"צריך להפסיק להרעב את מערכת הבריאות", כך אומר היום (ב') פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות". הוא מוסיף ואומר כי חייבים להשוות את רמת הטיפול וההשקעה בין המרכז והפריפריה. "אסור שיהיו הבדלים כל כך מהותיים בתוך מדינת ישראל".
בפתיחת דבריו, הוא אמר כי "הדבר החיובי במערכת הבריאות זה כוח האדם המקצועי של רופאים ואחיות מהשורה הראשונה. הוכחנו את זה במהלך השנה-וחצי האחרונה במהלך ההתמודדות עם הקורונה ואחרי זה עם העומסים במחלקות. יחד עם זאת, אי אפשר להיתלות רק בכוח אדם כדי לבנות מערכת בריאות. חייבים להגדיל את ההשקעה במערכת הבריאות".
הוא מוסיף ואומר: "מערכת הבריאות הורעבה במהלך כל השנים. יש לנו נתונים ממדינות ה-OECD, ההשקעה לבריאות בישראל על כל בנאדם היא אלף דולר פחות מזו של מדינות ה-OECD, הגיע הזמן שמדינת ישראל תבין שהשקעה בבריאות זה השקעה בביטחון חיי אזרחי ישראל".
ועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" - עוד כותרות:
בזמן הקורונה כולם התייחסו למערכת הבריאות, ומה קורה עכשיו? "המציאות היא שעכשיו שוכחים הכל, ואנחנו לא ניתן לשכוח. אנחנו נאבקים כבר שנים על תוספת מיטות, תוספת של תקנים למערכת. אנחנו יודעים שהיום במדינת ישראל במהלך 20 השנה האחרונות חלה ירידה במספר הרופאים בהשוואה למדינות ה-OECD ששם הייתה עלייה במספר הרופאים. מעבר לכך, אנחנו יודעים ששיעור הפרישה של רופאים, בעיקר רופאים מבריה"מ לשעבר, בעלייה. יש גידול באוכלוסייה שהוא משמעותי, שני אחוז בהזדקנות האוכלוסייה".
"יש מחסור בטכנולוגיות ויש מחסור במיטות אשפוז. הנגישות לטיפול בפריפריה היא מאוד נמוכה בהשוואה למרכז ואת זה צריך בהחלט לתקן. צריך להעלות את תקציב הבריאות"
אם אנחנו ממשיכים ככה איפה נהיה בתוך 5 שנים, ב-2026? "אם לא יהיה שינוי, תוך 10 שנים אנחנו נהיה ברמת רפואה נמוכה בגלל מחסור ברופאים. בנוסף, אנחנו הולכים למספר רפורמות. אנחנו רוצים ללכת לרפורמה לשעות העבודה של הרופאים, כולל מתמחים, כולל רופאים בכירים. אנחנו צריכים יותר רופאים במערכת. מעבר לכך, מספר הרופאים משמעותית יותר נמוך בפריפריה ולכן גם תוחלת החיים גם יותר נמוכה בפריפריה. אסור שיהיה אי שיוויון בבריאות במדינות ישראל".
מה הפתרון לבעיה הזאת של הפריפריה? "הפתרון זה לתמוך בפריפריה. אסור למדינת ישראל לאפשר את הפערים האלה. צריך לעודד רופאים להגיע לפריפריה. יש מחסור משווע ברופאים, יש מחסור בטכנולוגיות ויש מחסור במיטות אשפוז. הנגישות לטיפול בפריפריה היא מאוד נמוכה בהשוואה למרכז ואת זה צריך בהחלט לתקן. הפתרון שאנחנו מציעים זה להעלות את תקציב הבריאות בחמישה עד שבעה מיליארד שקלים. בדרך הזו, תוך 10 שנים נוכל להשתוות עם מדינות ה-OECD, אם רוצים להשקיע בבריאות העם, שזה הביטחון הבריאותי שלנו, חייבים לעשות את זה".
אתה בעצם מדבר על זה שצריך להתייחס לתקציב הבריאות כמו תקציב ביטחון, אבל נדמה שזה לא מחלחל למקבלי ההחלטות. "ודאי שזה לא מחלחל אבל אנחנו נדאג לזה שזה יגיע למקבלי ההחלטות, אנחנו נפגשים עם שר האוצר וגם עם שר הבריאות, שבהחלט תומך בהגדלת התקציב ונילחם על זה".
מה קורה עם התקנים שרוצים לבטל? "600 התקנים שקיבלו במהלך הקורונה יועדו לטיפול רק בחולי קורונה, כי אנחנו מיוזמתנו פנינו לשר הבריאות וביקשנו את התקנים כדי לחזק את מחלקות הקורונה. לא יעלה על הדעת שיבטלו את התקנים הללו. בנוסף, כדי שלא יהיה מחסור של רופאים בעוד 5-10 שנים, אנחנו צריכים להכניס למערכת 500 רופאים לפחות בשנה".
אז מה המסר שלך לשר האוצר ליברמן? "שהוא צריך להיות פתוח ולחשוב מחוץ לקופסה ולהבין שיש לו הזדמנות היום פז לעשות מהפך במערכת הבריאות בישראל וזה ייזקף לזכותו".
ומה קורה עם מחאת המתמחים. לא בטוח שהם כל כך מרוצים מהמתווה שגיבשתם בהסתדרות הרפואית. "אנחנו מודעים לזה שהמתמחים מבקשים קיצור תורנות ואנחנו דנים בזה כבר זמן רב, לאחרונה מיניתי ועדה והוועדה הזאת ישבה על המדוכה במשך שנה שלמה. זה לא מספר לשלוף קיצור תורנות, קיצור תורנות זה משהו טכני. צריך בסופו של דבר שיהיו לנו רופאים מיומנים שמקבלים ניסיון קליני. ברפואה לא מקבלים ניסון קליני מהספא, הניסיון הקליני נרכש על ידי הסתכלות בחולה וטיפול בו.
"קיימנו דיון משמעותי של מתמחים, סטאז'רים, מומחים, רופאים מומחים, מנהלי בתיה"ח, שמענו את כולם. בוועדות הכירורגיות הייתה דעה חד משמעית שהם רוצים עזרה בזמן התורנות. הם מבקשים חצי רופא שיסייע, הם מבקשים שיהיה להם עוזר רופא ושיהיה להם חצי תורן שיסייע הם יוכלו בהחלט לנוח באותה המשמרת. כירורגיה זה מקצוע שונה מפנימית כי יש להם סילבוס, הם צריכים בסוף לדעת לנתח באופן עצמאי. זה לא כמו בפנימית שניתן גם לחשוב, ניתן גם לפתוח את הספר, פה צריך לנתח בזמן אמת ולטפל בחולה, בשביל לדעת לנתח צריך להיות הרבה שעות בחדר הניתוח".