1 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
ארכיון
(צילום: עידו ארז)
הגישות שנשמעו עד כה בעניין חיסון בני נוער בבתי הספר מתמקדות בתועלת שלו לבריאות הציבור מול ההשלכות החינוכיות, אך לנושא יש היבטים נוספים, בעיקר בנוגע ליעילות ההנגשה הפיזית של החיסונים ושמירה על האוטונומיה ההורית.
נגישות פיזית טובה היא כלי מצוין לקידום היענות לחיסונים. הדוחים את קבלת החיסון עשויים לקבל אותו אם יוצע להם במקומות שאליהם הם מגיעים בדרך השגרה. כאשר מדובר בחיסון בני נוער, הכוונה היא לבתי הספר.
חיסונים נגד מחלות מידבקות ניתנים בבתי הספר מזה שנים רבות, בהם נגד חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות רוח, דיפתריה, טטנוס, שעלת ופוליו. בשנים האחרונות נוספו להם חיסונים נגד נגיף הפפילומה ונגד שפעת. שיעורי ההיענות לחיסונים הללו לרוב גבוהים ומובילים להגנה טובה על התלמידים, בצד שמירה על "חסינות העדר" המגנה גם על הנמנעים מחיסון.
ככל שתקודם היוזמה לאפשר חיסון נגד נגיף קורונה בבתי הספר, יש לאפשר מפגש (פיזי או מקוון) בין ההורים לבין צוותי בריאות מקצועיים שמטרתו הסבר, מענה לשאלות ומתן הסכמה
קיימת תשתית מוכרת למתן החיסונים במסגרת בתי הספר: באמצעות אחיות שירותי בריאות התלמיד מטעם משרד הבריאות, או באמצעות ספקים חיצוניים הפועלים בפיקוח משרד הבריאות. מתן החיסונים מתועד במערכת הממוחשבת של משרד הבריאות, כפי שמתועד מתן חיסונים בטיפות החלב ובקופות החולים.
המטרה להנגיש את החיסון נגד נגיף קורונה באמצעות מתן האפשרות להתחסן בבתי הספר היא ראויה, שכן הנגשה עשויה כאמור לסייע בקידום ההיענות. אך יש להבחין בין חיסון בבתי הספר במטרה להקל על המתקשים להגיע לקופות החולים, לבין חיסון בבתי הספר במטרה לייתר את שיקול הדעת של ההורים ולעקוף את זכותם ל"הסכמה מדעת".
ד"ר עו"ד שלי קמין פרידמןד"ר עו"ד שלי קמין פרידמן
חיסון, ככל התערבות רפואית, הוא פעולה וולנטרית. קודם לחיסון בני הנוער ישנה להוריהם זכות (חוקית) לקבל מידע מלא על סיכוני המחלה, יתרונות החיסון ותופעות לוואי אפשריות. זכות זו קיימת להורים לפני מתן כל חיסון לילדיהם, קל וחומר לפני מתן חיסון חדש. הרצון לקבל מידע והזכות לקבלו ממקור מוסמך אינם נחלת "מתנגדי החיסון", אלא מאפיינים דווקא את "הססני החיסון", המבקשים לקבל החלטה מושכלת.
ככל שתקודם היוזמה לאפשר חיסון נגד נגיף קורונה בבתי הספר, יש לאפשר מפגש (פיזי או מקוון) בין ההורים לבין צוותי בריאות מקצועיים שמטרתו הסבר, מענה לשאלות ומתן הסכמה לחיסון (בדומה למפגש המתקיים במועדי חיסונים לפעוטות בטיפת חלב). בדרך זו ניתן יהיה לנצל את בתי הספר להנגשת החיסונים מחד, ולמנוע מצב שבמסגרתו בני הנוער מחוסנים במרוכז מבלי שניתן מענה מקצועי לשאלות המטרידות את ההורים.
  • ד"ר עו"ד שלי קמין פרידמן היא מומחית למשפט רפואי ומשפט בריאות הציבור, מחברת נייר המדיניות "הזכות לחיסון" של מכון "זולת" לשוויון וזכויות אדם, וארגון רופאים לזכויות אדם
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com