אקנה - מי לא מכיר, ומי לא סבל ממחלת העור הנפוצה והמטרידה ביותר? תופעה זו, המתחילה בגיל הבגרות, משפיעה על 95%-100% מהבנים המתבגרים ועל כ-85% מהבנות. אצל חלקן, 12%-14%, המחלה תימשך עד העשור החמישי לחייהן.
מרבית הסובלים מאקנה יישארו עם "חורים" - צלקות בפנים, וב-30% מהמקרים מדובר בצלקות קשות. מעבר לנראות האסתטית, צלקות האקנה עשויות לגרום לפגיעה של ממש בתפקוד הכללי והן מקושרות כגורם סיכון לשורה של חסמים פסיכולוגיים וסיכונים אפשריים, כגון: דיכאון, חרדות, ביטחון עצמי ירוד, קשיים חברתיים, היעדר תעסוקה ואף התאבדות במקרים קיצוניים.
קראו עוד:
אז איך מטפלים בהן? תלוי את מי אתם שואלים - קוסמטיקאיות, אנשי רפואה משלימה, פלסטיקאים, רופאי עור ועוד. גלישה מהירה ברשת תגלה שלכל אחד מהם יש נטייה להציע דרך פעולה אחרת, תחת הכותרת של "העלמת צלקות". הבטחות אלה אינן עולות בקנה אחד עם המציאות וגורמות לאכזבה אצל מטופלים רבים. ההמלצות סותרות והבלבול בנוגע לטיפול בצלקות בכלל וצלקות אקנה בפרט, הוא רב.
3 צפייה בגלריה
מחקר טיפול צלקות אקנה
מחקר טיפול צלקות אקנה
רבית הסובלים מאקנה יישארו עם "חורים" - צלקות בפנים, וב-30% מהמקרים מדובר בצלקות קשות. לפני ואחרי טיפול בצלקות
(צילום: ד"ר אופיר ארצי)
מחקר חדש, ביוזמת מערך העור במרכז הרפואי ת"א (סוראסקי) וקבוצת חוקרים בינלאומית שכוללת מטפלים, דרמטולוגים ומנתחים פלסטיים הנמצאים בחוד החנית של העשייה בתחום זה, בא לעשות סדר בבלגן ולקבוע אילו שיטות לטיפול בצלקות האקנה אכן יביאו לשיפור ואילו לא, וכיצד לשלב בין שיטות טיפול על מנת למקסם את התוצאה.
המחקר, בראשותם של ד"ר אופיר ארצי וד"ר ד"ר פארס סלאמה, נערך במשך שלוש שנים בהשתתפות 24 רופאים מומחים מ-12 מדינות. במסגרת המחקר נבדקו סוגיות רפואיות שנויות במחלוקת בהקשר של צלקות אקנה. בנוסף, התייחסו המומחים פרטנית למקרים נבחרים, לגביהם התבקשו להמליץ על שיטת טיפול אשר תסייע לתוצאה המיטבית. בסיומו גובש הקונצנזוס המקיף ביותר שנכתב אי פעם לגבי טיפול בצלקות אקנה, והוא פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Lasers in surgery and medicine journal.
המחקר דן בארבעה נושאים עיקריים: הטיפול באקנה פעיל על ידי לייזרים - האם כדאי לטפל במחלה ולדחות את הטיפול בצלקות או לטפל במקביל; מה עובד יותר ומה פחות - יעילות הטכנולוגיות הקיימות בטיפול בסוגים השונים של צלקות האקנה; הטיפול במטופלים בעלי גוון עור כהה; ואיך נכון לשלב בין המכשירים, החומרים והטכנולוגיות כדי לקבל תוצאה מיטבית בטיפול בצלקות.

