ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר היום (ראשון) את הצעת חוק לפיה זמן המענה המרבי של משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וגופים ציבוריים שונים לפניות הציבור, יקוצר מ-45 יום כפי שקבוע בחוק הקיים, ל-30 יום. ההצעה היא של ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, אך כמו שאר החוקים שעומדים על שולחן הכנסת, לא ברור אם תאושר סופית בשל המצב הפוליטי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קריית הממשלה
קריית הממשלה
קריית הממשלה
(צילום: ירון ברנר)
זהו חוק שנחקק לפני עשרות שנים, לפני עידן האינטרנט, כאשר המענה לפניות ציבור היה ניתן בדואר. אז לא היו קיימות מערכות המחשוב שיש היום, ומאז המשרדים עברו התקדמות דיגיטלית משמעותית: הפניות כמעט ולא מתבצעות בדואר, וההתקשרות עם הציבור עברה מזמן לאתרי האינטרנט, למייל, ולוואטסאפ.
כמו כן, המידע שהיה נתון לעובדי המשרדים כאשר נחקק החוק היה קטן יותר ונגיש פחות, מכיוון שהיה מתועד ושמור במסמכים ותיקיות. בימינו, עובד ציבור נגיש למאגרי המידע השונים והרלוונטים מהמחשב שמולו הוא יושב, ויכול לתת מענה הרבה יותר מהיר לפניות שמתקבלות. הצעת החוק מתואמת עם סמנכ"לי השירות במשרדים השונים ונתמכת על ידם.
ח״כ איתן גינזבורג, יוזם הצעת החוק: "הגיע הזמן להתקדם ולתקן חוקים ישנים כמו זה הנוגע לזמני המענה לפניות ציבור. 45 ימים למענה על פניית אזרח זהו זמן ארוך מדי, שמתאים אולי לתקופות בהן היה צורך בהמתנה לבדיקת הפניה ולקבלת ושליחת מכתבים, אך לא לעידן הדיגיטלי של ימינו. אני מתכוון לקדם את ההצעה כמה שיותר מהר כדי שהציבור יוכל לקבל מענה מהיר ורלוונטי יותר ממשרדי הממשלה והגופים הציבוריים".
2 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
ח"כ איתן גינזבורג
(צילום: יואב דודקביץ)
במקביל, גם תוכנית הסיוע לעצמאים שנפגעו מגל האומיקרון תובא לאישור ועדת השרים - בעיכוב של חודשיים. התנאי לפיצויים יהיה פגיעה אך ורק בשל האומיקרון (לא מפגעי מזג אוויר או טרור) בירידת המחזור בעסק ב-35% לפחות בהשוואה לחודשים ינואר-פברואר 2019. הפיצוי יהיה לעסקים עד מחזור שנתי של 60 מיליון שקל. בוועדת השרים החוק צפוי להיות מאושר, אולם לא בטוח שיימצא לו רוב במליאת הכנסת. בקשות למתן הפיצוי ניתן יהיה להגיש לרשות המיסים בין ה-1 ביוני ל-31 באוגוסט 2022.