13 צפייה בגלריה
טיולים באינסטגרם
טיולים באינסטגרם
בעזרת מי אתם מטיילים היום?
(shutterstock)
בשנים האחרונות נראה שתחת ענף התיירות נולדו לא מעט תחומים, ענפים ותתי ענפים, מעבר למקצועות המסורתיים הוותיקים. אחד מהם הוא יועצי טיולים. מושג שעל פניו לא נשמע חדש, הרי פעם כשההורים שלנו רצו לנסוע לחו"ל והגוגל היחיד שהיה להם היה ספר עב כרס או אינציקלופדיה כבדה, חלקם היו הולכים למומחים, לסוכני נסיעות וכדומה.
כיום, כשהעולם הפך גם לנגיש וזול יותר וגם הרשתות החברתיות קיבלו נפח מכובד משלהן, יש הרבה יותר מטיילים, הרבה יותר רצון ללמוד על טיולים והרבה יותר מדי ידע שמסתובב חופשי. וכאן בדיוק נכנסים היועצים החדשים. אנשים שהפכו את האהבה שלהם לעסק מניב, שמקדישים הרבה זמן כדי לעזור לאחרים לטייל מדויק יותר, לפעמים גם בחינם.
13 צפייה בגלריה
קפיצת חבל אוסטרליה
קפיצת חבל אוסטרליה
"תפקיד היועץ הוא לקחת את כל הידע שלי ולהתאים למטיילים"
(צילום: רויטרס)
חלקם אפילו מגדירים עצמם כפסיכולוגים לפני שהם יועצים. ובעולם שבו כל אחד יכול להרים את הנייד שלו לצילום ולפלטר את החוף שבו הוא מטייל עד שיהפוך לגלויה, רצוי גם עם מישהו פוטוגני בתוכה, ובכך לפתות יותר אצבעות ללחוץ על הלייק, המשימה נעשית רק מאתגרת יותר. שלושה יועצי טיולים שמתמחים באזורים שונים בעולם, הכניסו אותנו לעולם שלהם, ולא, הם לא בלוגרי טיולים.

להרכיב עבור המטייל את הפאזל

נתחיל מהשאלה המתבקשת - מה זה בכלל יועץ טיולים? "אדם שמכיר את היעד שעליו הוא מייעץ, טייל בו מספר פעמים ויש לו את הניסיון והיכולת לתכנן ולהתאים מסלולים באופן אישי על פי המאפיינים של המטיילים שמגיעים אליו", מסבירה אושרה קמחי, יועצת טיולים לארה"ב ולקנדה.
"כל יועץ טיולים לוקח בסוף את ההגדרה היבשה למקומות שלו ובוחר איך להרחיב את סל השירותים שלו, בין אם זאת התעסקות בהזמנות ביעדים או רק בייעוץ תיאורטי. המומחיות היא להתאים את הטיול למטייל שמגיע אלינו, להרכיב עבורו את הפאזל", מסביר ניצן אנגלנדר, יועץ טיולים לאוסטרליה, ניו זילנד ואיי הפסיפיק.
13 צפייה בגלריה
ניצן אנגלנדר. ניו זילנד
ניצן אנגלנדר. ניו זילנד
מהו תפקיד יועץ הטיולים? ניצן אנגלנדר. בטיול האחרון שלו בניו זילנד
(צילום: ניצן אנגלנדר)
לפי תום לנדאו, יועץ טיולים למזרח הרחוק, ליועצים יש שני תפקידים: לעזור למטייל להתכונן לטיול ו/או לעזור לו לתכנן אותו.
"אני יודע שזה נשמע קצת מבלבל, אבל זו הפרדה חשובה בנישה שלי, של טיולים למזרח. אפשר לתכנן טיול: למשל, לבנות מסלול מדויק לטיול של שבועיים בהודו. ואפשר רק להתכונן לטיול. למשל: לעשות סדר בראש ולקבל מידע לקראת טיול של חצי שנה בכל המזרח. זו סיטואציה שבה אי אפשר באמת לתכנן, אבל כן אפשר להתכונן, לקבל את הידע ולהבין מה מתאים לך, ותוך כדי הטיול להשתמש בידע ובהבנה הזאת כדי לזרום בצורה הכי טובה שיש", מסביר לנדאו.

