כשצ'ינאנו אונואקו חתם בהפועל ת"א באמצע חודש נובמבר - המהלך סומן כהצהרת כוונות אמיתית וגדולה מצד האדומים. בכל זאת, הוא זכה ב-MVP של העונה בליגת העל אשתקד. מצד שני, היו גם כאלה שהרימו גבה והתריעו שזה עלול לפגוע במרקם הקבוצתי שכבר קיים.
חודשיים אחרי - אפשר להגיד שאותם מקטרגים די צדקו. הסנטר רחוק מלהציג את היכולת הנהדרת שלו מבני הרצליה, לאו דווקא במספרים, אלא יותר בחיבור, הדינמיקה הקבוצתית ובאווירה שהוא משרה בקבוצה. רגע לפני הדרבי שייערך הערב (ראשון, 21:00) מול מכבי ת"א בהיכל קבוצת שלמה, האדומים עדיין מחכים לקליק הזה שחסר בין אונואקו לשאר השחקנים. קליק שיכול אולי לשנות עונה שלמה.
3 צפייה בגלריה
אונואקו
אונואקו
הפועל ת"א מתחילה לאבד סבלנות. אונואקו
(צילום: עוז מועלם)

"או שהוא יהיה מדהים, או שיחרב את הכל מבפנים"

המקרה של חתימת אונואקו היה לא ממש קונבנציונלי. לא קורה הרבה שקבוצה שמצליחה, וכבר נבנה בה מרקם חברתי בריא, מחליפה שחקן טוב כמו כריס הורטון רק כי נכנסה לשוק השחקנים הזדמנות להביא שם נוצץ יותר. כמאמר הקלישאה: 'מה שלא שבור, לא מתקנים'. הפועל ת"א לא הצליחה לעמוד בפיתוי.
את הסיטואציה הסביר בצורה הטובה ביותר מאמן הקבוצה, דני פרנקו, בריאיון שערך ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet בתחילת החודש כשאמר: "היה קל מאוד לקחת את ההימור הזה בגלל המקום של הרגש, כי אונואקו לקח לנו את הגביע בעונה שעברה. אתה אומר ישר לעצמך: 'יא אללה, אם הוא היה אצלי'". כל זה אחרי שבעונה שעברה בגמר גביע המדינה בני הרצליה זכתה על חשבונם של האדומים בתואר עם ערב מפלצתי של הסנטר (30 נקודות ו-17 ריבאונדים).
3 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ת"א דני פרנקו
מאמן הפועל ת"א דני פרנקו
לא היה יכול לעמוד בפיתוי. פרנקו
(צילום: עוז מועלם)
"אצל אונואקו אין באמצע", הסביר גורם שמכיר את השחקן מקרוב. "זה או שהוא יהיה מדהים, ישתלב וימצא את עצמו - או שהוא יחרב את הכל מבפנים. גם בהרצליה זה היה ככה. פשוט ידעו להסתיר, אם לא היו נותנים לו לעשות מה שהוא רוצה וגורמים לו להבין שהקבוצה שייכת לו הכל היה שם מתפרק. זה שחקן שצריך את הכדור, שחקן שרוצה לשלוט בכל מה שמתרחש על הפרקט ואם זה לא קורה אז הוא לא מרוצה. כדי להצליח איתו צריך לעשות הרבה ויתורים מסביב. גם אם צריך לוותר על שחקן כזה או אחר כדי שהוא ירגיש בנוח".
הפעם הראשונה שהיה נראה בצורה בולטת לעין שהוא לא מרגיש בנוח הייתה בשבוע שעבר - במהלך ההדחה של הפועל ת"א מרבע גמר הגביע על-ידי הפועל ירושלים. "זאק הנקינס פירק את אונואקו", תיארו אז בקבוצה מהבירה. אונואקו לא הצליח לתפקד התקפית והגנתית ובכל פעם שהיה על הפרקט עשה הרבה יותר נזק מאשר תועלת. מה שגרם לו בסוף המשחק להוציא עצבים בצורה קצת קיצונית כשרץ באמוק לכיוון חדר ההלבשה וכשראה בדרכו שתי כיסאות פשוט זרק ושבר אותם. בקבוצה לא ממש אהבו את ההתנהגות שלו אבל מצד שני גם הבינו שמדובר בעיקר בתסכול כזה שהתיישב עליו כבר תקופה ארוכה ופתאום התפרץ החוצה.
3 צפייה בגלריה
צ'ינאנו אונואקו
צ'ינאנו אונואקו
מול הפועל ת"א בגמר הגביע אשתקד. המשחק שסלל לו את הדרך לאדומים
(צילום: עוז מועלם)
אבל לא מדובר רק במשחק אחד כזה או אחר, אלא על השילוב המקצועי שלו בכללי. לא מעט מהשחקנים בקבוצה קיבלו את הגעתו בצורה לא כל-כך יפה, במועדון מדגישים שבהתחלה זה לאו דווקא היה קשור לאונואקו עצמו אלא יותר על הסיטואציה שנוצרה עם שחרורו של הורטון. אבל לאחר מכן התחילו להרגיש את הבעיות המקצועיות עם צירופו. כל מי שראה את אונואקו משחק משחק אחד או שניים יכול להבין שלא מדובר בשומר גדול.
עם חוסר ההגנתיות שלו, בשילוב עם השחקנים שמסביבו שגם לא מתאפיינים בהגנה מספקת, נוצר מן בור הגנתי ברגע שמגיעה ממולם קבוצה ששומרת קצת יותר טוב. בדיוק כמו במקרה של הפועל ירושלים. מלבד הפן ההגנתי, יש את נושא הדקות. מאז הגעתו לקבוצה, ג'יי.פי טוקוטו ירד מ-24.6 דקות בממוצע ל-18.2, ג'יילן הורד מ-21.5 דקות ל-14.5 ועידן זלמנסון מ-22.5 ל-15.3. כל זה כדי להכניס את אונואקו כמה שיותר לעניינים ולתת לו את הדקות שהוא אמור לקבל. אבל מצד שני גם יצר תסכול על הספסל שתורגם לאווירה לא נעימה, כשכבר ראינו תקרית בין זלמנסון לפרנקו במשחק מול הפועל חולון, או את ג'ייקובן בראון שלא ממש הסתיר מהרגע הראשון את חוסר שביעות רצונו מהמהלך.
בתוך כל התסכול והמרקם החברתי שנפגע, הפועל ת"א ספגה מהלומה רצינית כשהודחה כבר ברבע גמר גביע המדינה. היא עדיין מצליחה לשמור על יציבות מסוימת בזירה המקומית, כשמאז שאונואקו הגיע רשמו חמישה ניצחונות בליגה מששת המשחקים האחרונים. גם ביורוקאפ עלו למקום השלישי בטבלה אחרי ארבעה ניצחונות רצופים. בקבוצה מקווים שעם הזמן צירופו לא יתברר כטעות גדולה, אלא כ"גניבת השנה".
פורסם לראשונה: 10:18, 22.01.23