לפחות שתי תרופות נגד קורונה כבר קיימות בעולם - של החברות פייזר ו-MSD: הן מיועדות לחולים שנמצאים במצב קל ומנסות למנוע הידרדרות של המחלה. בישראל עובדים במרץ בימים אלו על תרופות חדשות עבור חולים קשים שסובלים מתסמינים נשימתיים. שניים ממפתחי התרופות החדשות התארחו הבוקר (ד') באולפן ynet וסיפרו על ההתקדמות בפיתוח.
קראו עוד:
פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בבית חולים הדסה בירושלים, הוא גם המנהל הרפואי של חברת אנלייבקס. "התרופה שפיתחנו לא נועדה לשלבים הראשונים של המחלה ולמניעת אשפוזים", הוא אומר. "היא מיועדת לחולים שכבר מאושפזים ושנכנסו למצב קשה וקריטי. באמצעות התרופה אנחנו רוצים להוריד את המחלה הריאתית שמתפתחת אצלם ושבדרך-כלל לא מגיבה לטיפולים שקיימים כיום, המבוססים בעיקר על סטרואידים.
"כבר עשינו שני ניסויים בקרב 21 חולים, והתוצאות יפות. 19 מהחולים, שמחציתם היו במצב קריטי, השתחררו מבית החולים בתוך ימים ספורים. עכשיו אנחנו מקיימים ניסוי מבוקר בהשתתפות 160 איש. הוא יימשך שלושה-ארבעה חודשים, ואם הוא יצליח, יתחיל תהליך של אישור התרופה בישראל, שאמור להימשך זמן קצר".
1 צפייה בגלריה
מירי פיליבה תרופה לקורונה
מירי פיליבה תרופה לקורונה
מירי פיליבה. "לאט-לאט היא נזקקה לפחות ופחות חמצן"
אחת מהחולים שכבר השתמשו בתרופה היא מירי פיליבה, בת 76, שבנה שלומי השתתף בריאיון היום. "אמא שלי טופלה בסטרואידים במשך מספר ימים, ומצבה רק הידרדר", סיפר. "מדי יום היא נזקקה לכמות חמצן שגדלה והלכה. כשהגענו כבר כמעט ל-100% חמצן, היא קיבלה את התרופה החדשה, ואחרי יום-יומיים ראינו שינוי מגמה. לאט-לאט היא נזקקה לפחות ופחות חמצן. כעבור חמישה-שישה ימים היא כבר ירדה לכמויות חמצן מינימליות, ויום-יומיים אחר כך כבר השתחררה מבית החולים".
שלומי פיליבה: "אמא שלי טופלה בסטרואידים במשך מספר ימים, ומצבה רק הידרדר. מדי יום היא נזקקה לכמות חמצן שגדלה והלכה. כשהגענו כבר כמעט ל-100% חמצן, היא קיבלה את התרופה החדשה, ואחרי יום-יומיים ראינו שינוי מגמה"
חברת התרופות קוד פארמה בישראלית עומדת מאחורי התרופה השנייה לחולי קורונה קשים. "עסקנו בפיתוח תרופה לחולי HIV", סיפרה ד"ר עינת פינקלשטיין, המדענית הראשית של החברה לאולפן ynet, "וכשהתחילה מגפת הקורונה החלטנו לבדוק אם התרופה שלנו טובה גם נגד קורונה. עבדנו עם חולים באפריקה וראינו תוצאות נהדרות: החולים שקיבלו את התרופה הראו שיפור משמעותי בתוך זמן קצר, של שעות או ימים.
"על סמך התוצאות האלו כבר יש לנו אישורי חירום להשתמש בתרופה בברזיל ובאפריקה, ויש עוד מדינות שרוצות להצטרף. אנחנו נערכים לייצור המוני של התרופה, בתקווה שבתוך כמה חודשים נוכל לספק כמויות גדולות, ולאחר מכן ניכנס לתהליך אישור התרופה בישראל. להערכתי, יעברו שישה עד תשעה חודשים עד שניתן יהיה להשתמש בתרופה בארץ".
התרופה של פייזר, ששמה פקסלוביד, כבר אושרה לשימוש בישראל. הטיפול מיועד לבני 12 ומעלה במשקל 40 קילוגרמים לפחות, הנמצאים תחת סיכון ללקות במחלה קשה או תמותה ממחלת הקורונה. את התרופות נוטלים בימים הראשונים מהופעת התסמינים. התרופה של MSD, שאושרה גם היא על ידי משרד הבריאות, מיועדת לבני 18 ומעלה, ניתנת בכדורים ומיועדת לטיפול ביתי. היא צריכה להינתן שלושה עד חמישה מתחילת התסמינים ולהילקח במשך חמישה ימים