אם אתה גבר שמתנשא לגובה של 1.80 מ' לפחות, אתה עלול להיות בסיכון גבוה לכ-100 בעיות בריאותיות: כך לפחות על-פי מחקר גנטי שבוצע בארצות הברית ושכלל 280 אלף מבוגרים, רובם גברים. בין המצבים הרפואיים שמהם עלולים לסבול גברים גבוהים: פעימות לב לא סדירות, דליות ברגליים והפרעות נוירולוגיות. המחקר פורסם בכתב העת PLOS Genetics.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
גבוה גובה גבוהים
גבוה גובה גבוהים
גבוה יותר - חולה יותר? יש מצב
(צילום: shutterstock)
המחקר בוצע במרכז הרפואי האזורי של רוקי מאונטיין, ונבדקו בו כ-1,000 מצבים רפואיים בקרב 280 אלף אמריקנים - גברים ונשים; לבנים, היספנים ושחורים. 91% מהמשתתפים היו גברים, משום שמרבית הנתונים נלקחו מחיילים לשעבר. אנשים גבוהים הוגדרו כמתנשאים לגובה של 1.80 מ' ומעלה.
החוקרים מצאו שכיחות גבוהה בקרב הגברים הגבוהים לבין קרישיות יתר בדם, זיהומים בעצמות בעור ובציפורניים, נזק לעצבים, סחרחורות, כיבים בעור, דליות בוורידי הרגליים וקצב לב לא סדיר. החוקרים לא פירטו מה מידת הסיכון לכל מחלה.
למחקר זה כמה סייגים: החוקרים מדגישים כי התוצאות אינן מעידות בהכרח על קשר סיבתי, כלומר לא ידוע האם הגובה הוא זה שגרם לשכיחות הגבוהה של המחלות. בנוסף כלל המחקר במרביתו גברים, שכן הוא עשה שימוש במאגרי חיילים וותיקים, ולפיכך לא ברור האם הממצאים דומים אצל נשים. כך או כך החוקרים הבהירו כי יידרשו מחקרים נוספים כדי לבדוק האם הקשר אכן מתקיים.
מחקר שוודי מ-2015 הראה שנשים גבוהות היו בסיכון גבוה ב-20% ללקות בסרטן שד, ושנשים וגברים גבוהים היו בסיכון גבוה ב-30% ללקות בסרטן העור מלנומה. הממצאים הראו שכל עלייה של 10 ס"מ בגובה בעת הגדילה מגבירה את הסיכון לסרטן ב-18% בקרב נשים וב-11% בקרב גברים
עם זאת, מחקרים קודמים כבר קשרו גובה למגוון מחלות, אבל לא היה ברור אם הקשר נובע מבעיות בגנטיקה או מהשפעתם של גורמים אחרים כמו תזונה. מחקר שוודי מ-2015, שבדק נתונים של מיליוני נבדקים על פני 50 שנה, הראה שנשים גבוהות היו בסיכון גבוה ב-20% ללקות בסרטן שד, ושנשים וגברים גבוהים היו בסיכון גבוה ב-30% ללקות בסרטן העור מלנומה. הממצאים הראו שכל עלייה של 10 ס"מ בגובה בעת הגדילה מגבירה את הסיכון לסרטן ב-18% בקרב נשים וב-11% בקרב גברים.
2 צפייה בגלריה
גבוה גובה גבוהים
גבוה גובה גבוהים
לפי המחקרים, לגבר הימני יש סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן - וגם בקורונה
(צילום: shutterstock)
היו מחקרים שמצאו קשר בין גובה לסיכון מוגבר ללקות בסרטן, אולם הסיבה לא התבררה. ההערכה הייתה שמכיוון שלאנשים גבוהים יש יותר תאים בגופם, הסיכון שאחד מהם יהפוך לסרטני - גדל. הועלתה גם הערכה שאנשים גבוהים צורכים יותר מזון, ולזה יכול להיות קשר לסיכון לסרטן אצלם.
מחקר חדש יותר, שבוצע באוניברסיטת מנצ'סטר שבבריטניה לפני שנתיים בקרב 2,000 איש, מצא קשר בין גובה לזיהומים וקבע שגובה של 1.83 מ' ויותר מגביר פי 2 את הסיכון להידבק בקורונה בהשוואה לאנשים נמוכים יותר.
לחוקרים שביצעו את המחקר הנוכחי יש מספר תיאוריות באשר לקשר בין גובה למחלות. אחת מהן אומרת שהלב בגופם של גבוהים צריך לשאוב דם למרחק רב יותר, מה שעלול לפגוע ביעילות של זרימת הדם ויכולתו להגיע לרקמות מרוחקות. השערה שנייה קשורה למשקל הגוף: מסת גופם של גבוהים גדולה יותר, כך שהיא מפעילה לחץ רב יותר על עצמות השרירים וכפות הרגליים, מה שעלול לפתח בעיות רפואיות.