אחרי דחיות רבות - החללית של בואינג בדרך לתחנת החלל: חללית ה-Starliner החדשה שוגרה הלילה (יום ו', שעון ישראל) לתחנת החלל הבינלאומית. החללית, שאינה מאוישת, אמורה לעגון בלילה שבין שישי לשבת בתחנה, לאחר שהניסוי הקודם ב-2019 הסתיים בכישלון. צפו בשיגור לחלל:


חללית ה-CST-100 Starliner שוגרה לחלל מעט לפני 2:00 בלילה (שעון ישראל) מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה, על גבי משגר אטלס 5. כ-30 דקות אחרי השיגור, הגיעה החללית למסלול הראשוני המיועד, לאחר שנפרדה מהשלב האחרון של המשגר. החללית טסה בכוחות עצמה ובסביבות 2:00 לפנות בוקר (בין שישי לשבת) היא אמורה לנסות להתחבר לתחנת החלל הבינלאומית.
בטיסת המבחן הקודמת של חללית Starliner בשנת 2019, היא לא הצליחה לעגון בתחנת החלל בשל תקלה.
גם בשיגור הנוכחי היו תקלות. גורמים רשמיים בנאס"א ובבואינג אמרו לאחר השיגור כי שניים מתוך 12 מדחפים כשלו במהלך תמרון שנמשך 45 שניות בחלל. עם זאת, דחף גיבוי הופעל והתמרון הושלם בהצלחה. הגורמים הוסיפו כי התקלה לא אמורה למנוע מהחללית להגיע ליעדה או לחזור בשלום לכדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
שניות לאחר שיגור החללית
שניות לאחר שיגור החללית
שניות לאחר שיגור החללית
(צילום: רויטרס)
מארק נאפי, מנהל תוכנית Starliner של בואינג, אמר: "יש לנו חללית בטוחה, ואנחנו בדרך לתחנת החלל הבינלאומית".
על פי התכנון, החללית של בואינג אמורה להיות מחבורת במשך ארבעה עד חמישה ימים לתחנת החלל הבינלאומית. לאחר מכן היא אמורה להתנתק, לחזור לכדור הארץ ולנחות באמצעות מצנחים בווייט סנדס בשבניו מקסיקו.
אם הניסוי יעבור בהצלחה, תתקדם חללית ה-Starliner, שפיתוחה התעכב זמן רב מאוד, לעבר האפשרות להביא אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית ולהחזיר אותם ממנה. כעת משתמשת נאס"א בחלליות הדרגון של חברת SpaceX, לאחר שנים שבהם שיגרה אסטרונאוטים לחלל בחלליות סויוז של סוכנות החלל הרוסית. "האפשרות של גיבוי חשובה מאוד למדינה", אמר ראש נאס"א, ביל נלסון, לאחר השיגור לחלל.
2 צפייה בגלריה
החללית על גבי המשגר
החללית על גבי המשגר
החללית על גבי המשגר
(צילום: AFP)
למרות שאין בה אסטרונאוטים, החללית אינה ריקה. היא מכילה בובה בדמות אדם, ששמה רוזי. הבובה הולבשה בחליפת חלל כחולה, ובאמצעות החיישנים שעל החליפה מקווים בבואינג לאסוף מידע על המשימה. בנוסף החללית מכילה ציוד במשקל 227 ק"ג עבור שלושת האסטרונאוטים האמריקנים, שלושת הקוסמונאוטים הרוסים והאסטרונאוטית מאיטליה - השוהים בתחנת החלל הבינלאומית.
אם המסע הזה לחלל של החללית הלא מאוישת יצליח, ה-Starliner עשויה להטיס את צוות האסטרונאוטים הראשון שלה לתחנת החלל בסתיו הקרוב, למרות שגורמים רשמיים בנאס"א מזהירים כי ייתכנו דחיות נוספות במועד השיגור.