1 צפייה בגלריה
תמונת היריון
תמונת היריון
"לסייע למשפחות להבין את הסיכונים". אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
משבר האקלים משפיע על עוברים – כך קובע מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר ב"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", אחד מכתבי העת המדעיים החשובים בעולם. על המחקר חתומות ראש המכון לבריאות סביבתית לילדים באוניברסיטת קולומביה, פרופ' פרדריקה פררה, וד"ר קרי נדאו מאוניברסיטת סטנפורד. הן שקללו מסקנות של עשרות מחקרים בעולם והוכיחו שנזקי משבר האקלים כבר חדרו לביולוגיה של כלל האנושות. במסקנותיהן הן מציעות דרכים להקטין את הנזקים שיישאו בגופם הדורות הבאים.
"הנתונים מבהירים את המחיר שמשבר האקלים כבר גובה מילדים ומנשים הרות", הן כותבות בפרק זה. "הגורמים העיקריים הם טמפרטורות גבוהות וזיהום אוויר שגדל והולך. מערכות הבריאות בעולם יכולות להגן על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה ובמקביל – נדרש מאמץ חינוכי וחברתי שיסייע למשפחות להבין את הסיכונים ולהימנע מהם".
המחקר מראה כיצד חשיפה לחום גבוה במהלך הריון מגדילה את הסיכון ללידה מוקדמת, למשקל נמוך של הילוד, לסיבוכים בלידה ולמות העובר במהלכה או ברחם. באוכלוסיית הילדים, טמפרטורות גבוהות מעלות את הסיכון למחלות בכליות, מחלות נפש, בעיות התפתחותיות וקשיי למידה. בגיל מבוגר יותר נמצא קשר בין חשיפה לחום למקרי מוות בעת פעילות גופנית מאומצת וספורטיבית.
מדובר בנתונים גלובליים ולכן הם לא מוגבלים רק לאזורים חמים ולמדינות עולם שלישי. עלייה של שתי מעלות, גם במדינה ממוזגת, היא עדיין בעלת משמעות. מבחינה פיזיולוגית, אוכלוסיית אותו אזור אינה ערוכה לה ולכן ההתחממות משפיעה, למעשה, על כולנו ומסכנת את האם והתינוק מגבעתיים כמו את האם והתינוק מבנגלדש.

המחקר מרכז עשרות דוגמאות ונתונים ממדינות מפותחות ומתפתחות, שבהן הסכנות לעוברים מתעצמות מאחר שהאימהות מתמודדות עם קשיים גדלים לספק להם את דרישות התזונה המינימליות. דוגמאות על קצה המזלג: בעולם המערבי מתרבים מקרי מוות של פעוטות שנשכחו במכוניות ומתו מחום, כמו גם מקרי אסתמה שנגרמת בשל זיהום האוויר. אירועי הקיצון האקלימיים כבר "תרמו" לעקירת יותר מ-50 מיליון ילדים מבתיהם, וככל שרמת הכנסת הוריהם נמוכה יותר כבר נרשמו אצלם בהמשך הפרעות פוסט-טראומה ודיכאון.
כיום, ילדים ברחבי העולם סובלים יותר מהתקפי אלרגיה ואסתמה בגלל רמות מוגברות של חלקיקים נשימיים שמגיעים (בנוסף לזיהום מדלקים פוסיליים) מגידולים חקלאיים. הסיבה: עונות גידול ארוכות יותר שהביאו ליצירה מוגברת של אבקנים. באזורים שנחשפו לשיטפונות הצטרפה לכך גם תופעה מוגברת של עובש בבתי המגורים שאליהם חזרו המשפחות לאחר נסיגת המים.
במדינות מתפתחות באזורים טרופיים ההתחממות העלתה את שיעור הילדים שסובלים ממחלות הנישאות על ידי יתושים כגון מלריה, קדחת "דנגי", זיהום נגיף "זיקה" ומחלת "ליים". התפרצויות מקומיות קטנות נצפו גם בפלורידה, הוואי וטקסס. עלייה משמעותית במספר הילדים שלקו במחלת "ליים" נרשמה במישיגן, מינסוטה, ניו יורק, וירג'יניה ופנסילבניה.
כותבות המחקר מעריכות ששליש מאוכלוסיית ילדי העולם (כ-850 מיליון) חיים כיום באזורים שמושפעים באופן ישיר ממשבר האקלים ובכל רגע נתון עלולים להיקלע לבצורת קשה, הצפות, זיהום אוויר חמור או מחסור במים.