אנחנו אולי לא רגילים לחשוב על המכוניות שלנו במונחים האלה, אבל בשנים האחרונות הן הופכות יותר ויותר מקופסאות מתכת על גלגלים למחשבים מתוחכמים שאוספים כמויות עצומות של דאטה על הרגלי הנסיעה, אופי הנהיגה ואורח החיים שלנו וגם על הרחובות והכבישים שאנחנו נוסעים בהם, משתמשי דרך אחרים ועוד.
2 צפייה בגלריה
מכונית של מובילאיי
מכונית של מובילאיי
מובילאיי. עשרות מיליוני מכוניות ברחבי העולם
(צילום: מובילאיי)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בזמן שיצרניות רכב כמו טסלה, פולקסווגן או פורד יכולות לאסוף מידע אך ורק מהמכוניות שיצאו מהמפעלים שלהן, בשנים האחרונות מיצבה את עצמה מובילאיי הישראלית בעמדה ייחודית בתעשייה: מערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) שלה מותקנות בכ-60 מיליון כלי רכב ויש לה הסכמים עם כ-30 יצרניות רכב, מה שמאפשר לה לאסוף מידע רב מדגמים שונים של יצרניות שונות ברחבי העולם - מארה"ב ועד סין - ולהשתמש בו לקידום מטרותיה העסקיות.
במחקר שפרסמו לאחרונה על ה"פלטפורמיזציה" של מובילאיי, טוענים ד"ר אלכס גקר מהחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב וד"ר סאם הינד מאוניברסיטת זיגן בגרמניה כי החברה הולכת בעקבותיה של פייסבוק ומיישמת בעולם הרכב את האסטרטגיה שהפכה את הרשת החברתית לאימפריה במהלך העשור הקודם. מובילאיי, הם מזהירים, פועלת על פי מודל עסקי שעלול לדחוק את רגליהן של מתחרותיה ואף לסכן את זכות המשתמשים לפרטיות.

מהרשת לעולם האמיתי

במאמר, שפורסם בכתב העת New Media & Society, מציינים החוקרים כי עד היום פעלו הפלטפורמות בעיקר ברשת. "ענקיות כמו פייסבוק, אמזון, טוויטר וגוגל השתלטו על מרחב האינטרנט על ידי יצירת פלטפורמות שמתווכות בין שחקנים שונים כמו מפרסמים ומשתמשי קצה, בעוד שהן עצמן טוענות כי אינן לוקחות חלק באינטראקציה באופן ישיר, אך בפועל מכפיפות אותה לחוקיהן", מסבירים החוקרים. "בעזרת הפלטפורמה הן מלקטות כמויות עצומות של מידע על המשתתפים השונים, ומאגר הנתונים מקנה להם יתרון אדיר על כל מי שיעז לנסות להתחרות בהן".
אלכסנדר אלכס גקרד"ר אלכס גקרבאדיבות אוניברסיטת תל אביב
גקר והינד מזכירים במחקר את טכנולוגיית REM (ר"ת Road Experience Management - מערכת לניהול חוויית כביש) שפותחה על ידי מובילאיי: מדובר במצלמה חכמה שאוספת נתונים על מצב הדרך ושולחת אותם לחברה, שמשתמשת במידע שמועבר אליה ממכוניות שונות בזמן אמת בשביל ליצור "מפה של העולם שממשיכה להתעדכן", כפי שמגדירה זאת מובילאיי. החוקרים מציינים כי "רק מובילאיי מקבלת את הנתונים המלאים - בכל המקומות, מכל הכבישים, ומכל סוגי המכוניות. כך היא יכולה לבצע אופטימיזציה, להפיק תובנות, ואז למכור את המידע עצמו ללקוחות המעוניינים בו".
בסרטון שיווקי שפרסמה מובילאיי בתחילת השנה התפאר אדם וייס, מנהל אסטרטגיה עסקית, ביכולות של המצלמות של החברה לאסוף מידע שלדבריו עשוי להיות רלוונטי עבור מתכנני תנועה, מפעילי כבישים, חברות ביטוח, שירותי ניווט, חברות משלוחים ועוד: "דמיינו הולכי רגל, רוכבי אופניים, סימוני נתיבים, מעברי חצייה, תמרורים, רמזורים, בורות ועוד פרטים רבים שבפעם הראשונה אי פעם מזוהים, מקוטלגים וממופים בצורה מדויקת באופן רציף מסביב לעולם באמצעות טכנולוגיית ראיית המחשב שמיושמת בצורת Crowd-Source".

