עוד פסיקה מעוררת מחלוקת של בית המשפט העליון בארצות הברית: השופטים הגבילו היום (ה') את סמכות הממשלה הפדרלית לחוקק תקנות, שיפחיתו פליטות גזי חממה מתחנות כוח מזהמות, בעיקר כאלו המופעלות באמצעות פחם.
הפסיקה, שעברה ברוב של שישה תומכים מול שלושה מתנגדים, צפויה לפגוע בתוכנית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למלחמה בשינויי האקלים. ששת השופטים השמרנים היו בדעת הרוב, בזמן ששלושת השופטים הליברלים היו בדעת מיעוט - בדיוק כמו בפסיקה על ההפלות ביום שישי האחרון.
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח במדינת ויומינג בארה"ב
(צילום: AP)
הפסיקה היום מגבילה את סמכותה של הסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית להסדיר את פליטת גזי החממה מתחנות כוח המופעלות באמצעות פחם וגז, במסגרת החוק לאוויר נקי. הבית הלבן עובד כעת על תקנות חדשות, שבאמצעותן ניתן יהיה לצמצם את פליטות גזי החממה.
הרוב השמרני של בית המשפט העליון של ארצות הברית אותת על ספקנות מתמשכת כלפי הסמכות הרגולטורית הפדרלית הרחבה. למעשה שופטי בית המשפט העליון ביטלו החלטה מהשנה שעברה, שהתקבלה בבית משפט לערעורים של מחוז קולומביה. בית המשפט לערעורים ביטל את חוק "האנרגיה הנקייה במחיר סביר" של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בעקבות ההחלטה יכול היה הממשל האמריקני להגביר את הפיקוח על פליטות גזי החממה, דבר הגורם בסופו של דבר למשבר האקלים.
קבוצה של מדינות, שבהן רוב רפובליקני בארצות הברית, יחד עם יצרנית פחם גדולה עתרו לבית המשפט העליון להגביל את יכולת הסוכנות להגנת הסביבה להסדיר את פליטת גזי החממה מתחנות כוח קיימות, במסגרת חוק אוויר נקי. בנוסף עתרו נגד ההחלטה חברות נוספות הקשורות לתעשיית הפחם. פחם, כידוע, הוא אחד הדלקים ששריפה שלהם פולטת גזי חממה רבים לאטמוספירה – דבר שגורם בסופו של דבר להתחממות כדור הארץ.
מנגד, מדינות שבהן רוב דמוקרטי וחברות חשמל גדולות בארצות הברית, התייצבו לצד הממשל של הנשיא ביידן. ממשל ביידן שואף להגיע למצב שסקטור החשמל לא יפלוט פחמן עד שנת 2035. כעת, ארצות הברית היא המדינה השנייה בעולם בפליטת גזי חממה, אחרי סין. זאת, למרות שממשל ביידן הצהיר פעמים רבות על יעדים לצמצום פליטת גזי חממה.
במפלגה הדמוקרטית ופעילי סביבה מרכזיים זעמו מאוד על ההחלטה. מייקל בלומברג, שליח האו"ם לענייני שינויי אקלים, זעם על ההחלטה: "זו הפעם השנייה בתוך שבוע שבית המשפט העליון מחזיר את השעון לאחור, לימים אפלים יותר, שבהם היו השלכות מסוכנות על בריאות הציבור. ההחלטה להתייצב לצד המזהמים על פני הציבור תעלה בחיי אמריקנים ותגרום לכמות עצומה של תחלואה שניתן למנוע".
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר מהמפלגה הדמוקרטית, השווה גם הוא להחלטה מעוררת המחלוקת מיום שישי האחרון: "בדיוק כמו ההחלטות המוטעות והנתבעות על בטיחות בנשק והפלות, פסיקת בית המשפט היום תגרום ליותר מקרי מוות מיותרים – במקרה זה בשל יותר זיהום, שיחמיר את משבר האקלים, ויהפוך את האוויר והמים שלנו לפחות נקיים ובטוחים".