1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בנצרת הכריז לאחרונה על בני זוג כפושטי רגל וקבע להם תוכנית פירעון שבמסגרתה הבעל ישלם 1,500 שקל למשך 48 חודשים והאישה תשלם 1,000 שקל למשך 36 חודשים. אם יעמדו בתוכנית יקבלו פטור מחובות של מיליוני שקלים. השופט אסף זגורי העלה תהיות בנוגע לכספים שהתקבלו ממכירת נכס שלהם, אך התחשב במצבו הרפואי הקשה של הבעל שחלה בטרשת נפוצה.
במרץ 2018 ניתן צו כינוס לנכסי הבעל והאישה לבקשתם, והוטל על כל אחד מהם תשלום חודשי של 500 שקל. נגד הבעל הוגשו 22 תביעות חוב שמתוכן אושרו תביעות בסך כולל של 1,899,902 שקל. נגד האישה הוגשו חמש תביעות חוב ומתוכן אושרו תביעות בסך של 770,752 שקל.
המנהל המיוחד וכונס הנכסים הרשמי המליצו לבטל את ההליך בשל פגמים בהתנהלות הבעל. הם טענו כי קיימת סתירה בין טענות הבעל בחקירתו לבין טענות אחיו שאף הם נמצאים בהליכי פשיטת רגל. לדבריהם, מחקירות האחים עולה שגם הם עבדו בבניית תחנת הדלק כמו החייב. עוד נטען כי החייב הצהיר רק על חצי מהחובות ובהליך התגלו חובות כבדים בהיקפים משמעותיים הרבה יותר.
הם הוסיפו כי התברר שהחייב מכר נכס בשווי 350 אלף שקל כשנה לפני שניתן צו הכינוס. לדבריהם, הוא לא דיווח על כך בחקירתו ולא הביא ראיות מהימנות באשר לנעשה עם כספים אלה.
כפתרון יצירתי ולנוכח מצבו הרפואי של הבעל המליץ המנהל המיוחד להכריז על בני הזוג כפושטי רגל תוך גיבוש תוכנית פירעון שלפיה הבעל יפקיד בקופת הכינוס 350 אלף שקל. ביחס לאישה הומלץ כי היא תוסיף 60 אלף שקל ב-60 תשלומים.
עו"ד זהבה סלמוןעו"ד זהבה סלמוןצילום: הדר ארט
בנוגע לנכס שנמכר השיב החייב כי מדובר היה בנכס אחרון שהיה בבעלותו וכי לא ידע שעליו להצהיר עליו. הוא הוסיף כי מלוא הסכום הועבר לכיסוי חובות או לתשלומים שונים והוא נותר חסר כל.
השופט אסף זגורי כתב כי הבעל הסביר היטב בחקירתו איך הסתבך כלכלית וציין כי החובות נוצרו בשל עסק שפעל בין השנים 2017-2012. הוא הוסיף כי לא הוכח שהעסק היה שייך גם לאחיו והעובדה שהם היו רשומים כשכירים בעסק לא הופכת אותו לשלהם. ואולם, אמירת בא כוח החייבים בדיון כי אחיו של החייב ניהלו את העסק שהיה רשום על שמו מטילה צל כבד על מהימנות החייב.
השופט זגורי קבע כי הבעל הוכיח שלפחות 2/3 מתמורת מכירת הנכס שולמה לנושים שונים. מנגד, לא ניתן להשתחרר מהרושם כי חלק מהחשבוניות שצירף היו בעלות מועד פירעון מוקדם למועד קבלת התמורה בגין העסקה, מה שמקשה על קבלת טענותיו במלואן. עם זאת הוא הוסיף כי החייב חולה טרשת נפוצה כמעט סיעודי ובגיל מבוגר. הוא מתקיים רק מקצבאות ונמצא 4.5 שנים בהליך פשיטת רגל.
בנסיבות אלה קבע השופט כי לא נכון להורות על ביטול ההליך בעניינו אלא לקבוע תוכנית פירעון שתביא לידי ביטוי את ההתנהלות הפגומה. בסופו של דבר הוא הכריז על בני הזוג פושטי רגל. נקבע שהאישה תשלם 1,000 שקל בחודש למשך 36 חודשים והבעל ישלם 1,500 שקל למשך 48 חודשים. בכפוף לעמידתם בתוכנית הם יהיו רשאים לקבל צו הפטר חלוט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד זהבה סלמון עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין