יעל מליוב בת החמש חיה עם CP – שיתוק מוחין בילדים. למרות שמדובר בילדה תקשורתית, היא לא הולכת ומאוד קשה לה הניידות. עד היום נעזרה מליוב בכיסא "במבו", כיסא מיוחד שעוצב עבור תינוקות וילדים קטנים שעדיין לא יכולים לשבת בכוחות עצמם, הבעיה היא שהכיסא הוא נייח ואינו מאפשר להתנייד עימו בקלות. "היא הייתה משתמשת בו הרבה למשחקי רצפה", מתארת אפרת מליוב, אימה של יעל.
בישראל חיים כיום כ-700 ילדים בגילאי חצי שנה עד שלוש עם מוגבלות פיזית. לאור העובדה שמדובר בילדים קטנים במיוחד, הם אינם יכולים לנוע ולהתנייד בעזרת כיסאות הגלגלים הסטנדרטיים שמספקת להם המדינה ולכן הם נאלצים לחפש אלטרנטיבות, שלרוב עלותן גבוהה ביותר ולא נגישה לכל כיס. הדבר נכון גם לילדים גדולים יותר, מגיל שלוש עד גיל שש, בדיוק כמו מליוב.
5 צפייה בגלריה
גלגלוש
גלגלוש
יעל מליוב על ה"גלגלוש" שהותאם לה אישית. "היא יורדת עם זה למטה ומתגלגלת עם זה וזה פשוט מדהים. זה קל ונוח".
(צילום: עמית עמר ומאי שגיא)
על הצורך הזה בדיוק באה לענות "הנגריה הקהילתית", שבשיתוף הפעולה המרגש שעשתה עם עמותת TOM (TIKUN OLAM MAKERS), ארגון "ארץעיר" ומרכז היזמות 360 באוניברסיטת בן גוריון, החלה לייצר כיסאות גלגלים ייחודיים לפעוטות עם מוגבלויות. המוצר המוגמר נקרא "גלגלוש", והוא מאפשר לילדים להתנייד בקלות ממקום למקום בכוחות עצמם.
"זה היה מדהים. הלכנו לשם, קיבלנו את ה'גלגלוש', היא התחילה עם הידיים לגלגל אותו והייתה ממש מאושרת שיש לה סוג של ניידות. גם בבית היא מתניידת מהסלון למטבח וכולה צוחקת ומאושרת. זה ממש מדהים!", משתפת מליוב.
"גלגלוש", כיסא הגלגלים המיוחד לפעוטות, בנוי כולו מחומרים ברי קיימא. ההוראות לבנייתו זמינות לכולם, הודות לתמיכתם של הארגונים "פועלים בקהילה" ו-JNF USA, ועלות ייצורו היא כ-500 שקלים בלבד.
אב הטיפוס הראשון הומצא על ידי מאור צויבל, שנכדו, רז, סובל מבעיות התפתחות. "כשרז היה בן שנתיים, ראיתי שחסרה לו העצמאות", מספר צויבל. "בזמנו, הפיזיותרפיסטית שטיפלה בו הראתה לי כיסא מיוחד שייצרו לפעוטות בארצות הברית, ובהשראת הכיסא הזה הכנתי תוכנית שהעברתי לנגר. הוא ייצר את הכיסא עבורי ואני הרכבתי אותו".
ברגע שנכדו של צויבל למד להשתמש בכיסא הוא נסע בו לכל מקום והתרוצץ איתו בכל רחבי הבית. "היינו ממש צריכים לרדוף אחריו", מחייך הסבא הגאה. בהמשך חבר צויבל לעמותת "גו בייבי גו" ולעמותת TOM, שיחד הצליחו להוריד את עלויות הייצור ואף לשפר את האבטיפוס.
5 צפייה בגלריה
גלגלוש
גלגלוש
גלגלוש. "מעבר להיותו כלי שעוזר להתניידות ומשפר את תחושת המסוגלות והעצמאות של הילד, הוא עדיין נראה ומרגיש צעצוע לכל דבר".
(צילום: עמית עמר ומאי שגיא)

