אחד משני הקוסמונאוטים הרוסים, שהשתתפו היום (ד') בהליכת חלל מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית, נאלץ לחזור מוקדם מהמתוכנן למנעול האוויר של התחנה, לאחר שתקלה בחליפת החלל שלו, אילצה את אנשי צוות הקרקע במוסקבה להורות על הפסקת המשימה. כך הודיעו גורמים רשמיים בארצות הברית וברוסיה. צפו בתיעוד עם תרגום לאנגלית מהשידור החי שהעבירה נאס"א:



2 צפייה בגלריה
שני הקוסמונאוטים בזמן הליכת החלל
שני הקוסמונאוטים בזמן הליכת החלל
שני הקוסמונאוטים בזמן הליכת החלל
(צילום: נאס"א)
הקוסמונאוט אולג ארטמייב היה כמעט שלוש שעות בהליכת חלל, שהייתה אמורה להימשך כשש שעות, כאשר רמות המתח בסוללה של חליפת החלל שלו החלו לרדת, מה שגרם לאנשי חדר הבקרה במוסקבה להורות לו לחזור באופן מיידי לתוך התחנה.
"אולג, זרוק הכול ותחזור", אמרו בחדר הבקרה במוסקבה. "זרוק הכול ותתחיל לחזור מיד... חזור והתחבר לחשמל התחנה". ארטמייב חזר למנעול האוויר וחיבר את החליפה שלו למערכת החשמל של תחנת החלל.
בחדר הבקרה ברוסיה בחרו להפסיק את הליכת החלל בשלב מוקדם מהצפוי לאחר שהקוסמונאוט השני שהשתתף במשימה, דניס מטבייב, מיקם את הזרוע הרובוטית בחזרה למצבה הנכון.
בסוכנות החלל האמריקנית נאס"א הרגיעו ואמרו כי הקוסמונאוט הרוסי "לא היה בסכנה". ארטמייב הוא מפקד תחנת החלל הבינלאומית מאז חודש מאי והוא החליף בתפקיד את האסטרונאוט האמריקני תומאס משבורן, שחזר כבר לכדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
הזרוע הרובוטית אותה תיקנו הקוסמונאוטים
הזרוע הרובוטית אותה תיקנו הקוסמונאוטים
הזרוע הרובוטית שאותה תיקנו הקוסמונאוטים
(צילום: נאס"א)
בזמן הליכת האסטרונאוט או הקוסמונאוט לבוש בחליפת חלל, שמגנה עליו מהתנאים הקשים השוררים בחלל ומספקת לו את הצרכים החיוניים למחיה. החליפה עוזרת לאסטרונאוט לווסת את חום גופו, מספקת לו חמצן לנשימה ואמצעי קשר. ברוב הליכות החלל האדם מחובר בחבל לחללית. הסכנה הגדולה ביותר היא פגיעה בחליפת החלל שעלולה להוביל לאובדן הלחץ. חליפת החלל עלולה להיפגע מעצם כלשהו כמו אסטרואיד או פסולת חלל שעפים במהירות גבוהה. בנוסף היו מקרים שאסטרונאוטים השמיטו מידיהם בטעות כלים, שהיו ברשותם במהלך הליכת חלל.
ארטמייב ומטבייה שוהים בתחנת החלל הבינלאומית מאז חודש מרץ, לשם הם הגיעו יחד עם סרגיי קורסקוב. השלושה שוגרו בחללית סויוז מבסיס החלל בייקונור שבקזחסטן, ולאחר מסע של כמה שעות בחלל הם עגנו בצורה חלקה בתחנת החלל הבינלאומית. כשנפתחה דלת החללית, שהתחברה לתחנת החלל, הופתעו רבים כי המדים של השלושה הם בצבע צהוב עם טלאים כחולים - ממש כמו דגל אוקראינה.
בסוכנות החלל הרוסית, כאמור, הכחישו כל קשר לאוקראינה. "חליפות הטיסה של הצוות החדש הן בצבעי הסמל של "האוניברסיטה הטכנית על שם באומן במוסקבה", ששלושת הקוסמונאוטים הם בוגריה. "לראות את הדגל האוקראיני בכל מקום ובכל דבר - זה מטורף", אמרו אז בסוכנות החלל הרוסית.
על פי התכנון השלושה אמורים לחזור לכדור הארץ בחללית סויוז ב-29 בספטמבר.