בית משפט השלום בתל אביב אישר השבוע תביעה ייצוגית נגד קבוצת r2m של רותי ברודו (המחזיקה במקומות כמו רשת חנויות הבייקרי, רשת מעדניות הדליקטסן, ומסעדות הוטל מונטיפיורי והקופי בר) בגין אי סימון מוצרים במדבקות אדומות כנדרש.
תחילת הפרשה בדצמבר 2020, אז רכש לקוח בשם רועי קלב חבילת עוגיות שוקולד צ'יפס ללא גלוטן בסניף הבייקרי בכיכר המדינה בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
מקומות חדשים בארץ
מקומות חדשים בארץ
הבייקרי: לא סימנו מוצרים במדבקות אדומות
(צילום: עידית בן עוליאל)
מכתב התביעה עולה כי שעות ספורת לאחר הרכישה, גילה קלב, אשר משתדל לשמור על אורח חיים בריא, כי על אף כמות הסוכר בעוגיות - 42 גרם, וכמות חומצות השומן הרוויות - 15 גרם, המוצר לא סומן במדבקות אדומות בקדמת האריזה, כמתבקש בתקנות הסימון.
בתביעה נטען שקלב, שרצה לבדוק אם מדובר באירוע נקודתי או בשיטה, נכנס לסניפים נוספים של הבייקרי, ובדק מספר אריזות של מוצרים אחרים כמו ריבות, עוגות ועוגיות המיוצרים במפעל החברה, ואף אחת מהן לא הייתה מסומנת במדבקה אדומה, למרות שכל אחת מהן חייבת הייתה להיות מסומנת במדבקה אחת לפחות.
ימים ספורים לאחר מכן קלב פנה לקבוצת r2m בבקשה לסמן את המוצרים, אך לא נענה. שבועיים לאחר מכן שלח תזכורת למכתב - ושוב לא נענה.
בבקשה לאישור תביעה ייצוגית קלב ציין כי בהערכה ראשונית מדובר על 48,125 לקוחות שרכשו מוצרים שלא סומנו במדבקות אדומות והיו צריכים להיות מסומנים. לפיכך קלב מעריך את סכום התביעה בסך של 2,400,000 שקל - 50 שקל לכל לקוח.
קבוצת r2m טענה כי מגיפת הקורונה הביאה לשינוי נסיבות קיצוני מבחינתה היות ונאלצה להקפיא את תהליך רכישת מכונת המדבקות האוטומטית, בשל התפרצות המגיפה. עוד טענה הקבוצה כי המכונה החלה בפעילות כבר במאי 2021. עוד ציינה הקבוצה כי מדובר בתביעה קטנונית.
2 צפייה בגלריה
רותי ברודו
רותי ברודו
רותי ברודו, מבעלי קבוצת r2m
(צילום: יונתן בלום)
השופט החליט לאשר את התביעה הייצוגית נגד הקבוצה, כך שהתובע ייצג את כלל הנפגעים לכאורה. פעמים רבות תביעות מעין אלו מגיעות לכדי פשרה שכוללת פיצוי בדמות הנחה או תרומה ללקוחות שנפגעו.
מקרה מפורסם של תביעה ייצוגית שאושרה נגד מסעדה הוא פרשת החזיר של מסעדת צפרה, פרשה שבה הגיעו הצדדים להסכמה על פיצוי של כ-3 מיליון שקל ללקוחות, אך ההסכם לא אושר על ידי השופט שדן בעניין. לטענת השופט, הסכם הפשרה שהוצע נראה יותר כמו "מבצע קידום מכירות" למסעדה, מאשר פיצוי, והוא דחה את ההצעה. במקרה של מסעדת צפרה, המסעדה נסגרה לפני מתן הפיצוי ללקוחות.
מקבוצת r2m נמסר בתגובה: "קיבלנו את החלטת השופט לאישור התביעה כייצוגית ואנחנו לומדים אותה. נציין כי מוצרי החברה מסומנים כחוק".