• במה נהגנו: טויוטה יאריס קרוס
  • מתחרים: סיאט ארונה, קיה סטוניק, יונדאי ווניו
  • מתי אצלנו: בשבועות הקרובים
  • מחיר: 135-147 אלף שקל (120 אלף לגרסת הבנזין)
  • בעד: עיצוב, מערכות בטיחות, הנעה היברידית
  • נגד: מחיר, סביבת נהג, איכות הרכבה, נוחות נסיעה
בגדול: טויוטה נחשבת לחלוצה בקטגוריית רכבי הפנאי, עם הראב4 הראשון של אמצע שנות ה-90. אבל מאז נשארה קצת מאחור בעוד הקטגוריה הפכה ללא פחות ממכרה זהב עבור יצרנים מתחרים. ואת הפער הזה שנפתח היא מנסה כעת לסגור עם יאריס קרוס, רכב פנאי קטן על בסיס היאריס המוכרת, עם ממדים גדולים יותר ומערכת הנעה היברידית, ראשונה בקטגוריה לעשות זאת.
עיצוב ותא נוסעים: בשונה מהמתחרות, טויוטה משתמשת גם כאן בשמה של הסופר-מיני המהווה בסיס, אך משנה לחלוטין את המראה. עם חזית כוחנית, בתי גלגלים בולטים ואלמנטים מקובלים ו"קרביים" כמו פסי הגנה מסיביים מפלסטיק שחור סביב למרכב. רכבי המבחן - ברמת גימור גבוהה - הופיעו בשילוב זהוב וגג שחור וכמו ביאריס, גם כאן ניכרת אי התאמה גסה בחיבור הצבעים בקורה C.
סביבת הנהג פחות מרשימה מהמראה החיצוני. פלסטיק כהה אחראי לתחושה קודרת משהו, בניגוד למה שהיית מצפה ממכונית עליזה וצעירה. למסך המגע רזולוציה נמוכה ותגובותיו איטיות ולצדו לוח מחוונים עם צג נתונים קטן ("7) יחסית ומחוונים אנלוגיים.
אך מפתיעה יותר מכל היא איכות הרכבה לא אחידה. הרכב בו נהגנו סבל הרבה יותר מדי מחיבורי פלסטיק רופפים באזורים שונים וקריטיים, למשל בקונסולה שסביב בורר ההילוכים, במסגרת מסך המגע ובמסגרת הפלסטיק של מתגי השליטה על ההגה. הובהר לנו כי מדובר במכוניות מסדרת ייצור ראשונה וכי לקוחות לא יפגשו בכך - נקודה ראויה לבדיקה בעת מסירה.
מושבים בריפוד המשלב עור ובד משובץ נראים מצוין ומציעים נוחות טובה ותמיכה משובחת, וממקמים את הנהג 6.5 ס"מ גבוה יותר מאשר ביאריס. שדה הראייה יוצא נשכר מכך, בהתאם להעדפות קהל היעד העצום. תאי אחסון לא חסרים אבל מפתיע לגלות שקע USB בודד.
כדאי לציין כי באירופה מציעה טויוטה אבזור עשיר יותר, למשל משטח טעינה אלחוטי, תצוגת נתונים עלית, מערכת שמע של JBL ודלת תא מטען חשמלית הנפתחת באמצעות הסטת הרגל מתחת לפגוש לטובת הטענה נוחה. אף אחד מאלו לא יוצע בגרסאות "ישראליות".
בהשוואה ליאריס, הקרוס שומר על אותו בסיס גלגלים (256 ס"מ), אבל הוא ארוך ב-24 ס"מ (418 ס"מ), גבוה ב-9.5 ס"מ (159.5 ס"מ) ורחב ב-2 ס"מ (176.5 ס"מ), ולכן מציע מרחב מחיה טוב משמעותית ליושבים מאחור. בהשוואה למתחרים כמו סיאט ארונה או קיה סטוניק הקרוס אכן גדול יותר על הנייר.
נפח תא המטען דומה למתחרים הישירים (397 ליטר) אבל סידור נוח יותר מאפשר להציב תיקים או ציוד מבלי שיזוזו. בנוסף ניתן לקפל את מסעד הספסל האחורי בנפרד - 40:20:40 לעומת 60:40 בשתי האחרות. גלגל חלופי? שלמו 1,600 שקל אם אתם רוצים אחד. אחרת תיאלצו להסתפק בערכת תיקון.
