הטלוויזיה הסורית דיווחה הלילה (ו') כי מערכות ההגנה האווירית במדינה הופעלו נגד טילים עוינים בשמי דמשק. לפי הדיווח, מדובר בתקיפה ישראלית.
צבא סוריה מסר כי "בסביבות השעה 00:32 ביצע האויב הישראלי תקיפה אווירית באמצעות מטח טילים מכיוון הגולן לעבר כמה יעדים באזור העיר דמשק. מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו נגד הטילים ויירטו את חלקם. התקיפה גרמה למותם של שלושה אנשי צבא ולפציעתם של שבעה נוספים. נגרם גם נזק לרכוש".
3 צפייה בגלריה
תיעוד היירוטים בדמשק, לפי הטלוויזיה הסורית
תיעוד היירוטים בדמשק, לפי הטלוויזיה הסורית
תיעוד היירוטים בדמשק, לפי הטלוויזיה הסורית
במקביל, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, ארגון המזוהה עם האופוזיציה, דיווח כי מקור הדי פיצוצים שנשמעו באזור הבירה הוא במערכות ההגנה האווירית שהופעלו נגד תקיפה אווירית ישראלית. יעדי התקיפה, כך נטען, הם אתרים צבאיים ובהם משרדי מודיעין של חיל האוויר הסורי ולשכה של קצין בכיר. כמו כן, הייתה פגיעה באזור שדה התעופה הצבאי אל-מזה הסמוך לבירה דמשק ובמחסן אמצעי לחימה איראני. גם כלי רכב נהרסו בתקיפה.
בהמשך עדכן מרכז המעקב כי מספר ההרוגים בתקיפה גבוה יותר - וכי מלבד שלושת החיילים שעליהם דיווח צבא סוריה - נהרגו עוד חמישה אזרחים סורים ושלושה בעלי אזרחויות זרות. על פי מרכז המעקב, מתוך חמשת הסורים, שלושה הם אנשי הצבא הסורי - מה שתואם את ההודעה הרשמית שפורסמה מטעם המשטר - ושני הסורים הנוספים הם חברי מיליציות הפועלות בכפוף לארגון הטרור חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה מדרום לטרטוס, לפני כשלושה שבועות
לפני שבועיים וחצי דווח כי סורי בן 46 נהרג מתקיפה ישראלית ליד הכפר חאדר שסמוך לגבול, לא הרחק מקונייטרה. בדיווחים בלבנון ובסוריה נטען כי שוגר טיל ממל"ט, ובסוכנות הידיעות הסורית אישרו לאחר מכן רשמית: "אזרח סורי חוסל ליד ביתו בטיל מונחה ישראלי ששוגר מבסיס בגולן". בחלק מהדיווחים נכתב כי ההרוג הוא חייל סורי.
לפני כשלושה שבועות מסר משרד ההגנה הסורי כי "שני אזרחים נפצעו במתקפה ישראלית" שהתרחשה כ-20 ק"מ מדרום לעיר הנמל טרטוס. מלבד האזרחים שנפצעו, טענו הסורים, נגרם גם נזק לרכוש. הם האשימו את ישראל ב"תוקפנות אווירית" מעל הים התיכון, וטענו ששיגרה כמה טילים ממערב לטריפולי.
לטענת הצבא הסורי, התקיפה התרחשה בסביבות השעה 06:30 בבוקר. הטילים, לדבריהם, פגעו בכמה "לולי תרנגולים" סמוך לחמידיה שמדרום לטרטוס. בין התושבים שנפצעו הייתה גם אישה. מנגד, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח כי יעד התקיפה היה אתרים לאחסון אמצעי לחימה של ארגון חיזבאללה, שיועדו להעברה ללבנון.
כחודש לפני כן טענו הסורים שישראל תקפה את נמל התעופה הבינלאומי בדמשק, מה שהוביל להשבתתו. הרוסים, שגינו את התקיפה, זימנו את שגריר ישראל לשיחת הבהרה והביעו "דאגה עמוקה" מהצעד. בתקיפה נפגעו בה מסלולי המראה, מערכות ניווט ואולמות נוסעים שמשמשים את בכירי איראן וחיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
הרס בנמל התעופה המופגז בדמשק, לפני כחודשיים
ישראל ביצעה מאות תקיפות בשנים האחרונות בסוריה, בניסיון למנוע מאיראן להבריח טילים מדויקים וציוד לייצור טילים מדויקים עבור חיזבאללה בלבנון ועבור המיליציות הפועלות עבורם משטח סוריה. כמו כן, האיראנים מנסים להבריח לצבא הסורי מערכות הגנה אווירית שיגנו על סוריה ועל הבסיסים האיראניים במדינה מפני תקיפות חיל האוויר הישראלי.
ההברחות נעשות בשלושה ערוצים – ביבשה, דרך המסדרון היבשתי העובר דרך עיראק וסוריה, ומשם ללבנון; באוויר, באמצעות חברת התעופה הפועלת בשירות משמרות המהפכה; ובים, באמצעות ספינות סוחר תמימות כביכול, העוגנות בנמלי טרטוס ולטקיה, הנמלים הגדולים היחידים שבהם ניתן לפרוק מטענים גדולים של דלק ומכולות.
ההברחות האיראניות לא נפסקו בגלל הפעולות הישראליות, אך איראן מנסה להרחיק את המקומות שאליהן היא מבריחה בתוך סוריה צפונה ומזרחה עד כמה שהיא יכולה, כדי להקשות על חיל האוויר הישראלי לפגוע במטענים שהיא מבריחה. לרוב, איראן מעבירה את המטענים המוברחים לסוריה, בעיקר דלק ומערכות נשק, דרך נמל טרטוס שקרוב ללבנון ולאזור דמשק, שסביבו מרוכז מערך ההגנה האווירית הגדול המגן על המשטר ועל סמלי השלטון.