משרד הבריאות גיבש לאחרונה תמחור מעודכן לניתוחים הבריאטריים (ניתוחי קיצור קיבה) המבוצעים בבתי החולים, ממנו עולה כי ההחזר מקופות החולים עבור כל ניתוח יקטן באופן משמעותי: על פי המחירון החדש, עבור ניתוח שרוול קיבה יקבלו כעת בתי החולים מהקופות החזר של כמעט 37 אלף שקלים, במקום 54 אלף שקלים עד כה – הפחתה של 32 אחוזים. מהלך זה, כך חוששים מנתחים ורופאים העוסקים בהשמנת יתר, יביא להפחתה בתמריץ לביצוע הניתוחים, ומי שעשוי להיפגע מכך הם המטופלים.
קראו עוד:
"בהחלטה של משרדי הבריאות והאוצר לקצץ במחירי הניתוחים הבריאטריים ולהפוך אותם להפסדיים עבור בתי החולים הציבוריים, יש פוטנציאל לפגיעה קריטית ביכולת של מערכת הבריאות להיאבק במחלת ההשמנה בחברה הישראלית", אומר בתגובה יו"ר החברה לכירורגיה בריאטרית לישראל, ד"ר נאסר סקרן.
עם כ-9,000 ניתוחים בשנה, בני 18 עד 39 מהווים את קבוצת הגיל הגדולה ביותר בקרב המנותחים, ונשים יהודיות מהוות את הקבוצה שפונה לניתוחים הללו יותר מכל קבוצה אחרת
"ישנם בישראל כ-350-300 אלף איש ואישה הסובלים מהשמנת יתר חולנית, ואשר חשופים לשלל מחלות קשות בעקבות ההשמנה, ובכללם סוכרת. אם החלטת תת-הוועדה תעבור, יתכן ורבים מחולים אלו יישארו ללא מענה לטיפול במחלת ההשמנה שרק הולכת ומתרחבת בישראל ובעולם כולו".
1 צפייה בגלריה
השמנת יתר באירופה
השמנת יתר באירופה
בישראל כ-350-300 אלף איש ואישה הסובלים מהשמנת יתר חולנית
(צילום: AP)
בחברה לכירורגיה בריאטרית לישראל התייחסו גם לשורת הפרסומים האופטימיים האחרונים בדבר יעילות התרופות החדשות נגד השמנה, והבהירו כי: "בעוד התרופות החדשות להשמנה מרשימות ומספקות ירידה ממוצעת יפה של כשמונה עד 14 אחוז במשקל, טרם ידועות השפעותיהן לטווח הארוך. כיום הניתוח הבריאטרי הוא הפתרון היחיד במאבק בהשמנת יתר חולנית ומספק ירידה דרמטית יותר במשקל, של כ-30 אחוז בממוצע".
בני 18 עד 39 מהווים את קבוצת הגיל הגדולה ביותר בקרב המנותחים, ונשים יהודיות מהוות את הקבוצה שפונה לניתוחים הללו יותר מכל קבוצה אחרת. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 בוצעו בישראל 7,220 ניתוחים בריאטריים, שמטרתם הקטנת והגבלת נפח הקיבה, ואולם מדובר על נתון נמוך יחסית בשל שנת הקורונה. לשם השוואה, בשנת 2015 בוצעו 9,355 ניתוחים מסוג זה. 1,350 ניתוחים, קרוב ל-20 אחוז מכלל מהניתוחים הבריאטריים שבוצעו ב-2020, היו ניתוחים חוזרים. ניתוחי קיצור הקיבה מיועדים בעיקר למטופלים שה-BMI (מדד מסת גוף) שלהם גבוה מ-35 או 40, מדד שמעיד על השמנה או השמנה חולנית.

ההשפעה המשמעותית ביותר - בבתי החולים הפרטיים

המהלך של משרד הבריאות יוצא לדרך כשברקע עדכון הסכמי ה"קאפ" - מנגנוני ההתחשבנות שבין קופות החולים לבין בתי החולים, במסגרתו מתעדכן ומשתנה התמחור של מגוון הפרוצדורות וההתחשבנויות. חלק ממנהלי בתי החולים כבר הביעו חשש כבד והתנגדו למהלך, בין היתר מחשש לאובדן הכנסה עבור בית החולים.
בבתי החולים מבהירים: תהיה פגיעה, אך מי שייפגע יותר מהמהלך הם בתי החולים הפרטיים. "חלק גדול מהפעילות מתבצע מחוץ לבתי החולים ולכן האפקט יהיה בעיקר שם והרבה פחות בתוך בתי החולים הציבוריים", מסביר מנהל אחד מבתי החולים. "בבתי החולים הפרטיים יש נפח מאוד משמעותי של הניתוחים הללו והם אלו שעלולים להיפגע, מה עוד שבדרך כלל חולים בבתי החולים הציבוריים הם חולים מורכבים יותר. אצלנו לא נרד במספר הניתוחים. זה יפגע בנו, אבל אנחנו מחויבים ללפחות כ-100 ניתוחים בשנה. זה המינימום כדי לשמור על כמות הניתוחים בתחום וזה לא ישתנה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ישנה חשיבות רבה לכך שהמחירים של שירותים רפואיים ישקפו בצורה מדויקת ככל הניתן את העלויות. השינויים בטכנולוגיות השונות שנמצאות בשימוש בניתוחים הבריאטריים, מאז תומחר מערך הבריאטריה לפני למעלה מעשור, חייבו עדכון מחירים. התמחור בוצע תוך היוועצות בגורמי מקצוע קליניים וכלכליים מבתי החולים, מקופות החולים, איגודים מקצועיים וגורמים במשרד הבריאות. התמחור יצא להערות ציבור בתחילת השנה במסגרת היוועצות מקצועית וכעת יצא שוב להערות ציבור במסגרת ועדת המחירים הבינמשרדית. לאחר קבלת הערות נוספות מהשטח, גורמי המקצוע ידונו בהן ויעדכנו את התמחור בהתאם. נציין כי אין בתמחור פגיעה בסך מקורות בתי החולים וכי סך מקורותיהם ישמרו כחלק מהמתודולוגיה של תמחור השירותים".