טויוטה מציידת את הקרוס בסוללת מערכות בטיחות מרשימה, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. גם מבחינת בטיחות פסיבית היא מציע כאן שמונה כריות אוויר, כוללת מרכזית בין הנהג לנוסע האמורה לצמצם את הפגיעה בניהם במקרה של תאונות צד.
מנוע וביצועים: בחרטום היאריס קרוס מוצב מנוע בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ללא סיוע חשמלי (125 כ"ס), או עם מנוע חשמלי ותפוקה משולבת של 116 כ"ס כמו במקרה של רכב המבחן. בשתי הגרסאות יש תיבה רציפה והנעה קדמית, בעוד ההיברידית תוצע (באירופה) גם בגרסה כפולת הנעה עם מנוע חשמלי צנוע (5 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים האחוריים.
אופי הפעולה של יחידת ההנעה נעים ונינוח בנסיעה עירונית. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש איטי ממתחרים בעלי מנועים מוגדשים (11.2 שניות ל-100 קמ"ש, שניה יותר), אך בעיקר מטרידה תיבת ההילוכים הרציפה שמעלה את המנוע לסל"ד גבוה וקבוע בהאצה חזקה, עם שאון ניכר גם כשהוא לא ממש מחויב המציאות.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת GA-B משותפת ליאריס עם שינויים מתבקשים כמו חיזוקים במקומות שונים במרכב וזרועות המתלה. לקפיצים ולבולמים כיול ייחודי מוצק יחסית למוכר מהיאריס, ונוחות הנסיעה כתוצאה מכך בינונית בלבד. הקרוס אינו מבריק ביכולת ספיגת שיבושים שכיחים ברחובות ערים וחישוקי "18 גדולים עם צמיגים בחתך נמוך לבטח לא משפרים את המצב. טוב לדעת כי בישראל הוא ישווק עם חישוקים קטנים יותר ("16 או "17) וכנראה גם עם צמיגים פחות מאתגרי-נוחות.
כמו במקרה של היאריס, גם כאן היכולת הדינמית מפתיעה לטובה. אחיזת הכביש גבוהה, ההיגוי מוצלח וזוויות הגלגול צנועות. פחות אהבנו את בידוד הרעשים בשיוט, שכן אפשר לוותר על לפחות חלק מרעשי הרוח והדרך.
סיכום: טויוטה חיכתה הרבה יותר מדי זמן עם כניסה לקטגוריה, ולכן תמצא עצמה מול סוללת מתחרים טובים ומנוסים. יש ליאריס קרוס יתרונות, עם עיצוב מרשים ותא נוסעים שימושי, מערכות בטיחות מתקדמות יחסית ואף מערכת הנעה היברידית ייחודית שצפויה להציג נתוני צריכת דלק צנועים במיוחד. מאידך, תא הנוסעים מעניק תחושה מיושנת, נוחות הנסיעה אינה מרשימה ושילוב המנוע-תיבת הילוכים אינו מהמשובחים.
אבל מה שבעיקר עשוי להפריע הוא תג המחיר הצפוי, בגרסת הבנזין הרגילה אבל בעיקר במקרה של ההיברידית. שכן בשונה מהיאריס והקורולה, בהן הצליחה היבואנית להציע הנעה היברידית חסכונית במחיר דומה למתחרות בקטגוריית סופר-מיני ומשפחתיות בהתאמה, כאן תג המחיר גבוה משמעותית מהתחרות.
החל מ-135 אלף שקלים, וזה מציב אותו לא רק מול סוללת מתחרים אירופאים גדולים יותר כמו פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור אלא גם קרוב מידי לאחיו הגדול, המעוצב ובעל המנוע החזק יותר: ה-C-HR. קל זה בטח לא יהיה.
  • מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 92 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 12.2 קג"מ ב-3,600 סל"ד
  • הספק / מומנט מנוע חשמלי: 80 כ"ס / 14.4 קג"מ
  • הספק משולב: 116 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 418 ס"מ
  • רוחב: 176.5 ס"מ
  • גובה: 159.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 256 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,215 ק"ג
  • נפח תא מטען: 397 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.2 שניות, 170 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 22.2 ק"מ לליטר, 103 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 147 אלף שקל (135 אלף שקל)
הכתב היה אורח חברת טויוטה