2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
הקשחת אכיפת נורמות הנראות של מפקד האוגדה הסדירה הגדולה בצה"ל הובילה לתסכול בקרב הקצינים: מפקד אוגדה 162 (עוצבת הפלדה), תת-אלוף נדב לוטן, שנכנס לפני כחודש לתפקידו, הורה למאות מקציני האוגדה שמגדלים זקנים על פניהם מפטור של "רצון חופשי" להתגלח תוך פחות מחודש, מבלי שהפטור יחודש. קצינים באוגדה התרעמו מדרישת מפקד האוגדה, ואכזבה נרשמה גם בקרב קצינים בכירים, מבלי שציינו את הצעדים שינקטו בנוגע להמשך שירותם. באוגדה הבטיחו לקצינים כי לא יבוטלו פטורים מטעמי דת או רפואה, אך כן יצומצמו משמעותית הפטורים מרצון חופשי.
הצעד נחשב לחריג, שכן מפקדים רבים העדיפו לעצום עין ביחס לתופעה הנרחבת, וביחידות עורפיות וקרביות רבות עדיין אחוז המזוקנים גבוה מאוד, במה שנראה כתופעה שצה"ל עדיין לא מצליח להתגבר עליה
מדובר בחלק מתופעה שמעסיקה את צה"ל בשנים האחרונות, ובפרט מאז שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי דרש מכלל היחידות לצמצם פטור זה ולדרוש מהחיילים להתגלח בעקבות ביקורות שערך ביחידות רבות בתחילת כהונתו. דרישה זו הובילה לעתירה לבג"ץ של חלק מהמשרתים, ולמחאה ברשת. העתירה, שנייה במספר בנושא בעשור האחרון, נדחתה לפני כשלושה חודשים על-ידי בית המשפט העליון.
ההחלטה של מפקד האוגדה מבטאת דאגה מזרמים תת-קרקעיים שמורגשים בצבא בשנים האחרונות, לרבות בשנה האחרונה, ומתחילה, לשיטתו של מפקד האוגדה הטרי, בנראות ובמשמעת. לוטן חזר לאחרונה משנת לימודים בצבא האמריקני והתרשם כי ההקפדה היתרה על נהלי המשמעת הם אבן יסוד בתפקוד היחידה, וכזו שממקצעת עוד יותר את הלוחמים.
2 צפייה בגלריה
תא"ל נדב לוטן בטקס חילופי מפקדי עוצבת המפץ ב2019
תא"ל נדב לוטן בטקס חילופי מפקדי עוצבת המפץ ב2019
תא"ל נדב לוטן
(צילום: דובר צה"ל)
קצין בכיר באוגדה אמר: "מפקד האוגדה ראה שיש באוגדה לאחר כניסתו לתפקיד תופעות שיש בצבא כולו בשנים האחרונות, כמו נראות, סמים - בלי קשר לקצינים - והחליט לעשות סדר, אבל קודם כל לדרוש זאת מהקצינים לפני שהם ידרשו זאת מהחיילים, בגלל הדוגמה האישית. פטורים רפואיים את מטעמי דת לא יבוטלו, ולא נוריד כיפה לאף חייל מהראש. הפטורים מרצון חופשי זה דבר שנפרץ מזמן בצבא ובאוגדה, וזה משפיע על איך שהחיילים נראים גם באימונים וכלפי החברה כשהם יוצאים הביתה".

נחת מזוקן מארה"ב, התגלח כשעלה שוב על מדים

תא"ל לוטן בעצמו נחת מזוקן עם שובו מארה"ב, אך לאחר שעלה מחדש על מדי צה"ל באוגדה הגדולה שמכילה חטיבות כמו גבעתי, נח"ל ו-401 של השריון - התגלח. הוא הנחה שהרבנים הצבאיים ביחידות האוגדה ימשיכו להיות הסמכות שתעניק פטור מטעמי דת, אך הבהיר כי הופעה תקינה ואחידה של הקצינים והחיילים היא חלק ממימוש ערך הממלכתיות בצה"ל, אך גם בעלת השפעה והשלכות על תפקוד הכוחות באימונים ובקרב.
"אנו רואים עלייה מטורפת גם בגניבות נשקים וציוד לחימה, והכול חלק מהמשמעת", אמר. "אנו לא רוצים חיילים מסוממים בפעילות מבצעית או סמים בגדוד שמתאמן למלחמה. נאכוף את הפקודות, נטפל ביד קשה גם בתופעת הסמים, נעשה יותר ביקורות, נרחיב את שיתוף הפעולה עם מצ"ח ולוחם שייתפס עם סמים יודח מתפקידו".
קצינים בכירים בפיקוד הדרום סבורים כי אחת הסיבות לתופעת גידול הזקנים בצבא היא ריבוי השיח על זכויות הפרט, גם בחברה, אך מבחינת צה"ל הדבר יוכל להסלים גם לדרישות חדשות מצד חיילים להסתפר בצורה אחרת או ללבוש מדים אחרים. התופעה מובילה לשיטת אותם קצינים גם ליותר תקריות בטיחות ותפקוד לקוי באירועים מבצעיים. השלב הבא באוגדה 162 הוא לאכוף את סוגיית הזקנים גם בקרב נגדים באוגדה ולאחר מכן בקרב לוחמים.
מדובר צה"ל נמסר: "הדברים נאמרו כחלק מתיאום ציפיות שערך מפקד האוגדה בכניסתו לתפקיד אל מול המפקדים באוגדה, זאת לאור ציפיותיו מהמפקדים להוות דוגמא אישית באשר לדיגום ונראות. האוגדה תמשיך להקפיד על כך שבקשתם של המשרתים לקבלת היתר חריג מנסיבות דתיות, רפואיות או אישיות תיבחן כנדרש ובהתאם לכללים בעניין".