הנגריה הקהילתית

"הנגריה הקהילתית" היא פרויקט מבית היוצר של ארגון "ארץעיר", שפועל לקידום קהילתיות עירונית בכל הארץ באמצעות שלושה תחומים מרכזיים – קהילה, יזמות ותעסוקה. הארגון, שמספק את המעטפת והתמיכה להגשמת חלום ה"גלגלוש", מלווה יזמים חברתיים בפיתוח מענים חברתיים חדשים בעלי מודל עסקי בר-קיימא, והמיזמים שבהם הוא תומך תורמים להתפתחות כלכלת העיר, ליצירת מקומות עבודה חדשים ואף לפיתוח שירותים חברתיים לרווחת התושבים.
צפו בסרטון שמציג את פעילות הנגריה הקהילתית:
"הנגריה הקהילתית" פועלת בשלושה מישורים – נגרייה פתוחה, סדנאות חד-פעמיות וקורסים מקצועיים, והיא מהווה בית למפגש ולשיתוף רעיונות וידע, שנוצר מתוך הרצון והצורך ליצור מקום פיזי לשיתופי פעולה דרך יצירה בעץ. המתחם, שקם מתוך אהבה לתחום הנגרות מאפשר לכל אחת ואחד ליצור בעץ בצורה נעימה, בטוחה ומקצועית.
"הנגריה קיימת חמש שנים בבאר שבע", מתארת נטלי מטרי, מנהלת 'הנגריה'. "זה התחיל מכמה חבר'ה חובבי נגרות. החזון הוא לאפשר מקום שנותן את המרחב ואת הכלים לעבוד בנגרות. באזורי מגורים זו יכולה להיות בעיה לעשות רעש, וגם כלי הנגרות הם יקרים פעמים רבות, ולא לכולם יש את הכול, אז הרעיון היה ליצור איזשהו פרוייקט שיש בו שיתוף ידע, וחולקים את הכלים ואת המרחב".
'הנגריה הפתוחה' פעילה פעמיים בשבוע, בימים שני וחמישי בין השעות 17:00 ל-20:30, אז ניתן למצוא שם שני מתנדבים שעוזרים ומלווים בכל מה שצריך. "מה שיפה זה שהחזון היה ממקום של נגרים חובבים שצריכים את הכלים ואת הספייס, אבל בפועל הרבה מהאנשים שמגיעים הם אנשים שמעולם לא החזיקו מברגה. הם ראו איזו תמונה בבית שלהם ואמרו 'איך אני הולך לבנות את הדבר הזה?'. רואים אנשים שנכנסים ממקום חדש לחלוטין, שלא הגיעו מעולם הנגרות. זאת הסיבה ש'הנגריה' קמה", מבהירה מטרי.
5 צפייה בגלריה
גלגלוש
גלגלוש
בפעילות בנגריה הקהילתית בבאר שבע
(צילום: עמית עמר ומאי שגיא )
"כשהקימו את הנגריה, נפתחו גם סדנאות לקבוצות, סדנאות מוצר, קורסים ופרויקטים במרחב הציבורי, גם כדי לתת יותר 'אימפקט', וגם בסופו של דבר כדי שהארגון הזה יהיה בר קיימא. בפועל, חוץ מתרומה של פחות מ-20,000 שקל בשביל הכלים, כש'הנגריה' הוקמה, כל 'הנגריה' מתבססת על הכנסות עצמיות", מתארת מטרי.
התשלום עבור השימוש בכלים ובציוד הוא בסך של 35 שקלים ליום והוא כולל שימוש חופשי בכלי העבודה וגם בדבק, ברגים, דפי ליטוש וכל הציוד המתכלה. "עץ אפשר להביא מבחוץ – עץ ממוחזר או ממחסני עצים", מוסיפה מטרי, "ולפני שנתיים-שלוש פתחנו את האופציה לרכוש אצלנו קורות עץ אורן כדי להקל על החבר'ה החדשים".

