עליית הטמפרטורות, כתוצאה ממשבר האקלים, צפויה לפגוע ולגרום פיחות משמעותי בכמות היבול העולמי של עגבניות - מהזן המשמש לייצור קטשופ ומוצרים אחרים מעגבניות. כך עולה ממחקר שפורסם ב-Nature Food.
לפי המחקר, עד שנת 2050, ההיצע העולמי של עגבניות צפוי לרדת ב-6% בהשוואה לכמות בשנים 2009-1990, כאשר היבול באיטליה, מדינה שידועה במטבח המבוסס על עגבניות, יהיה בין הנפגעים הקשים ביותר. "העגבניות שמיועדות לעיבוד גדלות בשדות הפתוחים, מה שאומר שאנחנו לא יכולים לשלוט בסביבה שבה הן גדלות. זה הופך את הייצור לפגיע בשל שינויי האקלים", אמר פרופ' דוידה קמאראנו מאוניברסיטת אורהוס בדנמרק, שהיה ממובילי המחקר יחד עם צוות חוקרים מאוניברסיטת טקסס באוסטין, אוניברסיטת פרדו, אוניברסיטת סלרנו, אוניברסיטת פלורידה ומכון גודארד של נאס"א לחקר החלל, ששיתפו פעולה גם הם במחקר.
3 צפייה בגלריה
מפעל עגבניות
מפעל עגבניות
עגבניות
(צילום: AP)
פרופ' דוו ניוגי, פרופסור בבית הספר למדעי הגיאוגרפיה של אוניברסיטת טקסס באוסטין, אמר שבעוד שהשפעת האקלים על אספקת המזון נחקרת רבות, אך רוב ההתמקדות היא במוצרי יסוד כגון חיטה ואורז, הרי שמחקר זה הוא בין הראשונים לבחון את ההשפעה של שינויי האקלים על עגבניות. "אנחנו יודעים מעט מאוד על האופן שבו שינויי האקלים ישפיעו על גידולים מיוחדים, כמו עגבנייה לעיבוד, שהינה נפוצה בכל העולם, יחד עם היותה מקור חשוב של חומרים מזינים ומרכיב מרכזי במטבחים שונים ברחבי העולם. המחקר הזה הוא אחד מהמחקרים הגלובליים הראשונים שעוסקים בעגבניות לעיבוד - מה שהופך אותו לייחודי", הסביר פרופ' ניוגי.
החוקרים השתמשו בחמישה מודלים שונים של אקלים כדי לדווח על שלושה תרחישים שונים המציגים כיצד עליית הטמפרטורות תשפיע על תנובת העגבניות, תוך התמקדות בשלוש המדינות המובילות בעולם לגידול עגבניות: ארצות הברית (קליפורניה בפרט), איטליה וסין. שלוש המדינות הללו יחד מייצרות כ-65% מהעגבניות המיועדות לעיבוד בעולם. למרות שהתוצאות היו שונות בין המודלים, התרחישים הצפויים הצביעו כולם על עתיד שבו ייצור העגבניות ישתנה באופן דרמטי בעשורים הקרובים. רוב התרחישים מראים ששלוש המדינות יחוו ירידות קבועות בתשואה במהלך 40-30 השנים הבאות.
3 צפייה בגלריה
איסוף עגבניות בשדה
איסוף עגבניות בשדה
איסוף עגבניות בשדה
(צילום: EPA)
במחקר מפורטים גורמים שונים שעלולים להחמיר או להקטין את המצב בהתאם למדינה. לדוגמה, גם דרום קליפורניה וגם איטליה מתמודדות עם בעיות גישה למים בנוסף לעלייה בטמפרטורות, כאשר איטליה צפויה להתייבש עם הזמן. "השילוב הזה של טמפרטורות גבוהות יותר ומחסור במים אינו מבשר טובות עבור תעשיית העגבניות האיטלקית כולה. חלק ניכר מתעשיות העגבניות לעיבוד נמצאות כיום באיטליה, והיא צריכה להיערך לעתיד עם היצע מוגבל של עגבניות מאזורים שונים במדינה", אמר פרופ' קמאראנו.
עם זאת, עבור קליפורניה וסין, ייתכן שיש עוד סיכוי לתקווה, חרף התחזיות הקודרות, כשמדובר באזורים הצפוניים ביותר, שהם קרירים יותר. עליות טמפרטורות באזורים אלו עשויות להוביל לעלייה ביבול, כאשר המחקר צופה גידול מתמשך של יבול העגבניות במחוז גאנסו בצפון סין ובמדינה השכנה מונגוליה. עם זאת, אפילו בשיא, התשואות החזויות של אזורים אלה הן רק חלק קטן ממה שקליפורניה ואיטליה מייצרות כיום, כך שבהחלט מדובר בטיפה בים.


3 צפייה בגלריה
רוטב פיצה
רוטב פיצה
רוטב פיצה
(צילום: Shutterstock)
פרופ' ניוגי אמר שתחזיות האקלים שסופקו במחקר מעלות שאלות חשובות בנוגע לעתיד ייצור העגבניות ברחבי העולם, ויכולות לסייע לתעשיות החקלאות והייצור להתכונן להשפעות של שינויי האקלים מבעוד מעוד. "הממצאים מהמחקר שלנו צריכים להפוך לאחד המרכיבים בפיתוח תוכנית מקדימה כנגד פגיעה ונזק ביבול. זה יכול לסייע לעסקים ולחקלאים כדי לדעת איך לפעול טוב יותר בעתיד, במטרה להימנע מאותן השלכות הרסניות", הסביר פרופ' ניוגי.