בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2021

אחד מהנושאים המרכזיים שעלו שוב ושוב בוועידת השלטון המקומי לחדשנות MUNI EXPO 2021 שנערכה בשבוע שעבר (ד'-ה') במתחם מרכז הירידים בתל אביב, היה התמודדות הרשויות המקומיות עם מגפת הקורונה. מסתבר שלפעמים כדי ליצור שינוי, צריך זרז, כזו הייתה מגפת הקורונה שהתפרצה בישראל בסמוך לוועידה הקודמת וטרפה את כל הקלפים. אל מול הדיונים בצורך להעביר סמכויות מהשלטון המרכזי אל המקומי, המציאות הכתיבה את העשיה בפועל. חלוקת ערים לרובעים, הפעלת מערכי בדיקות, חלוקת מזון, סיוע לאלפי חולים ומבודדים, מתן מענה ריגשי, חינוכי וחברתי לילדים שנשארו ללא מסגרות.
"בשנתיים האחרונות אנחנו נמצאים מתחת לאלונקה בלי תקציב", אמר חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, מכבים רעות. "אנחנו האופרטור האמיתי. היכולת שלנו להגיע לרמת שליטה כזו גבוהה הייתה בזכות הטכנולוגיה ובזכות הנתונים".
"מצב החירום הבא חייבים שולחן עגול של ראשי רשויות", מוסיפה לדבריו קרן גרין ראש מועצה קדימה צורן," עשינו את זה עכשיו עם שר הביטחון, שר הבריאות ושר החינוך, קחו ראשי הרשויות תשמעו את הקול של השטח".

בין הדוגמאות שהוצגו הייתה העיר אפרת, שכיכבה בראשית הקורונה עם שיעור גבוה של מאומתים וזוהה בה צוואר בקבוק בשבירת מעגלי ההדבקה. הרשות המקומית יצרה מנגנון בידוק עם תשובות מהירות בתוך היישוב, שעצרו את קצב ההתפשטות ולמעשה בשלושת הימים הראשונים כמות הבדיקות שנערכו במקום הייתה שווה לזו שבירושלים בה האוכלוסייה גדולה פי כמה עשרות אחוזים. דבר נוסף היה שדרוג התקשורת הישירה מול התושבים ושיתופם במידע. "חוסר המידע גרם לאי וודאות, פתחנו כמעט כל ערב ערוץ פייסבוק לייב, שבו אני שומע שאלות ומגיב, סימולטנית גם באנגלית", משתף עודד רביבי ראש המועצה אפרת, "בסוף אתה מבין שהפצת המידע מורידה הרבה חששות".

גם בראשון לציון, המציאות החדשה חייבה יותר קשר עם התושבים, שהוא מהיר, נגיש ובהתאם לחוקי הריחוק החברתי באותה עת. "מי שניהל וניצח על כל הנושא של הקורונה זה ראשי הרשויות והשלטון המקומי", גורס רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון, "השלטון המרכזי הבין את העוצמה והכוח שלנו בשטח , כל הסמכויות הועברו אלינו. דאגנו לגנים, בתי ספר, הפעלות לילדים, סלי מזון, שירותי סיוע. במקביל אם שמתי לעצמנו להפוך לעיר הרבה יותר דיגיטלית הצלחנו לעשות הכל בשנה, אפשר לראות את זה שהתושבים יודעים יותר לעסוק שימוש בשירותים דיגיטליים, הכל קורה ונגיש. ההבנה הזו הולכת להיות מיושמת אצלנו גם בתוכניות הלימוד, יותר למידה מרחוק, יותר היי טק וסייבר".
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2021