העלייה הדרמטית של 2.1% במחירי הדירות בחודשים דצמבר 2021-ינואר 2022, ו-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אותה פרסמה אתמול (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מראה ששוק הדיור במצב לא פשוט, ולא נראה שבקרוב המחירים יירדו למרות ניסיונות הממשלה להשפיע על כך.
"מה שקרה בעצם זה שהעלאת מס הרכישה בסוף חודש נובמבר גרמה לאנשים לבצע רכישות עד לאותו הזמן, והייתה איזושהי מחשבה שאולי השוק ייעצר, אבל בפועל כנראה שהציבור ראה בהעלאה הזאת צעד של פאניקה שלא מלווה בצעדים משלימים שצריכים להפחית את מחירי הדיור, ופשוט התעלם ממנו. רואים עלייה בכמות העסקאות, בנטילת המשכנתאות ובתשלום פר דירה. זאת בהחלט הפתעה רעה", אמר השמאי אוהד דנוס בראיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחיר למשתכן אופקים
מחיר למשתכן אופקים
מחירי הדירות זינקו ב-13% תוך שנה
(צילום: אלכס פוטייבסקי)
מי שפחות הופתע מהעלייה במחירים הוא נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "התרעתי על זה מראש מכיוון שהמשקיעים הם לא פקטור בענף הדירה, הם קונים ומוכרים דירות. מה שקרה זה שהם קנו פחות דירות אחרי העלאת מס הרכישה, אבל גם לא מכרו דירות. לכן מחירי דירות יד שנייה עלו. זה היה צעד רע, אף פעם לא מעלים מיסים ומצפים לירידת מחירים".
איך אפשר לפתור את המצב? "הפתרון הוא הגדלת ההיצע, אין לנו ספק בעניין הזה. וגם, הממשלה הזאת נופלת לכל בור אפשרי בשוק הדיור. הטעות הראשונה שלה היא מחירי הקרקע. היא גורמת לכך שהמחירים עולים ועולים כל הזמן כי היא משתמשת בשיטה של המרבה במחיר במכרזים, מייצרת תחרות ומשחררת קרקע בחסר. על כל מכרז יש עשרות קבלנים שמתנפלים עליהם ולכן המחירים עולים. אי אפשר בעידן שבו מחירי הקרקע עולים להוריד מחירי דירות. הדבר השני הוא עלויות הבנייה שעולות בעשרות אחוזים. זה מטורף. שלא נדבר על עצירה באספקות בעקבות המלחמה באוקראינה".
עוד אומר סרוגו: "אם הממשלה לא תתעשת ותנקוט היום בצעדים לא קונבנציונליים כדי לפתור את המשבר דברים לא ישתנו. הדבר הראשון שצריך לעשות זה להקפיא את מחירי הקרקע, הדבר השני זה לשחרר כמה שיותר קרקעות, כולל קרקע לא מתוכננת. אם לא נבנה כאן 100,000 דירות בשנה לא נראה עצירת מחירים. בנוסף, יש לנו כאן בעיה של אשראי, הבנקים נמצאים על סף המגבלה שלהם, והמדינה חייבת להגדיל להם את האשראי".
דנוס הוסיף באותו עניין: "אנחנו נמצאים במצב לא טוב בשוק הדיור, והמחירים צפויים להמשיך לעלות. אני מצטרף לקריאה של ראול, בהחלט הגיע הזמן שהמדינה תפשיל שרוולים כי צריכים לבצע פה צעדים דרסטיים".
2 צפייה בגלריה
יום הבטיחות בבנייה
יום הבטיחות בבנייה
ראול סרוגו
בנוגע להחלטה של הממשלה להחזיר את ההגרלות על דירות בהנחה למחוסרי דיור (ההגרלה תפתח ביום ראשון הקרוב), אמר דנוס: "זה לא פלסטר, זה טוב לקנות דירות בהנחות, בטח למחוסרי דיור. צריך רק לקחת בחשבון שבגלל שהמדינה חזרה לספסר בקרקעות זה אומר שהיזמים ישלמו יותר ומן הסתם יגלגלו חלק מההנחות על אלה שקונים את הדירות בשוק החופשי, מה שיגרום שוב לעליית מחירים".
סרוגו חושב שכל עניין ההגרלות בחסות המדינה הוא רעיון רע: "הפטנטים האלה רק מתדלקים עוד יותר את שוק הדיור. לא צריך פטנטים, פשוט לבנות בכמויות גדולות".