בסופו של דבר זה חוסך לך כסף

לפי אנגלנדר חשוב לעמוד על ההבדל בין יועץ טיולים לאחרים בתחום והוא ש"המטיילים לא מגיעים אל יועץ הטיולים בשביל לטוס ליעד כלשהו, אלא כי הם רוצים לטייל ביעד מסוים וספציפי. יועץ הטיולים הוא זה שייתן להם את האינפורמציה הרלוונטית ליעד מבחינה לוגיסטית, יבנה עבורם מסלול מותאם אישית שנגזר מתחומי העניין, התקציב וגם המגבלות שלהם". לדבריו, יועץ הטיולים חייב להיות "ספץ" אמיתי ביעדים שהוא עובד איתם ולהכיר אותם לעומק.
אנגלנדר מצא עצמו בתחום לאחר שטייל באזור אוסטרליה וניו זילנד אחרי שהשתחרר מהצבא ב-2014. "ומאז שחזרתי נדבק הג'וק".
קמחי מספרת על כך שהכול התחיל לפני 17 שנה כשהיא ובן זוגה הוציאו את ילדיהם מהמסגרות ונסעו לטיול ארוך בארה"ב. כשחזרו היא לא הפסיקה לכתוב בנושא ולעזור לאנשים שרצו לתכנן שם טיול ומשם זה התגלגל למקצוע.
13 צפייה בגלריה
אושרה קמחי
אושרה קמחי
אחרי מגורים וטיולים רבים - הפכה למומחית לארה"ב וקנדה. אושרה קמחי
(אלבום פרטי)
תום לנדאו, עשה את המסלול ההפוך כשקודם ניהל קהילות מטיילים בפייסבוק, בטלגרם ובאינסטגרם ודרכן הגיע בעצם לייעוץ.
13 צפייה בגלריה
תום לנדאו
תום לנדאו
תום לנדאו, יועץ טיולים במזרח הרחוק
(צילום: אפי לנדאו)
"אני רואה את יועץ הטיולים בתור חבר וירטואלי מהרגע שמגיעים אליו ועד סוף הטיול. בניגוד למדריך טיולים, הוא ב-99% מהמקרים לא ייצא עם המטיילים, אבל הוא כן נמצא שם עבורם בהיבט של תמיכה, ייעוץ ופתרון בעיות גם במהלך הטיול. כל אחד בא עם המטענים שלו והסיבות שלו לטייל, ואני תמיד אומר שהעבודה היא 80% פסיכולוגיה ועוד 20% תכנון וייעוץ בפועל", אומר אנגלנדר ומוסיף, "המטרה של יועץ הטיולים היא לשקף את תמונת המצב הכי אובייקטיבית וריאלית לגבי הטיול ולא רק לייצר מצג שווא של 'הכל יהיה מושלם ומזג האוויר יהיה שמשי'".
בעידן שמטיילים הופכים ל"חכמים" יותר ועצמאיים יותר - עדיין צריך אתכם?
"דווקא היום, כשיש עומס במידע, אלפי דעות על כל מקום וקשה לדעת מה נכון ואיפה הכי מתאים לנו לטייל - העבודה שלנו הופכת להיות יותר נחוצה", מסבירה אושרה קמחי. "תכל'ס – אנחנו עושים קיצור דרך אדיר מבחינת הזמן למי שמתכנן טיול, ולפעמים מספיק טיפ אחד קטן שעושה את ההבדל או חוסך המון כסף.
"זו לא התוכנית, זה התכנון. בסופו של דבר אפשר לראות עוד נהר, עוד עיירה ציורית או לטפס על עוד הר, אבל אם לא לקחת בחשבון זמני נסיעה, עצירות שונות, מזג אוויר, שעות פתיחה וכו', תמצאי את עצמך עם הלשון בחוץ או להפך"
המוטו שלי הוא: זו לא התוכנית, זה התכנון. בסופו של דבר אפשר לראות עוד נהר, עוד עיירה ציורית או לטפס על עוד הר, אבל אם לא לקחת בחשבון זמני נסיעה, עצירות שונות, מזג אוויר, שעות פתיחה וכו', תמצאי את עצמך עם הלשון בחוץ או להפך – שיש לך ימים ריקים בטיול".

