היא מהנדסת שהובילה את פיתוח "חץ 3" ועכשיו עובדת על שיגור הישראלי הבא לחלל. הוא מנכ"ל שיבא, שמקים עכשיו בית חולים שדה באוקראינה. בני הזוג ענבל ויצחק קרייס, בריאיון משותף, סיפרו על עולמם המרתק בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" שנערכה אתמול (שני) בבנייני האומה בירושלים.
קראו עוד:
ב-3 באפריל, בעוד פחות משבועיים, צפויה ד"ר ענבל קרייס לקחת חלק באחד מרגעי השיא של תעשיית החלל הישראלית, עם המראתו של איתן סטיבה לתחנת החלל הבינלאומית. ד"ר קרייס היא יו"ר הוועדה המדעית-טכנולוגית של "משימת רקיע" - שיגורו לחלל של איתן סטיבה כחלק ממיזם קרן רמון. היא מהנדסת טילים מוערכת, ומי שהובילה את פרויקט "חץ 3", חוד החנית של ההגנה הישראלית מפני טילים.
בעלה, פרופ' יצחק קרייס, מנהל בית החולים הגדול בישראל - המרכז הרפואי שיבא תל השומר. קרייס היה קצין רפואה ראשי בצה"ל, והיום, אחרי שנתיים שבהן עמד, כמנכ"ל שיבא, בחוד החנית של המאבק במגפה, הוא מוצא את עצמו בתוך אתגר חדש: הובלה והקמה של בית חולים שדה באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
יצחק קרייס וענבל קרייס
יצחק קרייס וענבל קרייס
לא כיוונו את הילדים למצוינות. בני הזוג קרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בני הזוג קרייס הם גם הורים לשלושה: לירון, מהנדסת חשמל; גיא, סטודנט למשפטים ועובד בקרן הון סיכון, וקצין צנחנים בעברו; ועדי, קצינה ביחידה מובחרת בצה"ל. לפני תשעה חודשים גם הפכו לסבא וסבתא לנכדה שי. יצחק מספר שהם דווקא לא כיוונו את הילדים למצוינות. "החלטנו שבגלל שאנחנו כאלה, את הילדים נגדל אחרת. לא נשלח את הילדים לחוגי העשרה ולא נעמיס עליהם בלימודים, לא נעודד את המוטיבציה להצטיין. אבל לא הצלחנו. היו קוראים לנו לבית הספר כשהיינו צריכים לתת הסברים למורים. אני הייתי קצין בצה"ל וזה היה התפקיד שלי, אבל אחרי שבחרו את ענבל לאשת השנה, הבן שלי אמר לי יום אחד: 'אבא, תישאר היום בבית. שאמא תבוא לחדר המורים".
היה אירוע משפחתי שנאלצתם לוותר עליו? יצחק: "היו הרבה כאלה, נסענו ביום הולדת 18 של הבת הגדולה שלי. אני הייתי מפקד בית חולים שדה בהאיטי ולענבל היו כמה שיגורים עם הניסויים שלה. החיים שלנו הולכים משיגור לשיגור".
2 צפייה בגלריה
יצחק קרייס וענבל קרייס
יצחק קרייס וענבל קרייס
חיים משיגור לשיגור. בני הזוג קרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ענבל: "אנחנו חיים לפני שיגור ולקראת שיגור. למדתי הנדסה בטכניון ואני אוהבת את המדע והחלל, זה מאוד מרתק. זה תחום שמומלץ להמשיך לקדם ולפתח אותו במדינת החדשנות שלנו".

"הזדמנות נדירה לתעשיית החלל הישראלית"

ענבל היא אחת מהנשים היחידות שהגיעו לנאס"א. היא עמדה בראש הוועדה שקבעה את המשימות שאיתן סטיבה יעשה בתחנת החלל. "המשימה הזאת היא הזדמנות ייחודית ונדירה לתעשיית החלל הישראלית ולאומת החדשנות שלנו. זו פעם ראשונה שמגיע אסטרונאוט ישראלי לתחנת חלל בינלאומית ומתאפשרת גישה לכל האקו-סיסטם הישראלי בהרבה תחומים. תחנת החלל היא המעבדה הכי גדולה שנבנתה על ידי האנושות ואפשר לבצע שם ניסויים בכל התחומים – אפשרויות שרק אפשר לדמיין".
ענבל הקימה ועדה בהשתתפות פרופסורים ואנשי סגל מובילים מכל האוניברסיטאות בארץ. "הופתענו מאוד מכמות ההצעות שקיבלנו - מעל 50 הצעות מכל האוניברסיטאות ומוסדות המחקר בארץ, כמות אדירה". כ-40 הצעות נבחרו להשתתף. "כשבאנו אל תעשיות החלל לאשר את עשרות הניסויים אמרו לנו: 'לא באמת התכוונו לכזאת כמות' ולא ויתרנו - התעקשנו על כל ניסוי וניסוי".
בין הניסויים שצפויים להיערך בתחנת החלל מציינת ענבל פיתוח של אנטנות, הגנה על רכיבים מפני קרינה קוסמית וגם המשך של הניסוי שאילן רמון ז"ל ביצע בקולומביה - ניסוי בתחום מדעי האקלים שבוחן תופעות של ברקים בשכבה עליונה של האטמוספירה. "זה ניסוי שמבוצע באותו אופן שבו אילן ביצע אותו", מספרת ענבל, "והוא יבוצע על ידי איתן. יש פה מורשת והמשכיות, אנחנו מאוד מתרגשים".

רק מישראל: בית חולים שדה באוקראינה

גם בית החולים שיבא לוקח חלק בטיסה לחלל - האסטרונאוטית החלופית של סטיבה היא בתו, שיר סטיבה, מתמחה בביה"ח ספרא לילדים בשיבא, שתחליף את אביה במקרה שתהיה ברגע האחרון מניעה כלשהי להשתתפותו בטיסה. אבל בבית החולים עסוקים כרגע בנושא פחות משמח - הקמת בית החולים שדה בשיתוף משרד הבריאות באוקראינה.
איך אתה מרגיש עם זה שבעוד מספר ימים אתה שולח 60 אנשי צוות לאזור מלחמה מסוכן? "יש סיכון ואני רוצה שיחזרו בשלום. אנחנו תמיד עבדנו בסיכון. המשימה הזאת פותחת לנו עוד אפשרויות. לצה"ל יש יכולת לעשות משלחות כאלה והמערכת האזרחית נרתמה כולה. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם ששולחת, כמדינה, משלחת כזאת. בימים הקרובים, כשתראו את האנשים שלנו מטפלים בפליטים באוקראינה, כולנו כישראלים נרגיש טוב יותר וחזקים יותר".