58
צילום: shutterstockצילום: shutterstock

מחקר באיכילוב: השומן באזור הבטן לא יורד? זו התזונה שיכולה לסייע

ירקות פעמיים ביום, שני פירות, הרבה חלבונים ופיצוחים ללא מלח: במחקר שנערך בבית החולים איכילוב הצליחה קבוצת הנחקרים להשיל 9.4% ממשקלם. החוקרים מצאו קשר בין כמויות החלבון, השומן הרווי, האבץ, והניאצין שצרכו המשתתפים, לבין הפחתת השומן המתרכז באזור הבטן וכמו כן הפחתת סיכון למחלות לב

ריקי כרמי פיאסצקי | פורסם:17/05/2022
בכנס שנערך בתחילת החודש בעיר מאסטריכט שבהולנד הוצגו תוצאות של מחקר שעסק בהשמנה: משתתפי המחקר הקפידו על דיאטת הרזיה של שנה והצליחו להשיל ממשקלם 9.4%. החוקרים מצאו קשר בין כמויות החלבון, השומן הרווי, האבץ, והניאצין שצרכו המשתתפים, לבין שיפור הגמישות של כלי הדם והפחתת השומן המתרכז באזור הבטן.
קראו עוד:
המחקר נערך על ידי המכון האנדוקריני באיכילוב, והובילו אותו רופאים אנדוקרינולוגים, דיאטנים ומומחים לפיזיותרפיה ולמעבדה. על פי תוצאותיו, שהוצגו בכנס ההשמנה האירופי, דיאטת הרזיה המכילה מזונות חלבוניים לפחות שלוש פעמים ביום, ירקות בארוחות לפחות פעמיים ביום, עד שני פירות ליום בין הארוחות ואיתם פיצוחים ללא מלח – יכולה להפחית את איום מחלת הלב המלווה השמנה בטנית, המכונה גם "השמנה מטבולית".

הכול תלוי בגמישות כלי הדם

ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית חוקרת באיכילוב, שהשתתפה בצוות המחקר, אומר שיש חשיבות רבה לחלוקת השומן בגוף, ושהשמנה באזור הבטן היא גורם סיכון למחלות רבות. "השמנה בטנית שהיא דלקתית מהווה גורם סיכון כשלעצמו ומהווה גורם סיכון גם למחלות לב, לעלייה של לחץ דם ולסוכרת".
לדבריה, ההשמנה הבטנית מושפעת בעיקר מגנטיקה, אבל גם סוג המזון שנצרך יכול להשפיע. "יש גנטיקה, אבל אפשר להתגבר עליה באמצעות הקפדה על תזונה", היא אומרת. "ככל שצורכים יותר חלבונים, שורפים יותר שומן, ונוצר פחות שומן בטני".
"יש גנטיקה, אבל אפשר להתגבר עליה באמצעות הקפדה על תזונה", אומרת ד"ר ברוריה טל. "ככל שצורכים יותר חלבונים, שורפים יותר שומן, ונוצר פחות שומן בטני"
ד"ר טל מוסיפה כי גמישות כלי הדם היא אחד הפרמטרים שיכולים לנבא את מידת הסיכון למחלת לב עתידית כתוצאה מהשמנה בטנית: ככל שכלי הדם גמישים יותר, פוחת האיום למחלת לב, למרות ההשמנה הבטנית. גמישות כלי הדם נמדדת על פי העובי של דופן כלי הדם בעורק הקרוטיס – זה שנמצא בצדי הצוואר ומוביל דם למוח – וכן על פי התרחבות כלי הדם במהלך זרימת הדם ולפי הזמן שבו הדם עובר מהקרוטיס לעורק המפשעה.
"הדיאטות השונות לא התייחסו לגמישות של כלי הדם", אומרת ד"ר טל. "אנחנו בדקנו את הנושא ומצאנו שברגע שמפחיתים שומן רווי וצורכים חלבונים שאינם עשירים בו, מפחיתים את הסיכון למחלות. אחרי שנה התברר שככל שהנחקרים צרכו יותר חלבון והפחיתו שומן רווי, הם שיפרו את גמישות כלי הדם".
תמונה כלליתד"ר ברוריה טל. "אפשר להפחית את הסיכון למחלות"