צעד קדימה עבור הילדים

"המיזם של ה'גלגלוש' נוגע בכל המטרות שלנו ואנחנו שמחים לתת מהידע המקצועי שברשותנו, ואת המקום ליצירה, עבור עצמאותם של ילדים עם מוגבלויות בקהילה", מתגאה מטרי. "לאחרונה ארגנו אירוע, שבו נכחו הורים, ילדים, סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון ומתנדבים, שבנו את הכיסאות, התאימו אותם לילדי המעון השיקומי 'צעד קדימה' ולילדים המטופלים בסורוקה, וצבעו אותם ביחד איתם".
"היה לנו חשוב לתת פתרון לבעיה הקיימת בכיסאות הגלגלים לפעוטות, אבל במיוחד גם לנראות של הכיסא ולחוויה", מתאר ניצן שאולוף, מנהל קהילת TOM באוניברסיטת בן גוריון. "להורים הרבה פעמים קשה לראות ילדים קטנים בכיסא גלגלים רגיל, שמתחבר לנו לרוב לגיל מבוגר יותר. ה'גלגלוש' עשוי עץ וצבוע בצבעים האהובים על הילדים. מעבר להיותו כלי שעוזר להתניידות ומשפר את תחושת המסוגלות והעצמאות של הילד, הוא עדיין נראה ומרגיש צעצוע לכל דבר", הסביר.
5 צפייה בגלריה
גלגלוש
גלגלוש
"שאלנו מראש אם יש צבע מסוים שהם אוהבים, או תחום מסוים, כדי לקשט את ה'גלגלוש' שיתאים לילד".
(צילום: עמית עמר ומאי שגיא)
עמותת TOM היא קהילה בין לאומית שמפתחת פתרונות טכנולוגיים עבור אנשים עם מוגבלויות. העמותה אוספת אנשים מוכשרים, בעלי ידע טכני, ומייצרת עבור אנשים עם מוגבלויות פתרונות שלא קיימים בשוק המסחרי. את הפתרונות הם מפיצים באתר שלהם, כך שכל אחד שמתמודד עם אתגר דומה יוכל להכין לעצמו, או אפילו להיעזר בהם לצורך ההכנה.
"אני לא הייתי מודעת לזה, אבל מי שאין לו יכולת ללכת, עד גיל שש בערך, כיסא גלגלים רגיל זה לא משהו שהם יכולים להשתמש בו", מרחיבה מטרי ופורשת את היריעה. "ניצן, מי שמוביל את ארגון 'תיקון עולם' בבאר שבע, פנה אלינו. הרבה זמן הם רצו לעשות שיתוף פעולה עם 'הנגריה'. הדוגמה שאנחנו עבדנו עליה היא ה'גלגלוש' והרעיון הוא לאפשר לילדים צעירים להתנייד בעצמם".
את ה'גלגלוש' קיבלה מליוב במתנה, כתרומה, ומדובר בחיסכון גדול מאוד עבור ההורים. "יש לה עגלה רגילה של משרד הבריאות, ועכשיו אנחנו בדיוק מתכוננים לכיסא גלגלים חדש", מגוללת אמה של מליוב את הקשיים הכלכליים והעלויות הגבוהות בהם היא נתקלת בחיפושיה אחר המוצר שיספק ניידות לביתה. "רק למישהי שתושיב אותה – אנחנו משלמים המון כסף, בשביל שתדע להושיב אותה בצורה נכונה וטובה. נכון שאת הכיסא אנחנו מקבלים ממשרד הבריאות, אבל התמיכות מסביב, זה כן משהו שנצטרך לממן, ואין באפשרותנו לממן גם את זה".
ואכן, ה'גלגוש' משנה את החיים עבור אותם ילדים צעירים. "ליעלי זה ממש שינה", מסכמת מליוב. "יש לה כמו 'בימבה', שהיא יכולה לנסוע על זה ולהתנייד בעצמה. גם למטה, כשאנחנו יורדים, היא יורדת עם זה למטה ומתגלגלת עם זה וזה פשוט מדהים. זה קל ונוח", היא מודה.
"הם היו כל כך חמים וקשובים ונוחים", מתארת מליוב את חווית המפגש עם 'הנגריה'. "הגענו והיה כל-כך נעים שם ואווירה חמה וטובה, אנשים חמים, אנשים טובים - כל אחד מגיע עם כל השפע והטוב שהוא רוצה לתת, זה ממש היה מיוחד".

מגלגלים את זה הלאה

5 צפייה בגלריה
גלגלוש
גלגלוש
הוראות הכנה פשוטות להכנת גלגלוש
(צילום: עמית עמר ומאי שגיא )
"אנחנו חבר'ה שמתנדבים והולכים ובונים את המוצר הזה, שברור לנו שהוא למטרה טובה, אבל יש משהו אחר בזה שכל החבר'ה שבנו רואים את הילדים ממש לוקחים את ה'גלגלוש', משתמשים בו, ורואים את ההורים מרוצים", מסכמת מטרי. "בסוף היום, החבר'ה שבנו את ה'גלגלושים' ממש ראו את הילדים יושבים עליהם. ראו שזה מתאים. היינו חמישה צוותים, כשכל צוות בונה את ה'גלגלוש' ויודע לאיזה ילד הוא הולך. שאלנו מראש אם יש צבע מסוים שהם אוהבים, או תחום מסוים, כדי לקשט את ה'גלגלוש' שיתאים לילד".
כעת, גם הילדים הקטנים של מעון "צעד קדימה" בבאר שבע יכולים להתנייד בכוחות עצמם, באמצעות כיסא הגלגלים הנוח, שנבנה והותאם במיוחד עבורם.
  • לפרטים נוספים על 'הנגריה הקהילתית' בבאר שבע לחצו כאן.