פולקסווגן פולו נמנית עם הדור המייסד של קטגוריית הסופר-מיני, ועם 18 מיליון יחידות מאז הוצגה לראשונה ב-1975, הנמכרת ביותר. היא תמיד נחשבה לאחת הטובות בקטגוריה, אך גם אחת היקרות, בעיקר בהשוואה לאחות הזהה לה מכנית – סיאט איביזה.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן פולו
פולקסווגן פולו
(צילום: ניר בן זקן)
כעת עברה מתיחת פנים קלה, עדכון שאמור לאפשר לה להתמודד טוב יותר מול הדור החדש של מתחרותיה הוותיקות, רנו קליאו, פיז'ו 208 וטויוטה יאריס. אבל האם זה מצדיק תג מחיר שכבר נושק לגולף, האחות הגדולה והמשובחת?
סיכום: פולו העדכנית שומרת על איכות נסיעה גבוהה, נראית מעט טוב יותר מבחוץ, עם סביבת נהג משופרת ואבזור עשיר במקרה של רכב המבחן. ולאלה יש להוסיף היצע מערכות בטיחות אקטיביות מהמתקדמות בקטגוריה. עד כאן ראוי לשבח גם אם צפוי. אבל פולקסווגן לא שדרגה את יחידת ההנעה וזו הופכת לעקב אכילס של הדגם, אם מבחינת ביצועים (שתי הצרפתיות) או צריכת הדלק (היפנית).
אז נכון, לקוחות ותיקים ונאמנים של הדגם, המחליפים כל מספר שנים בגרסה מעודכנת, ימשיכו לרכוש אותה והם לא יתאכזבו. שכן הפולו הזו היא כנראה הטובה ביותר שפולקסווגן ייצרה אי פעם. אבל בקטגוריה בה תמורה למחיר חשובה במיוחד, והתחרות עזה מאוד, היא מאבדת גובה. כדי להפוך לרבת מכר, משהו דרסטי יותר אמור לקרות.
מה שונה: השינויים העיצוביים מאפשרים לפולו להיראות כאחותה הקטנה במעט של גולף 8, בעיקר בחזית, עם יחידות תאורה קדמיות לכל רוחב הסבכה לטובת אשליית רוחב, בעוד שמאחור יש יחידות שונות מבעבר עם כיתוב שם הדגם על דלת תא המטען. כצפוי. סולידי, מכובד, לא מצועצע ומוחצן. המיינסטרים של גרמניה במיטבו.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן פולו
פולקסווגן פולו
(צילום: ניר בן זקן)
השינויים בסביבת הנהג כוללים הגה שונה ושטוח בחלקו התחתון, לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) עם תצוגת נתונים משתנה, מסך מגע ("8) שנותר ללא שינוי ומתגי מגע לבקרת האקלים (מפוצלת) שפחות נוחים לתפעול מהדגם היוצא, אבל נראים טוב יותר לחובבי האסתטיקה.
השדרוג המשמעותי הוא למערכות בטיחות עם היצע נדיב מהמקובל בקטגוריה, לרבות בלימה אוטונומית גם לתנועה חוצה וגם בנסיעה לאחור, שמירה על נתיב (תיקון בעבר), אפשרות לזחילת פקקים בבקרת השיוט האדפטיבית והתרעת שטח מת.
יש גם תאורת מטריקס לד (המכונית היחידה בקטגוריה, כציוד תקני) עזה ומרשימה (ובטיחותית) בכבישים חשוכים ומערכת לחניה אוטומטית (מימין, משמאל, במקביל ובניצב) למתקשים. נוסף גם בורר מצבי נהיגה (חסכון, רגיל, ספורט והתאמה אישית) האחראי על ניהול המנוע וכיול מערכת ההגה. זה האחרון מרגיש מדויק וטבעי יותר במצב ספורט.
מה דומה: מנוע שלושה צילינדרים בנזין מוגדש בנפח 1.0 ליטר מפיק 110 כ"ס ומחובר לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. ונכון, בדיוק כמו בעבר. רק שהמנוע הזה, שהיה פעם מהחזקים והמרשימים מסוגו, הזדקן ופחות מרשים כיום. הוא גם עצל משהו, עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-10.4 שניות - כשנייה וחצי יותר מהמתחרות הצרפתיות. והוא מרגיש לא מאושר בעומס רב, למשל שיוט מזורז על כביש 6. לכך אפשר להוסיף רעד מיותר בסל"ד נמוך וצליל צורמני בסל"ד גבוה.
תיבת ההילוכים? במצב ספורט היא מתנהגת היטב, אך בזחילת פקקים ותחילת נסיעה היא מציגה קופצנות מיותרת. צריכת הדלק במוצע המבחן הייתה סבירה בלבד למנוע כה צנוע - 12.8 ק"מ לליטר.
נוחות הנסיעה לעומת זאת טובה מאוד על פני כל טווח מהירות, גם בשיכוך מהמורות במהירות נמוכה וגם על כביש מהיר, עם בידוד טוב של רעשי רוח ודרך. כמו דגמי פולקסווגן רבים, התנהגות הכביש בוגרת, בטוחה וצפויה במגבלות. אבל אינה מדויקת ומהנה כמו במתחרות הצרפתיות.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן פולו
פולקסווגן פולו
(צילום: ניר בן זקן)
מושב הנהג נוח גם לאורך זמן עם תמיכה טובה בגוף, ומרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי, למרות שעדיין אין ידיות אחיזה שם. תא המטען נדיב בגודלו (351 ליטר) וכולל גלגל חלופי מלא. רשימת אבזור הנוחות עשירה יחסית, לרבות מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה היקפיים, משטח טעינה אלחוטי, ארבעה שקעי USB, מפתח חכם וחלון שמש.
  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 407.4 ס"מ
  • רוחב: 175.1 ס"מ
  • גובה: 143.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 255.2 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,280 ק"ג
  • נפח תא מטען: 351 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.4 שניות, 195 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 17.2 ק"מ לליטר, 131 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 129 אלף שקל