לא מתחבר לשאלות כמו "אילו מקומות אסור לפספס בהודו?"

תום לנדאו מסביר כי מבחינת תהליך ההזמנה עצמו הוא לא נגד להזמין עצמאית, להפך. אך תפקיד היועץ לפי ראייתו היא לא להתעסק בחלק הטכני אלא בשלב התכנון שלפני.
"מבחינת מידע בשטח - יש היום יותר מדי ממנו. אי אפשר למצוא את הידיים והרגליים. הרבה מה'ידע' שאנשים מקבלים הוא מאוד סובייקטיבי, מהתייעצות עם מטיילים אחרים בקבוצות מטיילים למיניהן, ולכן לא בהכרח מתאים להם. אני לא מתחבר לשאלות כמו 'אילו מקומות אסור לפספס בהודו?', כי מה שבן אדם מרגיש שהוא לא יכול לפספס, אני יכול להרגיש שהוא מיותר בשבילי.
"בסוף המטייל מקבל טיול שמתאים לו כמו כפפה ליד. לא כי אלה המקומות הכי פופולריים, או כי דודה שלו הייתה שם והמליצה לו על זה"
"כשאני פוגש מישהו לתכנון/הכנה לטיול, התפקיד המרכזי שלי הוא לקחת את כל הידע שלי, שכולל ראייה רחבה ואובייקטיבית יותר, ולעזור למטייל שמולי לברור מבין כל המידע והמקומות את מה שהכי מתאים לו. לפי סוג הטיול, לפי אורך הטיול, לפי הרכב המטיילים, לפי התקציב והסגנון, לפי מה שהמטיילים אוהבים לעשות ואיך שהם אוהבים לטייל, ולפי מה שקורה עכשיו בשטח.
"ואני תמיד מעודכן בנוגע למה שקורה בשטח. מכל הדברים האלה יחד, המטייל בסוף מקבל טיול שמתאים לו כמו כפפה ליד. לא כי אלה המקומות הכי פופולריים, או כי דודה שלו הייתה שם והמליצה לו על זה, או כי מישהו כתב לפני עשר שנים באיזה אתר על מקום שממש השתנה מאז".
13 צפייה בגלריה
תום לנדאו
תום לנדאו
"בסוף המטייל מקבל טיול שמתאים לו כמו כפפה ליד". תום לנדאו
זה לא שאי אפשר להגיע לכל זה לבד, לפי לנדאו, "אבל הרוב לא יגיעו ובתקופה הזאת זה נכון עוד יותר, עם כל השינויים התכופים והבירוקרטיות שנלוות לטיולים בקורונה. וגם - ללכת ליועץ טיולים זה משהו שיכול לחסוך המון זמן, ופעמים רבות גם כסף".
מה ההבדל ביניכם לבין בלוגר טיולים?
"נוטים לבלבל בינינו למרות שיש שוני מהותי", אומר אנגלנדר שמניח שיועצי הטיולים הראשונים התחילו כבלוגרים. "משם זה התפתח והגבולות לא נוצרו באופן טבעי. אז יש אומנם חפיפה מסוימת, אבל אני חושב שההבדל המשמעותי הוא שהבלוגר כותב בעיקר על החוויות שלו ומשם כל מטייל לוקח את זה לאן שהוא רוצה, ואילו מהות תפקידו של יועץ הטיולים היא הפוכה – הוא צריך למצוא את הדרך להתאים את החוויה למטייל שמולו ולנתק את מה הוא אוהב ומה הוא היה עושה.

