ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דנה היום (ג') בתוכנית המתאר הארצית למעגנות בים התיכון. הוועדה החליטה לדחות הקמה של חמש מרינות, ולאשר הקמה של מרינה אחת בנהריה.
בדיון שהתקיים היום ועבר בשידור חי ביוטיוב, השתתפו נציגי רשויות החוף, נציגי משרדי ממשלה וכן ארגוני סביבה וים.
4 צפייה בגלריה
אזור הרצליה
אזור הרצליה
אזור הרצליה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
הוועדה, בראשות מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, שמעה את המוזמנים השונים ואת הטענות והעמדות השונות שהוצגו. כמו כן, היא שמעה את עמדת המשרד להגנת הסביבה ונציגי ארגוני הסביבה, שהתנגדו להקמת מעגנות חדשות, לנוכח השפעתן הצפויה על גריעת החול מהחופים וצמצום השטח החופי הפנוי שיוותר לציבור הרחב.
במסגרת זו, הוצג בפני הוועדה מספר המבקרים הרב בחופי הים ובפרט בעונת הרחצה וכן היחס הנמוך כבר כיום, בין מספר התושבים בישראל לק"מ חופי הרחצה הקיימים, כאשר ברקע הדברים הגידול הצפוי באוכלוסייה ובצפיפות בשנים הבאות, אשר כבר כיום הן מהגבוהות בעולם. בדיון הוצגה גם עבודה כלכלית שהוכנה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, אשר מסקנותיה הטילו ספק בהיותה של המעגנה מקור לפיתוח כלכלי.
4 צפייה בגלריה
החופים יפגעו. חוף בהרצליה
החופים יפגעו. חוף בהרצליה
חוף בהרצליה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
בנוסף, שמעה הוועדה את נציגי הרשויות השונות (נתניה, חדרה, חיפה, נהריה, בת-ים ותל אביב), המבקשות הקמת מעגנות בשטחיהן בשל התרומה הצפויה מהן לתיירות, ספורט ימי ולשימושים עירוניים מגוונים ונשמעה עמדת נציג שרת התחבורה, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים ברספ"ן, התומכת בהקמת מעגנות חדשות אלה, לאור המחסור במקומות העגינה, והביקוש הרב לספורט הימי.
לעניין הטענה לגריעת חול, הובהר על ידי צוות התכנון כי כיוון הסעת החולות מדרום לצפון משתנה במרכז הארץ, ולכן ניתן לאשר את המעגנות במרחב השרון.
4 צפייה בגלריה
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
במרינה באילת
(צילום: מאיר אוחיון)
לאחר ששמעה את כל אלה, נמסר מטעם הוועדה כי היא "סבורה כי לנוכח החשש לפגיעה בסביבה החופית, וניסיון העבר שמעיד על גריעת החולות מהחופים והשפעת גריעת החולות על קצב ההתדרדרות של המצוק וצמצום רצועת החוף הפנויה לשימוש הציבור, המהווה מרחב ציבורי פתוח ללא עלות לבילוי, פנאי וספורט, ככלל, אין מקום לקדם מעגנות חדשות".
לעמדת הוועדה, אין מקום להעדיף הקמת מעגנות המשרתות אוכלוסייה מצומצמת יחסית על פני שימוש ציבורי נרחב. הוועדה רואה לנגד עיניה את ההשלכות החברתיות והחשיבות של השמירה על חופים זמינים, פתוחים ונטולי שימושים מגבילי גישה, אשר יאפשרו לכל אדם באשר הוא ליהנות מהמשאב החופי באופן בלתי אמצעי לחלוטין. הוועדה רואה לנגד עיניה את הכפלת האוכלוסייה בשלושים השנים הקרובות והצורך הציבורי המובהק שילך ויגבר במשאב החופי, כפנוי וזמין לנחלת הכלל.
עם זאת, יש לציין כי ההחלטה אינה סופית, וצריכה להתקבל גם על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.
4 צפייה בגלריה
דלית זילבר
דלית זילבר
דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון
(צילום: ניב קנטור )
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "חוף הים הינו 'נחלת הכלל' ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות".
מהחברה להגנת הטבע, ממובילי המאבק נגד הקמת המרינות: "אם זו תהיה החלטת המועצה הארצית, אז בהחלט ניתן לומר, שביטול הכוונה להקים 5 מרינות, על החופים של כולם, זה הישג ציבורי אדיר, שממנו ירוויחו הציבור, הטבע, הסביבה וכמובן החופים, שימשיכו להישאר טבעיים, פתוחים ונגישים. עם זאת, החברה להגנת הטבע, תפעל בכלים העומדים לרשותה, גם לביטול המרינה בנהריה. אפשר לתת מענה לצרכי העגינה העתידיים ואף להכפיל את מספר מקומות העגינה הקיימים, רק על ידי ייעול והרחבת המרינות הקיימות, ללא כל צורך להקים אפילו מרינה חדשה אחת".
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "אני מברכת על דחיית התכנית להקמת 6 מעגנות חדשות. שטחי החוף בישראל מצטמצמים ולחצי הפיתוח גוברים. אין שום הגיון בקידום חניות לסירות ויאכטות, שמשרתות מעטים על חשבון הרבים, ופוגעות אגב כך במגוון הביולוגי החשוב בחופים והים התיכון. בוודאי כאשר ניתן להרחיב את המרינות הקיימות. זו בדיוק מסוג התכניות שצריכות לחלוף מן העולם בימים של משבר אקלים ומשבר אקולוגי. לצד זאת, ההחלטה להקים מרינה בנהריה מצערת, וכולי תקווה שאף היא לא תקודם".