זקן הוא לא רק מגניב וטרנדי – הוא גם עשוי להיות חלק מהתפתחות אבולוציונית, המסייעת לגברים להגן על עצמות הפנים העדינות שלהם מפני חבטות. חוקרים מאוניברסיטת יוטה, שהגיעו למסקנה הזו, זכו הלילה (יום ו') בפרס איג נובל השנתי. בנוסף זכו בפרסים, בטקס איג נובל ה-31, חוקרים שמצאו כיצד להדביר מקקים בצוללות של הצי האמריקני, מדענים שבחנו האם בטוח יותר להעביר קרנף באוויר כשהוא על גבו, וצוות שהבין כמה מגעיל המסטיק, שבטעות דרכנו עליו.
4 צפייה בגלריה
טקס הענקת פרסי איג נובל. ארכיון
טקס הענקת פרסי איג נובל. ארכיון
טקס הענקת פרסי איג נובל. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בכתבה של מכון דוידסון, שפורסמה גם ב-ynet, נכתב כי פרס איג נובל מוענק בכל שנה מאז שנת 1991, ביוזמת מגזין המדע ההומוריסטי Annals of Improbable Research. הוא ניתן על המצאות או מחקרים ש"קודם גורמים לאנשים לצחוק, ואחר כך גורמים להם לחשוב". שמו מרמז לפרס נובל ולא במקרה, אם כי מומלץ לא להתבלבל ביניהם: שם הפרס ההיתולי משלב בתוכו את השם נובל, אך לקוח גם מהמילה ignoble, שפירושה מביש או בזוי. בשנתיים האחרונות נערך הטקס באופן מקוון בשל מגפת הקורונה.
השנה כל זוכה קיבל גביע נייר כדי שיוכל להרכיב בעצמו וגם שטר מזויף של 10 טריליון דולר מזימבבואה, בהתאם לאופיו הסאטירי והקליל של הפרס.
ונחזור למחקר על חשיבות הזקן. החוקרים אמרו כי אף גבר לא הוכה במהלך המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי scientific journal Integrative Organismal Biology וגם במבזק החדשות הטובות ב-ynet בחודש מאי אשתקד. החוקרים ערכו מחקר בעזרת עור כבשים ופרווה והתוצאות היו חד משמעיות: שיער פנים אכן מסוגל להפחית משמעותית את ספיגת המכה ובכך להגן על הלסת.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
את הפרס קיבלו איתן בסריס, סטיבן נאלווי ודיוויד קארייר מאוניברסיטת יוטה, שערכו את המחקר הדי לא שיגרתי הזה. לדבריהם, הדגימה עם הצמר ספגה יותר אנרגיה מהדגימות האחרות שנבדקו. "אם הדבר נכון לגבי שיער פנים אנושי, אז זקן מלא עשוי לסייע בהגנה על אזורים פגיעים בפנים מספיגת מכות", אמרו החוקרים. "יש להניח שזקנים גם מפחיתים פציעה, קרעים ופגיעות בעור ובשרירי הפנים".
מחקר אחר שזכה בפרס בדק מסטיקים שהושלכו על המדרכה, על ידי אנשים בלתי מתחשבים. חוקרים מאוניברסיטה בספרד קבעו כי המסטיק שנלעס, ונשאר על המדרכה במשך שלושה חודשים, מלא בחיידקים שאותם הם הגדירו "מגעילים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
החוקרים הסבירו: "לממצאים שלנו יש השלכות על מגוון רחב של דיסציפלינות, ביניהם הדבקה במחלות מדבקות ועוד". את המחקר, שפורסם באתר nature.com ערכו החוקרים ליילה סאטרי, אלבה גילן, אנג'לה וידאל ודרו ומנואל פורקר מאוניברסיטת ולנסיה.
פרס נוסף הוענק לצוות חוקרים מהצי האמריקני, שמצא דרך זולה ויעילה להדביר מקקים בצוללות.
המחקר, שפורסם בכתב העת Journal Economic Entomology מצא כי שיטות מסורתיות, כגון חיטוי באמצעות חומר מסוים בשם קרבוקסיד ושימוש בחומרי הדברה לא היו מספיק טובים. החוקרים גילו כי השימוש בחומר הדברה בשם dichlorvos היה פחות יקר ויעיל יותר.
4 צפייה בגלריה
קרנפים בחווה של הומה
קרנפים בחווה של הומה
קרנפים בחווה בדרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
והיה גם פרס נוסף ומוזר. חוקרים מצאו שכדאי להעביר קרנפים כשהם נמצאים על גבם. "הדבר שאני אוהב בווטרינרים המטפלים בחיות בר הוא שהם באמת צריכים לחשוב על דברים מחוץ לקופסה", אמר רובין רדקליף, אחד ממחברי המחקר שהסיק כי קרנפים מועברים בצורה בטוחה יותר כשהם על גבם. "אתה צריך להיות גאון ויצירתי ולפעמים אפילו קצת משוגע כדי להזיז קרנפים בדרך הזו".
זוכה נוספת היא סוזן שוץ משבדיה, שזכתה בפרס בתחום הביולוגיה, על ניתוח וריאציות ב"ציוץ, פטפוט, מלמולים, גניחות, חריקות, שריקות, יללות, מלמולים, נהמות" ועוד. במהלך הענקת הפרס היא אפילו השמיעה כמה מהרעשים.

מארגני הטקס, שנערך כחודש לפני שמוכרזים הזוכים בפרסי נובל, מקווים שבשנה הבאה הם יוכלו לשוב ולקיים אותו בתיאטרון סנדרס באוניברסיטת הרווארד. אך, כמובן, הכול תלוי מה יהיה מצב מגפת הקורונה באותו זמ ומה יהיו ההגבלות שיהיו באותה תקופה.