בלוג הוא חלק מהעסק ולא העסק

"אני לא מצליח, וכנראה גם לא אצליח, להצמיד לעצמי את הכינוי 'בלוגר', ואני לא מרגיש עם זה בנוח". חשוב לציין כי לאנגלנדר בעצמו יש בלוג באתר שלו, "אבל הבלוג הוא חלק מהעסק ולא העסק. יש בלוגרים רציניים מאוד שמביאים תכנים מעניינים וחשובים, אבל על כל אחד או אחת כאלו יש עוד עשרה שבעיקר מנכסים לעצמם את הטייטל, כי זה נשמע מאוד אטרקטיבי ומזמין, ויכול להיות שזה דווקא פוגע במוניטין כי רמת התכנים וההמלצות יורדת.
"אם אתה לא מעלה סטורי מכל מקום שהיית בו, אתה בחזקת לא קיים. הייתי רוצה לראות משהו אותנטי ולא פוזות למצלמה שתופסת בדיוק את הרגע המושלם"
"היום עם הרשתות החברתיות זה בכלל נהיה סיפור. אם אתה לא מעלה סטורי מכל מקום שהיית בו, אתה בחזקת לא קיים. אני מבחינתי הייתי סוגר אתמול את האינסטגרם, אבל אני מבין את אלו שרוצים ומצליחים להתקדם בזכות זה ומשתמש גם בעצמי. אם לא הפייסבוק ורמת החשיפה וגודל ההפצה שהוא מעניק לי, הייתי צריך לעבוד מאוד קשה באפיקים אחרים כדי לשווק את עצמי".
אנגלנדר עבד קשה כדי להגיע למקום שהוא נמצא בו היום, עם ניהול קהילה ודף עסקי של מעל חמש שנים. "זה לא שהכל קרה בשנייה ושום דבר לא היה קסם מיידי". בנוסף, הוא מעיד על עצמו שהוא לא טיפוס שאוהב להיות מול המצלמה. "עד היום אני בורח מהמצלמה ומעדיף להיות זה שמצלם. גם ככה העבודה כיועץ טיולים היא בחלק של ההפקה, של התכנון מאחורי הקלעים, אז קשה לי להתחבר לפרונט-ליין.
13 צפייה בגלריה
Cascade Saddle
Cascade Saddle
מעדיף להיות בצד המצלם. אנגלנדר בניו זילנד
(צילום: ניצן אנגלנדר)
אני מהצד דווקא הייתי רוצה לראות משהו אותנטי ולא פוזות למצלמה שתופסת בדיוק את הרגע המושלם. בהרבה מקרים פשוט בא לי ליהנות מהמקום בלי כל הפילטרים והשואו ותחושת השלמות שנלווים לסצנה הזאת ובלי לחשוב כמה עוקבים זה יוסיף לי. החיים מושלמים? אני מעדיף אותם מציאותיים, זה יותר מחבר בעיניי.
תום לנדאו מוסיף לשוני בין יועץ לבלוגר טיולים את העניין הכספי ומיהו הלקוח. "אצל בלוגר - שמרוויח מהעבודה שלו, הלקוח הוא ספק התיירות. למשל חברת תעופה, מלון, מסעדה, מדריך ועוד. אצל יועץ טיולים, הלקוח הוא המטייל.
13 צפייה בגלריה
טיולים באינסטגרם
טיולים באינסטגרם
"בא לי ליהנות מהמקום בלי כל הפילטרים והשואו"
(shutterstock)
"אני חושב שרוב הבלוגרים מרגישים שהם עושים את מה שהם עושים בשביל העוקבים שלהם. אבל מי שמשלם להם בסוף זה עסקי התיירות. אני לא רואה בזה שום בעיה מוסרית, אני חושב שכל עוד הכול שקוף והעוקבים מבינים שהבלוגר קיבל תשלום או הטבות אחרות, זה ממש לגיטימי.
ואתם כיועצי טיולים לא מוזמנים או מקבלים תשלום מצד ספקי התיירות?
אנגלנדר מעיד שלפני הטיולים האחרונים שלו הוא שלח מיילים למספר מקומות והודיע שהוא מגיע. חלקם חזרו אליו ברצון להזמין אותו להתנסות במוצרים שלהם וחלקם לא. "היו כאלו שהגדילו לעשות וממש העבירו לי סיור פרטי במשרדים כדי שאתרשם מהתרבות הארגונית שלהם. זה האינטרס הברור של רובם. איפה שלא הזמינו, פשוט הגעתי כמו כולם ושילמתי.

