מתנדבי "באים לטוב" – המערך הלאומי להתנדבות ותיקים של המשרד לשיוויון חברתי והחברה למתנ"סים הארצית לא נחים לרגע. על שלל ההתנדבויות שלהם בקהילה, הם הוסיפו כעת משימה חדשה והיא להציל חיים. במסגרת תוכנית "החוסן והחירום" של מערך "באים לטוב", עברו מתנדבים בני הגיל השלישי ברחבי הארץ קורס הכשרה והחייאה, מתוך מטרה לסייע בקהילה בה הם מתגוררים.
הסיבה ברורה – הפנסיונרים החדשים שונים ממה שהכרנו עד כה. הם נמצאים יותר ויותר בפעילויות מחוץ לבית, הם מטיילים, נפגשים עם חברים, הולכים לקאנטרי, לקניות, מתנדבים במתנ"סים, בבתי הספר ובגני הילדים, הם פשוט זמינים יותר, והכי חשוב, חיוניים יותר מתמיד. עובדה זו, בשילוב הצורך העז שלהם להמשיך ולתרום לקהילה, הביאה לחשיבה חדשנית ולשילובם במערך החוסן והחירום הקהילתי. המתנדבים מצידם הגיבו בהתלהבות ויצאו מההכשרה עם כלים חשובים להגשת עזרה ראשונה במקרה הצורך.
3 צפייה בגלריה
באים בטוב
באים בטוב
אהובה גולדברג בקורס נאמני חירום
"בשעות הבוקר והצהרים כשרוב התושבים בעבודה או בלימודים, וגם בשעות הערב, אנחנו פשוט נמצאים יותר בסביבה, אז חשוב שאם חלילה יהיה צורך, גם נוכל להיות זמינים ולעזור", אומרת עדנה יוגב (74), המרכזת בהתנדבות את פרויקט "לב נשים" בירושלים.
"אחרי 40 שנות הוראה וניהול בית ספר, יצאתי לגמלאות. זה היה נחמד וכייף פתאום לנוח ולהירגע אבל אני אשת עשייה, לא יכולתי שלא ליזום, וברגע שהציעו לי להצטרף למערך ההתנדבות במתנ"ס, מיד הסכמתי. מאז אני, יחד עם 11 נשים נוספות, אחראיות על נושא הרצאות ותרבות לקהילה".
איך הגעת לקורס החייאה ועזרה ראשונה? "בעבר הרחוק במסגרת התפקיד בהוראה עברתי כמובן הכשרה להצלת חיים, אבל היה לי חשוב לרענן את הידע וללמוד כלים חדשים. במסגרת ההתנדבות ב'באים לטוב' נפתחה הכשרה מיוחדת לגמלאים שרוצים להתנדב גם בתחום החוסן והחירום, והיה לי ברור שאני מצטרפת ויותר מכך, אני מתכוונת במסגרת ההתנדבות שלי בקהילה להנגיש את הנושא החשוב הזה עבור כולם".
"הקורס הזה נתן לי המון ביטחון וגם כלים חשובים ופשוטים להתנהלות בזמן חירום, ויש לא מעט הנחיות חדשות", ממשיכה יוגב לספר. "למדנו מה עושים במצב חירום אבל לא פחות חשוב, מה לא לעשות, איך להתנהל ואיך לסייע. אני אולי לא גיבורת העולם אבל היום יש לי כלים איך להתמודד עם סיטואציות כאלה ובמדינה כמו שלנו, לצערי יש מצבים לא פשוטים וכל עזרה או מענה ראשוני, גם אם זה בסיסי, זה יכול לעזור המון עד שצוותי ההצלה מגיעים".
3 צפייה בגלריה
באים בטוב
באים בטוב
מתנדבי חוסן ביוקנעם בסיום קורס "נאמני חירום"
גם אהובה גולדברג (68) מירושלים, עברה את ההכשרה ויצאה ממנה עם המון ביטחון, אם כי היא כבר הצילה חיים בעבר. "לפני כעשרים שנה הצלתי את הבת של השכנה מחנק בזכות הידע שהיה לי. אני זוכרת ששמעתי את הצעקות של האמא, כשתוך כדי האכלה, התינוקת נחנקה. רצתי מיד לביתם והצלתי אותה. גם היום, זה לא שונה, ולגיל אין משמעות כל עוד אנחנו יכולים לעזור. אנחנו נמצאים בהמון מקומות, בבריכה, בחוגים במתנ"ס, בהרצאות, בהצגות, במרכזי קניות, ואם חלילה יהיה צורך, בזכות ההכשרה שעברנו, נדע לתת את המענה הראשוני ולעזור עד שכוחות ההצלה יגיעו".
"בעיניי זה חשוב לכל אדם, לדעת מהם הכללים, גם מישהו שעבר פעם הכשרה צריך להבין שדברים השתנו וכדאי לרענן את הידע, גם ההתנהלות שלי כיום היא אחרת ממה שחשבתי. בקורס קיבלנו כלים פשוטים וחשובים שכל אחד יכול ליישם, גם בבית וגם בחוץ ובעיקר בקרב אזרחים ותיקים שזמינים בקהילה ויכולים לעזור. ואני כמתנדבת אנסה לעשות הכל כדי להביא את המודעות לכל מי שנמצא בקהילה".
3 צפייה בגלריה
באים בטוב
באים בטוב
אמנון כהן, רכז "באים בטוב" בגוש עציון
איך לדעתך תגיבי אם חלילה תקלעי למצב חירום ותידרשי לתת סיוע? "אני לא טיפוס שנכנס להיסטריה, ככה אני באופי שלי, אני מקווה שאפעל בדרך הכי עניינית ואגיש עזרה, לכן כל-כך חשוב שכמה שיותר אנשים ידעו מה לעשות, שיעברו גם את ההכשרה הזו וזה יכול מאוד לעזור".
מירב כהן, השרה לשיוויון חברתי, מוסיפה: "אנו משקיעים משאבים רבים כדי לספק למתנדבים ליווי איכותי ארוך טווח במסלולי ההתנדבות השונים בשותפות עם החברה למתנ"סים הארצית. מסלול ההכשרה להצלת חיים בקהילה הוא דוגמה מדהימה ליוזמה שהגיעה מהמתנדבים בקהילות. מרגש לראות עד כמה המתנדבים מחויבים וכמה הם רוצים לסייע ולהעניק לקהילותיהם. הודות ל'באים לטוב' אנו יוצרים סטנדרט שכל אדם שפורש לגמלאות ימשיך במעגלי העשייה למען החברה והקהילה, אך גם למען עצמו, מתוך הבנה הנתמכת במחקרים, שאנשים מבוגרים פעילים, פיזית וחברתית, הם אנשים בריאים יותר, מאושרים יותר, ובודדים הרבה פחות".