המתיחות בין הינדים למוסלמים בהודו הגיעה היום (רביעי) לשיא חדש, אחרי שהמשטרה עצרה שני גברים מוסלמים בחשד ששיספו את גרונו של גבר הינדי ופרסמו סרטון המתעד את הרצח ברשתות החברתיות, בעקבות תמיכה שהביע האיש בדברים מבזים שנאמרו על נביא האיסלאם מוחמד. הרצח בא אחרי חודשים של מתח הולך וגובר בין הצדדים, והוא מעורר חשש ממעשי נקם שיובילו למעגל דמים.
5 צפייה בגלריה
הודו מוסלמים ש רצחו את החייט קנהיה לאל בגלל דברים על מוחמד
הודו מוסלמים ש רצחו את החייט קנהיה לאל בגלל דברים על מוחמד
שני הרוצחים, גוס מוחמד וריאז אחתארי, מנופפים בסכינים על הספה אחרי ששיספו את גרונו של לאל
5 צפייה בגלריה
הודו חייט לוקח מידות ואז נרצח על ידי הלקוחות מוסלמים בגלל דברים על מוחמד
הודו חייט לוקח מידות ואז נרצח על ידי הלקוחות מוסלמים בגלל דברים על מוחמד
החייט לאל בודק את מידות גופו של אחד הרוצחים, לפני שזה מתנפל עליו
הרצח התרחש בעיר אודייפור שבמדינת המחוז רג'סטן, והקורבן הוא חייט בן 48 בשם קנהייה לאל: בסרטון, שצולם בבית העסק של לאל, נראה החייט מודד את גופו של גבר מזוקן, שיתברר בהמשך כאחד מרוצחיו. בשלב מסוים האיש שהתחזה ללקוח נראה מתנפל על לאל ודוקר אותו שוב ושוב, בעוד זה מנסה להדוף אותו. בכל אותה העת אדם אחר מצלם את המתחולל, אך בשלב מסוים הצלם מניח את הטלפון ומצטרף להתקפה. החייט לאל נשמע צורח עד שהוא מת.
שני הרוצחים, גוס מוחמד וריאז אחתארי, פרסמו את התיעוד ברשתות החברתיות, ואחר כך פרסמו סרטון נוסף, שבו הם נראים יושבים מחויכים על ספה ומנופפים בסכינים ארוכות המגואלות בדם. בסרטון זה הם האשימו את לאל בחילול הקודש, ואיימו לרצוח באותה הדרך את ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.
5 צפייה בגלריה
הודו קנהייה לאל נרצח על ידי מוסלמים בגלל דברים על מוחמד
הודו קנהייה לאל נרצח על ידי מוסלמים בגלל דברים על מוחמד
דיווחים: הוא קיבל איומים בעקבות שיתוף הפוסט. החייט לאל שנרצח
הרקע לרצח באודייפור הוא הסערה שהתחוללה בחודש שעבר, כששני פקידים בכירים במפלגת השלטון ההינדית של מודי השמיעו הערות בוטות נגד הנביא מוחמד ורעייתו עאישה. הדברים שאמרו, ושבתקשורת הבינלאומית נמנעו מלצטט אותם בגלל חומרתם לכאורה, עוררו הפגנות מחאה נגד הודו בעולם המוסלמי, ונציגיה בכמה מדינות זומנו לשיחות הבהרה. שני הפקידים שהיו אחראים למהומה הושעו מתפקידם, אבל לפי דיווחים החייט לאל פרסם ברשתות החברתיות פוסט המביע תמיכה באחד מהם. בעקבות זאת הוא ספג איומים מאנשים כלשהם, ואתמול האיומים האלה התממשו והפכו לרצח.
1.4 מיליארד איש חיים בהודו, ו-13% מהם מוסלמים. הקרע בין הרוב ההינדי למיעוט המוסלמי העמיק מאוד מאז עלייתו של מודי לשלטון בשנת 2014: מודי נתפס כמי שמקדם בראש ובראשונה את האינטרסים של ההינדים, ומוסלמים מאשימים את מפלגתו כי היא מתנכלת להם ונותנת רוח גבית לאלימות שהינדים נוקטים כלפיהם.
בשנים האחרונות נרשמו כמה גלי אלימות נגד מוסלמים בהודו, בין השאר על רקע הסכסוך בקשמיר, הכוונה לשלול את האזרחות מתושבים מוסלמים במדינת המחוז אסאם, וההאשמות שלפיהן מוסלמים הורגים פרות, הנחשבות קדושות עבור ההינדים.
5 צפייה בגלריה
הפגנה של מוסלמים בעיר מומבאי ב הודו אחרי שדוברת של מפלגת השלטון העליבה את מוחמד והאיסלאם
הפגנה של מוסלמים בעיר מומבאי ב הודו אחרי שדוברת של מפלגת השלטון העליבה את מוחמד והאיסלאם
מוסלמים מפגינים במומבאי בחודש שעבר בעקבות ההתבטאות נגד הנביא מוחמד
(צילום: AP )
5 צפייה בגלריה
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי
ראש הממשלה מודי. האינטרנט באודייפור הושבת, אין התקהלויות
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
בחודשים האחרונים נרשמו בהודו התקפות רבות מצד לאומנים הינדים נגד מוסלמים, התקפות שנומקו בשלל מניעים – מהמזון שצרכו הקורבנות, דרך הבגדים שלבשו ועד נישואים בין-דתיים שבהם היו מעורבים. במקביל, בכמה מדינות מחוז הרסו דחפורים את בתיהם של תושבים מוסלמים, בין השאר כאלה של פעילים שהשתתפו בהפגנות נגד השלטונות.
התקפות נגד אנשים המואשמים בחילול הקודש הן דבר נפוץ במדינות מוסלמיות באזור שבו שוכנת הודו, כגון בנגלדש ופקיסטן, אבל בהודו עצמה הן נדירות. לפי שעה לא ברור אם לשני רוצחיו של החייט יש קשר לארגון טרור כלשהו, אך הדבר נבדק. "ג'מעת א-איסלאמי הינד", ארגון מוסלמי חשוב, גינה את הרצח ומסר שמדובר במעשה ברברי: "אין שום הצדקה לאלימות באיסלאם", הדגיש.
בעקבות הרצח השביתו שלטונות הודו את האינטרנט בעיר אודייפור ובסביבותיה, בניסיון למנוע מהסרטון המחריד המתעד את ההוצאה להורג להיות מופץ ברשת. במקביל שלחה המשטרה תגבורת לעיר ואסרה לקיים התקהלויות גדולות, כדי למנוע הסלמה במצב.