אני לא סוכן מכירות, אני יועץ טיולים

"מעולם לא ביקשתי ביוזמתי לקבל בחינם, כי אני לא רוצה להרגיש שקיבלתי משהו בחסד, אלא רק בזכות הערך המוסף שאני מעניק. אני לא מסקר שום דבר, אלא מגיע למקומות כדי להרחיב את סל השירותים והאפשרויות עבור המטיילים שלי.
אין מצב בעולם שאתחייב עבור עסק מסוים שאקדם אותו כי הוא נתן לי להתנסות בחינם או בהנחה. אני לא סוכן מכירות, אני יועץ טיולים".
"מעולם לא ביקשתי ביוזמתי לקבל בחינם, כי אני לא רוצה להרגיש שקיבלתי משהו בחסד, אלא רק בזכות הערך המוסף שאני מעניק"
"אני יכול להעיד על עצמי שבטיולים שלי אני בפועל 'מסקר' כמעט כל דבר שאני עושה, וכמעט אף פעם לא מוזמן לשום מקום. ההמלצות - בעד או נגד, עולות לאינסטגרם ולפייסבוק, אבל בראש ובראשונה, אני מגיע כדי להכיר מקומות חדשים, כדי שיהיו לי המלצות עדכניות ורחבות להציע למטיילים שמגיעים אלי לייעוץ.
"כשאני מגיע למקומות האלה, יוצא לפעמים שאני מקבל הנחות, או איזה לילה/ארוחה בחינם פה ושם. אבל בתמונה הכוללת זה לרוב לא קורה ולא משמעותי, ובטח שלא משפיע על מה שאני אגיד אח"כ על המקום".
13 צפייה בגלריה
אושרה קמחי
אושרה קמחי
"רוצים לחוות את המקום ולא רק לראות אותו". אושרה קמחי
(צילום: ענת פנחס)
גם אושרה קמחי, שמעידה על עצמה גם כבלוגרית טיולים, מספרת כי אף פעם לא השתתפה בסיקור מוזמן. "אני מתעסקת רק בטיולים לארצות הברית ולמערב קנדה. כל הטיולים שלי שם והכניסות לאתרים היו במימון עצמי".
לדעתה, נראה בעתיד יותר ויותר בלוגרים בכל התחומים. "כל מי שיש לו ידע ומעוניין לחלוק אותו עם העולם יוכל למצוא המון פלטפורמות כדי להציג את הידע הזה. ועדיין, בלוגר שאינו יועץ טיולים, כותב על מה שהוא חווה וממשיך ליעד הבא. הוא לא מנתח את היעד מבחינת לוגיסטיקה, התאמה לקהלי יעד שונים וכו'".