קוטג' בבוקר, גרעינים בערב

ד"ר טל מסבירה שהפיצוחים ללא מלח שנכללו בדיאטה תרמו לצריכת אבץ, ואילו בשר העוף והדגים תרמו לצריכת ניאצין. גם לאבץ וגם לניאצין יש תכונות המשתתפות בהרחבה ובהגמשה של כלי הדם.
אז איך נראית הדיאטה הזו? ד"ר טל: "צריך לאכול חלבונים לפחות שלוש פעמים ביום: בבוקר קופסת קוטג' 5% שומן עם ירקות, בין הארוחות פירות, ובצהריים ירקות עם דג, עוף או הודו בגריל או מבושל. בשלב הראשון עדיף לוותר על פחמימות ובשלב מתקדם יותר ניתן להוסיף עמילנים כמו תפוחי אדמה עם הקליפה, שהוא עשיר באשלגן ועוזר בהורדת לחץ הדם. לאט-לאט ניתן לגוון בעמילנים.
"בערב כדאי לאכול ביצה עם ירקות. אפשר גם דג או יוגורט עשיר בחלבון גבינה. יותר מאוחר - בין 50 ל-100 גרם גרעינים שחורים או לבנים".
הדיאטה הזו מתבססת על הדיאטה הים-תיכונית שעשירה בחלבונים ובירקות ומכילה כמות מתונה של עמילנים ופירות וגם פיצוחים – בעיקר גרעינים לבנים ושחורים ואגוזים. "אין דיאטה אחת שמתאימה לכל האנשים", מדגישה ד"ר טל. "הדיאטה צריכה להיות מותאמת אישית. אם מגיע מטופל עם השמנה בטנית, הוא יפיק יותר תועלת אם תהיה לו בדיאטה כמות מסוימת של חלבונים, כמות מסוימת של שומנים בלתי רוויים, כמות מסוימת של ירקות ופירות – וכל הפיצוחים הטבעיים ללא מלח. הדיאטה צריכה להיות גם טעימה, שאפשר לחיות איתה לאורך זמן, ותמיד צריך ללוות אותה בפעילות גופנית".
לכתבה זו 58 תגובות
הוספת תגובה
58

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
30.

חלב משמין מאוד

29.

למה אין קישור למקור המחקר? אשמח לקרוא אותו

28.

זה מזכיר את הדיאטה "הים תיכונית". נכון?

27.

כתבה שלמה מלאה בשטויות. רוצים להוריד בטן, תהיו במאזן קלורי שלילי לאורך זמן. כל השאר שני במעלה, חלבון עוזר לבנית שריר, שריר עוזר לשריפת קלוריות. כל מה שנכתב היתה צריכה להגיד זה תאכלו ביום פחות קלוריות ממה שהגוף שורף במהלך היום, למשך זמן. וזהו. במקום זה קיבלנו גיבוב של שטויות עם פיצוחים בלי מלח.

comment-2-comment

לידיעתך...גיבוב השטויות הוא שלך

26.

אנחנו צריכים אוויר נקי, מים נקיים...ולא פיצוחים

25.

comment-2-comment

24.

השמנה בטנית מביאה בין הייתר לסוכרת.. סוכרת עלולה לפגוע בכליות.. אכילת כמות גדולה מידי של חלבון מעבידה מאוד את הכליות ולכן מחלישה אותן ומסכנת את תפקודן.. לכן, תמוהה בעיניי העצה להרבות באכילת חלבון המקרה של השמנה בטנית.. אשמח להבהרה בנושא...

comment-2-comment

שאכילת הרבה חלבון מעבידה את הכליות מאד, ולכן מחלישה אותן ומסכנת =פוגעת בתפקודן. האם זה נכון לכולם או רק לחולי סכרת?

comment-2-comment

נכון חלקית, כאשר האדם הוא חולה סכרת כבר תקופה, אבל אם רגע לפני סכרת אין בעיה הגוף מורגל לטפל בכל החלבון הזה פגיעה בכליות נעשת כאשר יש סכרת לאורך זמן, זו תוצאה של סכרת מוזנחת

23.

