3 צפייה בגלריה
ליה כהנוב, עומרי כהן, פאדי רחאל וקיי אלקרה
ליה כהנוב, עומרי כהן, פאדי רחאל וקיי אלקרה
המתמחים: ד"ר ליאה כהנוב, ד"ר עומרי כהן, ד"ר פאדי רחאל וד"ר קיי אלקרא
משמרות של 26 שעות ארוכות ומתישות. זה עומס העבודה הבלתי נסבל המוטל על כתפיהם של המתמחים בבתי החולים בישראל. ארבעה מהם ישתתפו בוועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות" שתתקיים ב-26 ביולי בהיכל התרבות בתל אביב ויספרו על הקשיים.
"אני נמצאת בהתמחות מאוד פעילה של ניתוחים דחופים. לפני ארבע וחצי שנים המציאות הייתה אחרת", מספרת ליאה כהנוב, יו"ר פורום המתמחים של הר"י המתמחה בנוירוכירורגיה בהדסה עין כרם. "המתכונת של 26 שעות תורנות צריכה להשתנות, ובשביל לעשות את השינוי אנחנו חייבים לקבל תקציב ותקנים".
ד"ר קיי אלקרא, מתמחה ברפואה פנימית בבית החולים הלל יפה העובדת בקופת חולים מכבי, מספרת לקראת השתתפותה בוועידה: "זריחה, שקיעה ושוב זריחה, הכל מתחלף מסביבי חוץ ממני. ככה אני מרגישה בתורנויות. אני דורכת במקום עד שמחליפים אותי בבוקר. טיפול של 26 שעות בחולים, במיוחד במיון, זה לא פשוט. באיזשהו שלב המוח מתעייף. אנחנו בני אדם, לא רובוטים". לדבריה, העייפות עלולה לפגוע ביעילות הטיפול: "אני לא הייתי רוצה שיטפלו בי בחמש לפנות בוקר כשכולם עייפים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישתתף בוועידה. שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ירדן הראל  אלכסנדרה לוקש
ירדן הראל  אלכסנדרה לוקש
מנחות הוועידה: ירדן הראל ואלכסנדרה לוקש
( צילום: טל שחר, אבי מועלם)
את הוועידה ינחו ירדן הראל ואלכסנדרה לוקש. ישתתפו בה שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנהלי בתי החולים, ראשי קופות החולים ושירותי הבריאות ובכירי עולם הבריאות בישראל. בפאנל המתמחים ישתתפו גם ד"ר עמרי כהן, יו"ר פורום המתמחים בבית החולים לניאדו וד"ר פאדי רחאל, נציג בית החולים הלל יפה בפורום המתמחים.
בתוך כך הציגה אתמול ההסתדרות הרפואית את המלצות הוועדה לבחינת קיצור תורנויות המתמחים, שפורסמו לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".

לפי ההמלצות, "ברוב מקצועות הרפואה, מתוך הבנה כי אין 'חליפה אחת' שמתאימה לכולם, יעברו לתורנויות של 18-16 שעות, לעומת 26 שעות כיום". ההסתדרות הציעה מספר מודלים לקיצור התורנויות.
בימי חול, כאשר המשמרת מתחילה בשעה 15:00, מסתיימת ב-9:00 למחרת והתורן לא עובד בבוקר יום התורנות.
הצעה שנייה: משמרת תתחיל ב-15:00 עד 9:00 למחרת, עם מנוחה של 30 שעות בין התורנויות.
מודל "התורן המגשר": התורנות תתחיל ב-21:00 ותסתיים למחרת ב-8 בבוקר. לאחר מכן ימשיך התורן לעבוד עד 12:00 (בתורנות זו התורן אינו זכאי ליום מנוחה).
הצעה נוספת: מודל העבודה הקיים, תחת שינויים משמעותיים, כשהעיקרי הוא הוספת תורני כוננויות חצי בכדי לאפשר זמן מנוחה לתורנים המלאים.