היה לי מטייל בן 86

מי הקהל שפונה אליכם?
"יש איזו סברה שרק משפחות ופנסיונרים משתמשים בשירות הזה. אז אני פה כדי לנפץ את המיתוס: אני מתכנן טיולים למזרח, בעיקר להודו ולנפאל, וטווח הגילים של הלקוחות שמגיעים אליי הוא מ-20 ועד 80. כשיכול להיות שהיו צעירים יותר מ-20, ומבוגרים יותר מ-80", מסביר לנדאו.
13 צפייה בגלריה
תום לנדאו
תום לנדאו
"באים להתייעץ איתי מכל הגילים". תום לנדאו
(צילום: אפי לנדאו)
"תרמילאים אחרי צבא, זוגות שיוצאים לירח דבש, חברים בני 30 פלוס ו-40, זוגות מבוגרים, משפחות עם ילדים קטנים וגדולים, פנסיונרים - כל אלו מגיעים אלי לייעוץ לקראת הטיול במזרח".
גם קמחי מספרת על קהל מאוד מגוון שמגיע אליה לייעוץ "מה שמאפיין את כולם הוא הרצון לטייל לבד, באופן עצמאי, ולא בטיול מאורגן. הם רוצים לחוות את המקום ולא רק לראות אותו".
איך הקהל הישראלי?
"לי מאוד נוח לעבוד איתו כי אני מכיר את האופי ואת הרצונות שלו ויודע להתמודד גם עם הצלחות וכישלונות מולו, אבל חושב בעתיד להתרחב לשווקים בינלאומיים. בהתחלה עבדתי בעיקר עם תרמילאים, בתור בחור צעיר שהתחיל עם זה בסביבות גיל 24. היום, גם כי התבגרתי וגם בזכות הניסיון שצברתי, אני עובד עם כל סוגי המטיילים – היה לי מטייל בן 86 והייתה לי משפחה עם תינוקת בת שלושה חודשים.
13 צפייה בגלריה
הפארק הלאומי Tongarrio
הפארק הלאומי Tongarrio
"יועץ הטיולים חייב להיות 'ספץ' אמיתי ביעדים שהוא עובד איתם"
(ניצן אנגלנדר)
"גם מגוון השירותים התרחב, ואם פעם זה היה מסתכם רק בפגישה אחת, היום כל דבר שמתקשר לטיול באוסטרליה וניו זילנד נמצא אצלי – הנפקת ויזות, שירותי קרקע, מערכת טכנולוגית לניהול הטיול ועוד. אני לוקח את העולם שלי ומשליך ממנו על טיולים של אחרים. מאמין שככל שיעברו השנים ייצבר עוד ניסיון רלוונטי שרק ישפר את המקצועיות, אבל צריך להתחיל מאיפשהו", אומר אנגלנדר.
מה הרווח שלכם בסיפור?
"אם לא העצירה המוחלטת במרץ 2020, הייתי כנראה במקום אחר היום מבחינת היקף הפעילות". במהלך הקורונה, כשהיקף העבודה שלו היה אפסי, אנגלנדר דאג לייצר מקורות הכנסה אלטרנטיביים כשבשאר הזמן המשיך לעבוד על העסק. "זה מבחינתי סוג של סטארט-אפ שהעבודה עליו אף פעם לא נגמרת. אני מתייחס לזה כמו אל מפעל חיים דווקא כי לא באתי לזה מאינטרס עסקי.
"אני מוכר ידע וניסיון, חוסך למטיילים זמן וכסף, ומקבל תמורה עבור זה. לקחתי משהו שאני אוהב ויצרתי מזה עסק מניב"
"היה לי קשה בהתחלה לעשות את המעבר מתחביב לעסק, ועד היום לפחות חצי מהזמן מוקדש למענה חופשי וחינמי למטיילים שנמצאים בקבוצת הפייסבוק שלי או כאלו שפשוט שולחים הודעות במייל או בוואטסאפ. זה חלק מהכיף והזדמנות בשבילי להראות להם שהם יכולים לסמוך עליי. אני מוכר ידע וניסיון, חוסך למטיילים זמן וכסף, ומקבל תמורה עבור זה. לקחתי משהו שאני אוהב ויצרתי מזה עסק מניב".
קמחי מספרת שעם חלק מהלקוחות שלה היא נשארה בחברות קרובה. "השמחה הכי גדולה שלי היא לדעת שעזרתי למישהו להגשים את החלום שלו ולנצל את זמן הטיול בדרך הכי טובה עבורו. יש לא מעט מטיילים שעזרתי להם, שמשתפים אותי בתמונות מהדרך וגם בטיפים שאותם אני מעבירה הלאה למטיילים הבאים".

