בקצרה:
  • ג'נרל מוטורס תספק למחלקת המדינה כלי רכב ממוגנים
  • הבחירה: 10 שברולט סאברבן שיוסבו לרמת מיגון גבוהה
  • יועברו בשנתיים הקרובות במחיר של 3.64 מיליון דולר ליחידה
הזרוע הביטחונית: מלבד היותה אחת מענקיות תעשיית הרכב והיצרנית הגדולה בעולם בשנים הראשונות לאלף הנוכחי, לג'נרל מוטורס גם חטיבה ייחודית וייעודית - תחת השם GM דיפנס - האחראית על פיתוח וייצור כלי רכב לשימוש כוחות צבא וביטחון. בין היתר היא אחראית על ייצור הלימוזינה הנשיאותית המפורסמת המכונה "החיה" (The Beast), וזכתה לאחרונה עם ה-ISV במכרז לאספקת רכב סיור קרבי לצבא ארה"ב.
כעת מדווחת GM כי זכתה במכרז נוסף של מחלקת המדינה האמריקאית, לאספקת עשרה שברולט סאברבן ממוגנים בשווי 36.4 מיליון דולר. כלי רכב אלה ישמשו את שירות הביטחון הדיפלומטי (DSS) האחראי בין היתר על אבטחת אישים בכירים במהלך ביקורם בארה"ב.
מערכת הגנה: שברולט נמנעת מלפרסם פרטים טכניים אודות הממוגן החדש, הנותרים מסווגים מסיבות של ביטחון שדה, אך מגלה כי כבסיס ישמש הסאברבן העדכני שהוצג בסוף 2019. עדיין עם שלדת סולם ארכאית שיעילה בעיקר בנשיאת משקלים, אך קשיחה מבעבר. מאחור יש כעת מתלה מודרני (רב-חיבורי לעומת סרן חי בעבר) האמור לסייע בשיפור נוחות הנסיעה על הכביש.
היצרנית כן מציינת כי השלדה, המיתלים ומערכות ההגה והבלמים חוזקו או שודרגו על-מנת לתמוך במשקל העצמי הגבוה יותר, שיעמוד כנראה סביב חמישה טון. עיקר תוספת המשקל: לוחות מיגון נגד ירי. יחידת ההנעה תהיה כלל הנראה החזקה בהיצע, עם מנוע V8 בנזין בנפח 6.2 ליטר (420 כ"ס) בשידוך לתיבת עשרה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה עם הילוך כוח.
מה אנחנו חושבים: שברולט סאברבן היה מאז ומעולם הרכב המועדף על יחידות אבטחת אישים בארה"ב, בעיקר בזכות מכלולים חסונים שאפשרו נשיאת משקל גבוה במיוחד, לצד תא נוסעים מרווח ונוח להסעת בכירים והפמליה הנלווית אליהם. לכן הבחירה בדור החדש לא ממש מפתיעה, ונשענת בין היתר על לובי חזק מאוד של היצרנית בקרב מקבלי החלטות.
האם מומלץ לשירות הביטחון הכללי להחליף את האודי A8 ברכב הכביש-שטח הגדול של שברולט? בהתחשב במצב התנועה בארץ, כנראה שכן. ברור, לאודי A8 יש יותר פוזה ובמצבי קיצון היא ללא ספק מהירה יותר, אבל מבחינת יעילות הגנה ונשיאת מאובטחים השברולט כנראה מתאים הרבה יותר.