מסקנת החוקרים: לייזר הכי יעיל

מהמחקר עולה שלא ניתן להעלים צלקות אקנה כלא היו, אך ניתן לשפר ולטשטש אותן ולהביא לשיפור משמעותי. מרבית חברי הפאנל היו תמימי דעים כי הטיפול במכשירים מבוססי אנרגיה (לייזר) הוא היעיל ביותר כקו טיפול ראשון בצלקות אקנה, גם במקביל לטיפול בתרופות או בתכשירים למריחה על העור, להם ישנה תועלת בשיפור אקנה פעיל, ומתוך הבנה שטיפול מוקדם יפחית את הופעת הצלקות.
מרבית חברי הפאנל היו תמימי דעים כי הטיפול במכשירים מבוססי אנרגיה (לייזר) הוא היעיל ביותר כקו טיפול ראשון בצלקות אקנה, גם במקביל לטיפול בתרופות או בתכשירים למריחה על העור
במצב אקוטי של אקנה פעיל, כדי להגיע לתוצאה האסתטית הטובה ביותר, פאנל המומחים ממליץ על שימוש בלייזרים שונים, במקביל לנטילת תרופות כמו רואקוטן או קוארטן. לכל מטופל, על פי סוג העור וסוג הצלקות, יש להתאים מכשירי אנרגיה שונים על מנת להביא לשיפור המקסימלי.
3 צפייה בגלריה
מחקר טיפול צלקות אקנה
מחקר טיפול צלקות אקנה
לא ניתן להעלים צלקות אקנה כלא היו, אך ניתן לשפר ולטשטש אותן ולהביא לשיפור משמעותי
(צילום: ד"ר פארס סלאמה )
91% מהמומחים משלבים בין הטכנולוגיות השונות בכל טיפול וטיפול בהתייחס לנתונים רבים, כגון: סוג הצלקת, תנאים מקדימים לביצוע הטיפול, הצלחת טיפולים קודמים, רגישויות ותגובת העור, סוג וגוון העור ויכולת נשיאת כאב. המחקר מציין, כי שיטות לא טכנולוגיות - כגון מיקרונידלינג (מזותרפיה) או פילינג - יביאו לתוצאה טובה פחות.
בטיפול בצלקות אקנה שקועות ("חורים"), מרבית המומחים סבורים שלייזרים מסוג מקטעיים אבלטיביים, בדגש על לייזר C02, יביאו לשיפור המשמעותי ביותר – שגם הוא לא עולה על 70%. כל יתר השיטות, כדוגמת גלי רדיו ולייזרים לא אבלטיביים, יביאו לשיפור מסוים אך קטן יותר באופן משמעותי.
בצלקות אדומות (כתמים אדומים) יש לשלב בטיפול לייזרים מיוחדים בעלי אורכי גל הנקלטים בהמוגלובין.
3 צפייה בגלריה
מחקר טיפול צלקות אקנה
מחקר טיפול צלקות אקנה
בצלקות אדומות (כתמים אדומים) יש לשלב בטיפול לייזרים מיוחדים בעלי אורכי גל הנקלטים בהמוגלובין
(צילום: ד"ר אופיר ארצי)
כדי למקסם את התוצאה האסתטית הסופית, מומלץ לשלב בטיפול גם הזרקה של חומרים בעלי השפעה מכוונת בהתאם לסוג הצלקת. לדוגמה: בצלקות שקועות, הזרקת חומרים מעודדי יצירת קולגן ולעומת זאת בצלקות מורמות - תרופות שגורמות לדיכוי יצירת קולגן.
בטיפולים אגרסיביים נדרשים פחות טיפולים לעומת טיפולים קלים יותר. מספר הטיפולים השכיח בלייזר CO2 הינו שניים עד ארבעה (במרווחים של מספר חודשים בין טיפול לטיפול); בשימוש בלייזר מקטעי לא משייף או במכשירי גלי רדיו נדרשים שישה עד שמונה טיפולים, וטיפול בלייזר כלי דם PDL דורש שלוש עד שישה טיפולים (במרווחים של כחודש). המומחים היו תמימי דעים לגבי ההמלצה להמתין שישה חודשים מהטיפול האחרון, כדי להעריך את התוצאה הסופית של סדרת הטיפולים, כאשר 95% מחברי פאנל החוקרים ממליצים להפסיק טיפולים בהיעדר שיפור בעקבות שני טיפולים ברצף.

טיפול בגלי רדיו וגלי אור – עד כמה זה יעיל?

לגבי טיפול בגלי רדיו בצלקות אקנה, מרבית המומחים תומכים בטיפול זה אך מדגישים כי התוצאות הצפויות מוגבלות וגם תומכים בשילוב (באותו טיפול או בטיפולים נפרדים) של גלי רדיו עם לייזרים או עם משחות ותרופות על מנת לשפר את התוצאה. שאר מכשירי האנרגיה כמו IPL (גלי אור) או אולטרסאונד, יביאו לשיפור קל שלא יעלה על 20%.
שיטות כירורגיות/פיזיקליות כגוןCROSS TCA וסאבסישן (Subcision - הפרדת רקמה) מהוות בחלק מהמקרים טיפול הכרחי וראשון לפני השימוש במכשירי אנרגיה. צלקות עמוקות וצרות מסוג אייס-פיק (חטטים) אשר אינן מגיבות למכשירי אנרגיה, מתאימות לשיטות הכירורגיות והפיזיקליות בלבד.
בבעלי גוון עור כהה, מרבית המומחים בחרו בשיטות קלות יותר ובעוצמות מופחתות, על מנת למנוע סיבוכים של היפר-פיגמנטציה. מרבית המומחים ממליצים גם על שימוש בתכשירים המפחיתים פיגמנטציה (דוגמת הידרוקינון, חומצה אזלאית ועוד) במקביל לטיפולי הלייזר.
ד"ר אופיר ארצי מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה, מערך העור, המרכז הרפואי איכילוב, ת״א