"העובדים הזרים הסינים מנצלים את המחסור החמור בעובדים בעבודות רטובות (עבודות שקשורות בשלד, תשתיות, אלומיניום ומסגרות, איטום, טיח וצבע ועוד) בענף הבנייה, ודורשים משכורות של כ-20 אלף שקל בחודש", כך אומר אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כ"א בענף הבנייה בלשכת המסחר.
"המחסור בעובדים זרים בענף הבנייה יביא בשנת 2022 לעליית מחירי הדיור בכ-20% לעומת 2021, ובקצב הזה המחירים יגיעו ל-100 אלף שקל למ"ר בתל אביב", הוסיף ניצן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מהגרי עבודה באתר בניה
מהגרי עבודה באתר בניה
עובדים סינים באתר בנייה
(צילום: שאול גולן)
יו"ר תאגידי כ"א בענף הבנייה בלשכת המסחר אף פנה באופן דחוף לשר השיכון זאב אלקין, לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הפנים איילת שקד, לפעול באופן מיידי ליישם החלטת ממשלה להביא עוד 15,000 עובדים זרים לענף, מאחר שבחודשים האחרונים הגיעו לארץ רק כמה מאות בודדים. לדבריו, העסקתם של כ-30,000 עובדים זרים בעבודות הרטובות, שלא מבוצעות על ידי ישראלים, תביא גם לירידה בשכר של העובדים הזרים, ותסייע לקבלנים בהורדת עלויות הבנייה.
כיום מועסקים בענף הבנייה כ-16,500 עובדים זרים, מתוכם כ-2,500 עובדים מאוקראינה, שחלקם עזבו את ישראל בחודשיים אחרונים כדי להצטרף למשפחותיהם שברחו מאוקראינה. עוד מאות עובדים זרים נוספים מאוקראינה שוקלים בימים אלו גם הם לעזוב את ישראל.
ענף הבנייה בישראל תלוי לחלוטין בעובדים הזרים. מספיק לראות מה קרה כאן בתקופת הקורונה וגם במבצע "שומר החומות", כאשר עובדים פלסטינים לא הורשו להיכנס לתחומי המדינה ואתרי בנייה רבים הושבתו.
ענף הבנייה עבר עליות ומורדות בכל הקשור לידיים זרות. לפני שנים ארוכות התקבלה החלטה בממשלה לפיה יש להפחית את התלות בענף בעובדים זרים מחו"ל, ואף נקבע מתווה הפחתה הדרגתי. אולם עליית מחירי הדירות והדאגה מהמחסור בהיצע ובידיים עובדות שינו את התמונה, והמכסה נותרה בעינה ואף עלתה. במקביל, גם העסקתם של פלסטינים בענף נותרה משמעותית, והמכסה עלתה בשנים האחרונות מסיבות שלא בהכרח קשורות רק לענף הבנייה. מדובר בנושא מורכב, אבל השנה וחצי האחרונות הוסיפו עוד משתנים למשוואה.