ספרד וצרפת סובלות בימים האחרונים מגל חום חריג. לפי מומחים זו תוצאה של שינויי האקלים. בספרד הגיעו הטמפרטורות אתמול (שבת) ל-42 מעלות ובצרפת נמדדו 40 מעלות. בשל גל החום הכבד מזהירים מומחים כי יבולי החיטה בשתי המדינות עלולים להיפגע לאחר אביב יבש.
החשש באירופה ממחסור בחיטה גובר, במיוחד בשל המלחמה באוקראינה. רוסיה ואוקראינה היו אחראיות עד ערב המלחמה ל-33% מאספקת כל החיטה ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
חקלאי בשדה חיטה ליד פריז
חקלאי בשדה חיטה ליד פריז
חקלאי בשדה חיטה ליד פריז
(צילום: AFP)
רוב האנליסטים צופים ייצור נמוך יותר של חיטה במדינות האיחוד האירופי השנה, לאחר שבשנת 2021 נרשם יבול שיא ברומניה ובבולגריה. השנה האביב היה יבש, בין היתר בצרפת – היצרנית הגדולה של חיטה באיחוד האירופי. "זהו סיכון נוסף בהתחשב בכך שאנו יוצאים מאביב יבש", אמרה אורלין בלארי, מנתחת גידולים בחברת Strategie Grains. "אנחנו מצפים לאובדן נוסף".
לפי האנליסטים השנה יגיע יבול החיטה בצרפת ל-34-33 מיליון טונות, לעומת 35.5 מיליון טונות בשנה שעברה.
גל החום, שהקלה בו נרשמת מהיום, מהווה כנראה את האיום הגדול ביותר על מרכז צרפת, שם היבולים נמצאים בשלב האחרון לפני הקציר. "המצב מגוון ביותר. עם הסערות האחרונות, היה כפר אחד ספוג בגשם והאחר יבש בכלל", אמר פרנסואה ז'אק, המזכיר הכללי של קבוצת מגדלי החיטה הצרפתית AGPB.
מומחים מזהירים כי גלי החום, שהם תוצאה של פליטת גזי חממה – הגורמים להתחממות כדור הארץ – עלולה להחריף את הירידה הצפויה בתפוקת החיטה השנה במדינות נוספות כמו איטליה.
2 צפייה בגלריה
החיטה נפגעה מהחום. שדה חיטה בצרפת
החיטה נפגעה מהחום. שדה חיטה בצרפת
החיטה נפגעה מהחום. שדה חיטה בצרפת
(צילום: רויטרס)
ברומניה אמר שר החקלאות כי מזג האוויר ועלויות ייצור גבוהות יותר - יגרמו לכך שכמות החיטה השנה תהיה נמוכה משנת השיא בשנה שעברה. עם זאת, הוא אמר כי לארצו יהיו כמויות גדולות של חיטה לייצוא.
בבולגריה, שכמו רומניה מייצאת את החיטה דרך הים השחור, הייתה צפויה ירידה לעומת השנה שעברה, אך הגשמים האחרונים ככל הנראה ימתנו את הירידה. "אנחנו מצפים ליבול טוב, אבל כדאי לשים לב שבשנה שעברה היה לנו יבול שיא", אמר קוסטדין קוסטדינוב, יו"ר האיגוד הלאומי של יצרני דגנים בבולגריה.
בפולין ובגרמניה אביב יבש עשוי להגביל את פוטנציאל גידול החיטה. עם זאת, החלק המערבי של גרמניה הושפע פחות, ובחודש האחרון שיפרו גשמים את התנאים לגידול חיטה בפולין.
בבריטניה, לעומת זאת, מועצת הפיתוח, החקלאות והגננות חזתה כי יבול החיטה במדינה יגיע לכמעט 15 מיליון טונות, לעומת כ-14 מיליון טונות ב-2021. מדובר ביבול שיא בשלוש השנים האחרונות.