כמו כפתור הלייק

גקר משווה בין מערכות מובילאיי המותקנות במיליוני כלי רכב לבין כפתור הלייק שהטמיעה פייסבוק באתרים של לקוחותיה אי שם בעשור הקודם: "למעשה מובילאיי מציעה ליצרניות הרכב שדרוג משמעותי שאינו דורש מהן מאמץ מיוחד, השקעה גדולה, או פיתוח מורכב, ולכן הם נעתרות בשמחה. בתמורה, מובילאיי מבקשת לעצמה גישה למידע שנאגר על ידי המערכות שהותקנו ברכבים. באמצעות הנתונים אליה, שמגיעים אליה ממיליוני כלי רכב בכל העולם, היא בונה מאגר מידע עצום ועוצמתי, וכמו אצל פייסבוק, גוגל, ואחרות, המידע עצמו הופך למוצר סחיר ורב-ערך".
למה כל זה צריך להפריע לנו כמשתמשים? גקר: "אנחנו לא חושבים על מכונית כעל משהו פולשני - התרגלנו להיות יותר ויותר זהירים ולהבין את פוטנציאל הנזק במחשבים הקטנים בעלי החיישנים הקטנים שאנחנו נושאים איתנו, אבל אנחנו עוד לא חושבים בצורה הזאת על המחשבים הגדולים בעלי החיישנים שנושאים אותנו ושאנחנו יותר ויותר משתמשים בהם - מכוניות. כמות המידע שמכונית יכולה לאסוף על בן אדם ממוצע היא די גדולה וכמות המידע שהרבה מכוניות יכולות לאסוף על אורח החיים של קבוצות של אנשים היא הרבה יותר גדולה. אז זה צריך להדאיג אותנו קודם כל בגלל פרטיות - מי יודע על הרגלי הנהיגה שלי, מי יכול להשתמש במידע הזה כדי לייצר מוצרים שיתאימו לי אישית או לאנשים כמוני, ואילו הטיות בדאטה יכולות אחר כך לפגוע במשתמשים".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית מוביט
אפליקציית מוביט
אפליקציית מוביט. "הרבה זרועות"
(צילום: shutterstock)
גקר מזכיר שמובילאיי נרכשה על ידי ענקית השבבים אינטל בשנת 2017, ובשנת 2020 היא עצמה רכשה את שירות תכנון הנסיעות בתחבורה הציבורית מוביט. "יש להם הרבה זרועות וכוונות לאסוף מידע על היבטים נרחבים מהתנועה היומיומית שלנו", הוא אומר, "אני לא אומר שזה רע, אבל צריך לשים לב אליהם".

מובילאיי: אין לנו עניין במידע אישי

ממובילאיי נמסר בתגובה: "המידע שמקבלת מובילאיי מיצרניות הרכב הינו מידע אנונימי, איננו מכיל מידע פרטי ועומד בדרישות המחמירות של ה-GDPR. באמצעות מידע זה מפתחת מובילאיי מפות HD חכמות, אותן היא מציעה כפתרון משלים לתעשיית הרכב ולגופים אחרים המתעניינים בשירותי מיפוי מיוחדים. למובילאיי אין עניין באיסוף ו/או בקבלת מידע אישי והפתרונות אותם מציעה מובילאיי ללקוחותיה אינם מבוססים על מידע אישי. בנסיבות אלה, אין כל מקום להשוואה בין המודל העסקי של מובילאיי למודלים העסקיים של חברות מדיה חברתית המציעות פתרונות המבוססים על מידע אישי שקשור במשתמשיהן".