אנשים משמיצים מבורות ולפעמים מקנאה

וכמו הרבה תחומים שצצו בשנים האחרונות והתחזקו עם הרשתות החברתיות, יש לא מעט מצקצקים בקהל שמסתכלים על עבודות מסוג זה כמעין "עבודה בעיניים", כבלוף שמצד אחד חולב כסף מאנשים שיכולים לעשות זאת לבד ומצד שני גם מספק לבעל העסק עבודה חלומית לכאורה של טיולים בעולם.
"זה כמו לומר שמעצב פנים זו עבודה בעיניים", משיבה קמחי. "אני תמיד מקבילה את עבודת התכנון והייעוץ לבניית בית. כשאדם בונה בית הוא מגיע לאדריכל עם כל החלומות שיש לו בראש, עם כל מה שהוא ראה במגזינים או בטלוויזיה, ורוצה להכניס את הכל למגרש בגודל נתון, לתקציב בגודל נתון וגם שיתאים לכל בני המשפחה.
13 צפייה בגלריה
אושרה קמחי
אושרה קמחי
כמו להיות מעצב פנים. אושרה קמחי בארה"ב
(אלבום פרטי)
"גם אצלנו – אנשים מגיעים עם החלום שלהם לטייל ביעד לא מוכר מבחינתם. ברוב המקרים יש להם זמן מוגדר לטיול, עונה מוגדרת ומאפיינים משפחתיים מוגדרים, אבל הם רוצים להכניס אליו את הכל, או שהם לא יודעים בכלל מה יש עוד באזור בו הם מטיילים, מלבד מה שראו באינטרנט או בטלוויזיה", מסכמת אושרה קמחי.
"אנחנו חיים בעולם שסומך על אלגוריתמים ועל המלצות עלומות הרבה יותר מאשר על אנשים ולצערי זה לא תמיד מוביל למקומות טובים"
אנגלנדר ספג לא מעט ביקורות מהזן הזה וכבר גיבש דעה מוצקה בנושא. "שמעתי יותר מדי פעמים את ההשמצות האלו והבנתי שזה מבורות, מהפחד לקבל משהו שונה ולפעמים גם מקנאה. רק אזכיר שבסוף כל יועצי הטיולים הם עצמאים, עסקים קטנים שעובדים קשה מאוד ומתפרנסים בכבוד ובסה"כ הולכים אחרי חלום ותשוקה. אז לא צריך פרסים ותארים מאף אחד, אבל למה הארסיות הזאת? למה זה תורם?
"בכל העולם כבר מבינים שהכל צריך להיות היום בהתאמה אישית – הרכב, הטלפון, הבית, יש כאלו שעושים ילדים בהתאמה אישית, אז למה לא טיולים? אנחנו הולכים ומוציאים ממיטב כספנו כדי ליהנות בטירוף בתקופה מוגבלת. מי מאיתנו לא היה רוצה לשדרג את החוויה מטובה למעולה? אנחנו חיים בעולם שסומך על אלגוריתמים ועל המלצות עלומות הרבה יותר מאשר על אנשים ולצערי זה לא תמיד מוביל למקומות טובים".

"באינסטגרם הכול נוצץ מדי"

תום לנדאו עונה על כך מהזווית של הרשתות ואומר שלתחושתו באינטסגרם הכול נוצץ מדי. "אני לא חושב שזו בעיה של בלוגרים או יועצי טיולים, אני חושב שזו המדיה, וזה נכון לכל דבר שעולה לרשתות החברתיות, לא רק בתחום הטיולים. גם מטיילים 'מהשורה' עושים את הטעות הזאת.
13 צפייה בגלריה
תמונות אינסטגרם
תמונות אינסטגרם
איך אתם מעדיפים לטייל: דרך אינסטגרם או דרך ייעוץ?
(צילום: Instagram / @InstaRepeat )
"אני חושב שכל אחד מאיתנו צריך לגלות אחריות כלפי עצמו וכלפי מי שקורא או רואה או מקשיב לתוכן שהוא יוצר ברשתות החברתיות, and to keep it grounded. המלצות לרעה ואזהרות חשובות לא פחות מהמלצות לטובה. חשוב גם לזכור שבהמלצה לרעה יש בעייתיות מבחינת הוצאת דיבה, ולכן אנשים נוטים להימנע מזה, במיוחד אם יש להם חשיפה גדולה".
לפרטים נוספים על אודות יועצי הטיולים, מוזמנים להיכנס לאתרים ולחשבונות שלהם:
האתר של אושרה קמחי, קבוצת ועמוד הפייסבוק.
האתר של ניצן אנגלנדר, עמוד האינסטגרם וקבוצת הפייסבוק.
האתר של תום לנדאו ,עמוד הטלגרם ועמוד האינסטגרם.