זן האומיקרון, שהפך לדומיננטי במרבית מדינות העולם, עשוי לקרב את סיום מגפת הקורונה באירופה, כך מעריך ראש ארגון הבריאות העולמי באירופה. "ייתכן שהאזור מתקרב לסוף הפנדמיה", אמר האנס קלוג לסוכנות הידיעות AFP, אך הבהיר כי עדיין יש להיזהר. "ברגע שגל האומיקרון ידעך, יחלפו כמה שבועות או חודשים עד לחסינות עדר, בשל ההתחסנות ובעקבות ההדבקה, וייתכן גם בשל עונתיות גלי הקורונה. עם זאת אנחנו עדיין מאוד זהירים, הנגיף כבר הפתיע יותר מפעם אחת. בינתיים יש להגן על האנשים שנמצאים בסיכון הרב ביותר".
דבריו של הבכיר עומדים בסתירה להצהרתו לפני כשבוע של יו"ר ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהאנום, שאמר כי המגפה עדיין אינה קרובה לסיום. מייק ראיין, מנהל אגף החירום בארגון, אמר כי "הדיבורים על מחלת הקורונה בצל האומיקרון כפחות חמורה שגויים, משום שהנגיף מתפשט ללא שליטה". מאריה ואן קרקהוב, ראש מערך הקורונה בארגון, הוסיפה כי הנגיף מתפשט בעוצמה גבוהה בעולם, ודחקה במדינות לנקוט באמצעים להגנת האוכלוסייה, ובהם עטיית מסכה וריחוק חברתי. עוד הזהירה: "זה לא יהיה הווריאנט המדאיג האחרון".
קראו עוד:

בישראל: כל החולים המחוברים לאקמו אינם מחוסנים

מאז נובמבר מלווה את העולם זן האומיקרון שמתפשט במהירות עצומה. הוא הפך כבר לזן הדומיננטי ברחבי העולם, והתסמינים שלו שונים במעט מהתסמינים של הזנים שכבר הכרנו: הוא גורם ליותר כאבי גרון ופחות לפגיעה ריאתית.
לרוב תסמיני האומיקרון הם קלים יחסית, וכוללים שיעול, נזלת, עייפות, וכאבי שרירים. עדיין לא ברור מה הסיכון ללקות ב"לונג קוביד" (קורונה כרונית). זאת בניגוד לזנים קודמים ובהם זן הדלתא, שעדיין קיים גם בישראל, הגורמים לתסמינים נשימתיים קשים.
החיסונים אמנם אינם מגינים היטב מהדבקה באומיקרון, ולראיה ההדבקה הנרחבת בישראל גם בקרב המתחסנים, אולם החיסון מגן היטב בפני תחלואה קשה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי כל החולים המחוברים לאקמו אינם מחוסנים, והרוב המוחלט של החולים במצב קשה גם אינם מחוסנים.
1 צפייה בגלריה
תחלואה קורונה חיסון וראינט אומיקרון חולים בידוד סגר נגיף בדיקות בדיקה תורים איטליה
תחלואה קורונה חיסון וראינט אומיקרון חולים בידוד סגר נגיף בדיקות בדיקה תורים איטליה
רואים את הסוף? אירופה בגל האומיקרון
(צילום: EPA)
מחקר אחרון של ה-CDC הראה כי חיסון פייזר מגן בפני תחלואה קשה בשיעור של כ-90%. מנכ"ל פייזר כבר התבטא בשבועות האחרונים ואמר כי לקראת מרץ יתקבלו תוצאות מחקר החיסון המעודכן נגד האומיקרון, לאחריו הוא יוגש לאישור חירום של ה-FDA ויחליף את החיסונים הקיימים. בפייזר עובדים כעת גם על פיתוח חיסונים נוספים שבזריקה אחת יגנו הן בפני אומיקרון והן משפעת.
חוקרים שבדקו הדבקת אומיקרון בעכברים ואוגרים, מצאו שהאומיקרון גורם לפחות נזק לריאות, וזו הסיבה לפיה משערים המדענים לכך שהזן גורם לתסמינים קלים יחסית. עם זאת, המחקר לא נבדק בבני אדם.