"כל העיסוק ברפורמה המשפטית עושה עוול ל-600 אלף עצמאים שאנחנו מייצגים, שקמים בבוקר ולובשים שכפ"צ. אותם לא מעניין עכשיו הרפורמה המשפטית, מעניין אותם שהם משלמים ארנונה עסקית גבוהה פי עשרה". כך טען היום (ג') עו"ד רועי כהן, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
עו"ד רועי כהן בהפגנת עצמאים נגד הממשלה הקודמת (עם המיקרופון)
(צילום: אבשלום ששוני)
לדבריו, "קולם של העצמאים לא נשמע במחאה כי הם לא חושבים שבכך צריך לעשות. הרפורמה מסיתה את הדיון ממה שצריך לעסוק בו באמת - אחרי שלוש וחצי שנים של ממשלה משותקת שלא תפקדה, מטפלים ברפורמה במקום בדברים שקשורים אלינו, למגזר העסקי. זה לא רלוונטי אלינו כרגע. אנחנו לקראת חוק הסדרים ותקציב ועדיין לא מדברים איתנו. את העסק הקטן ואת העצמאי הקטן הרבה יותר מעניין כרגע שהעלו לו את הריבית ללמעלה מ-4% ויש לו מחנק אשראי.
"לכן לא שומעים אותנו, כי אנחנו לא רואים בטיוטת חוק ההסדרים צעדים שהולכים להיות מחוללי שינוי או צמיחה ואנחנו עסוקים בלנסות לשכנע את האנשים האחרונים שעוד נותרו עם קשב לעשות משהו", הוא הוסיף.
בתור עו"ד, אתה לא מזהה פה סכנה שעליה מתריעים יותר מ-300 כלכלנים ומנכ"לי רשתות גדולות? "אני מזהה דבר אחד - שזה צריך להיות בהידברות וצריכה להיות הסכמה רחבה, בצורה הרבה יותר מתונה ולטווח ארוך. אני לא רואה כרגע שצריך לעסוק בהשלכות כאלה או אחרות כאשר יש את ההשלכות בפועל. עם כל הכבוד לאותם הייטקיסטים, בצורה כזו או אחרת הם מדברים על היום למחרת. אני מדבר על מה צריך לעשות עכשיו", הוסיף כהן וטען כי מדובר ב"ניסיון להסית את הדברים ממה שבאמת צריך לעסוק בהם".
אתה חושב שזה קשור לעמדה פוליטית שרווחת בהייטק לעומת בקרב בעלי העסקים הקטנים? "זה לא עניין של ימין או שמאל. העצמאים ובעלי העסקים עייפו מהבטחות. היה להם נציג בכנסת שהיה האצבע ה-61 (בכוונה לאביר קארה - ר"כ), ועדיין נשארנו בלי רפורמה בעסקים, בלי דמי אבטלה לעצמאיים ובלי הכרה בהוצאות רכב".
אתה לא חושש שאחרי הרפורמות תרגישו שאין לכם מענה במערכת המשפט? "אני לא חושב שלשם נגיע. אני מבין במשפט, אבל הרפורמה המשפטית פוגעת בנו בזה שהיא מסיטה את הדיון... אתמול הייתה לנו עדות למה יכול לקרות לכל הקהילה העסקית - רעידת אדמה כשכרגע אין במדינה שום חוק שמפצה עצמאים. זה מה שמטריד אותנו. במקום להתעסק ביומיום ובפתרונות מתעסקים במשהו שמסית את הדיון. עם כל הכבוד - אנחנו לא חיים את הרפורמה המשפטית, אנחנו חיים את זה שהעלו את מחירי הארנונה, את החשמל, את המים ואת הדלק".