מאמאר מעניין אך לא מתאים לאנשים טבעוניים. אין שום התייחסות לתזונה טבעונית.

comment-2-comment

comment-2-comment

טבעונות זה לא הריא

22.

נתחיל בפיצוחים משם נתקדם...

21.

ברוכה הבאה לרפואה הטבעית

20.

לחם זהו ואוכל פריכיות אורז ללא מקרונים או קצת פעם בשבוע ללא פתיתים ללא עוגות רק בשבת קצת.מרגיש כבר קליל בהצלחה.ההיתי מכור ללחם אם .......כטוב בעניכם

19.

תנו תחליף צמחוני בבקשה

comment-2-comment

comment-2-comment

18.

ירקות פירות דגנים קטניות זרעים ואגוזים זו התזונה המלאה והטובה שאנחנו צריכים. דיאטנים חסרי מודעות לבריאות ומלאי שטיפות מח של התעשיות מן החי. עצוב ומחלה.

17.

16.

comment-2-comment

comment-2-comment

חחח

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

15.

קשה לשמור על הירידה לאורך זמן

14.

13.

הסוכר הקפה והפחמימות הפשוטות זה הבעיה. בכל גיל אפשר להשיג בטן שטוחה ללא שומן. הכל עניין של רצון ומודעות.

comment-2-comment

12.

11.

לא מצאתי כל חידוש בכתבה.

10.

9.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

פגיעה חמורה

8.

ברגע שראיתי הפניה למוצרי חלב הפסקתי לקרא. ממש לא רציני.

comment-2-comment

comment-2-comment

הגיוני מאוד כשרוצים לצרוך חלבונים.

7.

רק תזונה קטגונית.

6.

5.

ממש תענוג צרוף. זה ממש בדיחה לפצח גרעינים ללא מלח.

comment-2-comment

תנסה ותתרגל מהר מאד.

comment-2-comment

4.

הרבה דגש על בשר, דגים ומוצרי חלב. אשמח לגילוי נאות, מי מימנו את המחקר.

comment-2-comment

בינתיים מי שעושה את הכסף הגדול זה החברות שמוכרות לצמחוניים וטבעוניים כל תחליף אפשרי בעולם.

comment-2-comment

כשמדברים על תזונה עשירה בחלבונים זה התפריט. לא צריך לממן מידע שידוע

3.

2.

כל הדגים היום מלאי כספית ומתכות כבדות. כבר אין מקורות נקיים. תצטרכו יותר חלבון דג, תצטרכו יותר כספית. זוועה. זה ההמלצות שלכם?

comment-2-comment

דגי בריכות ללא כספית.דגי ים גדולים ומבוגרים ספגו כספית ורצוי לא להגזים באכילתם.בעיקר נשים בהריון וילדים.אין סיבה להימנע לגמרי.

comment-2-comment

לא בהכרח. אין כספית בכמות גבוהה בדגי בריכות אלא רק בדגים של ים. ככל שהדג מהים גדול יותר כך סביר שיימצאו בו יותר שאריות של כספית.

1.

מה שווה הערך של כמות החלבון עבור צמחונים וטבעונים? ממה מקבלים אותם?

comment-2-comment

comment-2-comment

וגם דל פחמימות,קינואה=חלבון מלא פחממתי, שילוב של קטניות ודגנים= חלבון מלא ופחממתי

comment-2-comment

לצמחונים יש יוגורטים (במיוחד אלה שמועשרים בחלבון), קוטג', אבקות חלבון וחטיפי חלבון שמופקים מחלבון חלב. לטבעונים יש קטניות, טופו, תחליפי בשר למיניהם, חומוס, טחינה, קשיו, בוטנים, אבקות חלבון טבעוניות (הטעם לא משהו), סייטן, נתחי סויה יבשים, טמפה, ובטוח עוד דברים ששכחתי... בקיצור רק לבחור וליהנות.

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה