1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה את בקשת הנאמן להליכי חדלות הפירעון של חברת "ק.פסגות", שביקש לאשר תוכנית לשיקום כלכלי של החברה, לאחר שזו אושרה באסיפות הנושים. לפיכך יגויס סכום של כ-30 מיליון שקל מהרוכשים שקנו משרדים בפרויקט של החברה באשדוד, והבנייה תושלם עד לסוף השנה. שני מתנגדים שביטלו את רכישותיהם לפני קריסת החברה יקבלו דיבידנד שיחושב לפי הסכום שהיו מקבלים באופציית פירוק.
החברה נוסדה ב-2018 לצורך הקמת פרויקט משרדים בשם My Office באשדוד. היא מימשה אופציה לרכישת הקומות השנייה, השלישית, הרביעית והחמישית שהועמדה לרשותה על ידי בעלי המקרקעין (הכשרה חברה לביטוח ופנינת אפרידר). היא הספיקה למכור לרוכשים שונים כ-380 משרדים אף שבפועל נבנו רק 340. החברה קרסה בטרם השלימה את ביצוע הפרויקט, ובאוקטובר 2020 נפתחו נגדה הליכי חדלות פירעון.
הנאמן בחן את המערכת ההסכמית של מאות רוכשי המשרדים ובנה מסד נתונים מתוך כוונה לנסות ולהשלים את הפרויקט לטובת מי שרכש בו יחידות. הוא מצא כי עלויות השלמת הפרויקט נאמדות בכ-22 מיליון שקל. לפיכף גובשה טיוטה של תוכנית לשיקום כלכלי שלפיה יגויסו 70 אלף שקל מכל אחד מרוכשי המשרדים (ובסך הכול 26.6 מיליון שקל) ותיגבה מהרוכשים שטרם שילמו לחברה את מלוא התמורה בגין המשרדים שרכשו, יתרת חוב בסך של כ-3.4 מיליון שקל. באופן כזה יושגו כ-30 מיליון שקל לטובת השלמת הבנייה עד לסוף שנת 2022.
בתום שלוש שעות של אסיפות נושים אושרה התוכנית המוצעת על ידי רוב הרוכשים והנאמן ביקש מבית המשפט לאשר אותה. בשלב זה הוגשו שלוש התנגדויות. שניים מהמתנגדים ביטלו את חוזי הרכישה עוד קודם לקריסת החברה והמתנגדת השלישית לא ביטלה את ההסכם אך גרסה שיש לבטל את רכישת המקרקעין ולא להשלים את הבנייה, תוך חלוקת הכספים לרוכשים.
השופט חגי ברנר אישר את התוכנית בכפוף לתיקונים מסוימים. הוא קבע כי אין ספק שמבחינת רוכשי המשרדים חלופת השלמת הסכום הנדרש לבנייה טובה לאין ערוך על פני חלופת הפירוק. היא תאפשר להם לקבל נכס גמור ובנוי בעל שווי כספי ניכר בעתיד הנראה לעין.
הוא הוסיף כי ביחס למתנגדים שביטלו את ההסכם, אין לאשר תוכנית שיקום שאינה מבטיחה כי יזכו בדיבידנד באותו שיעור רעיוני לו היו זוכים בחלופת הפירוק. לא כן באשר למתנגדת שלא ביטלה את הסכם הרכישה ועומדת בפניה האפשרות ליהנות מפירותיה של השלמת הבנייה.
בנסיבות אלה קבע השופט שיש להותיר בקופת הנאמן סך המהווה 25% מנשייתו המוכחת של המתנגד הראשון לאחר שהנאמן יכריע בתביעת החוב שלו, באופן המשקף את שיעור הדיבידנד הצפוי לרוכשים בעלי הערת אזהרה בחלופת הפירוק.
בנוסף נקבע שיש לבחון את התחשיב ביחס לשיעור הדיבידנד שצפוי להשתלם למתנגד השני בחלופת הפירוק ולהותיר בקופת הנאמן את הסכום המתקבל בעקבות תחשיב כזה (כ-5.7% לפי התחשיב הנוכחי של הנאמן מתביעת החוב שלו).
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הנאמן: לעצמו וע"י ב"כ עו"ד קרן ברגרזון רם ועו"ד תומר ניידיץ • ב"כ הממונה: עו"ד כלנית הרמלין-וגר • ב"כ המתנגדים: לעצמם • ב"כ הרוכשים המאוגדים: עו"ד יעקב אמסטר • עו"ד יובל ניר עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין