ההסכמה בנוגע למס חברות גלובלי מתרחבת: 136 מדינות תומכות בהחלטה להטיל מס גלובלי בשיעור של 15% על החברות הגדולות, כדי למנוע את "המירוץ לתחתית" של המדינות - שכיום מתחרות על החברות באמצעות "הנחות" במיסים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בימים האחרונים אסטוניה והונגריה הסירו את התנגדותן לתוכנית, והיום (שישי) גם אירלנד הודיעה כי תתמוך בה. בכך מגיע מספר המדינות התומכות בתוכנית ל-136 כאמור, כאשר קניה, ניגריה, פקיסטן וסרי לנקה נמנעות לעת עתה מתמיכה בתוכנית.
1 צפייה בגלריה
שרי האוצר של מדינות ה-G7, במסגרת החתימה על ההסכם
שרי האוצר של מדינות ה-G7, במסגרת החתימה על ההסכם
שרי האוצר של מדינות ה-G7, במסגרת החתימה על ההסכם
(צילום: EPA)
ה-OECD שהוביל את השיחות מסר כי ההסכמות האחרונות מביאות את שיעור הכיסוי של התוכנית ל-90% מכלל הכלכלה העולמית. "ההסכם של היום יהפוך את הסדרי המס הבינלאומיים שלנו להוגנים יותר - וטובים יותר", אמר מזכ"ל ה-OECD, מתיאס קורמן.
בעולם קיימת תחרות גלויה בנושא הטלת המס, בעיקר על חברות בינלאומיות גדולות. לדוגמה - בישראל הפחיתו את מס החברות בשנים האחרונות רק כדי למנוע מחברות בינלאומיות לנדוד לאירלנד, צ'כיה או למדינות נוספות שבהן המיסוי נמוך ביותר. ועוד סיבה מרכזית: החברות הגדולות מצליחות להפחית את המס המוטל עליהן ברבות ממדינות העולם המתחרות זו נגד זו מחשש שיעבירו את עסקיהן למדינה אחרת.
ההחלטה הכלכלית ההיסטורית שקיבלו המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם צפויה לאתגר את רשות המיסים ומשרד האוצר בישראל, כמו גם במדינות רבות נוספות.
המשא ומתן בנוגע לפרטי התוכנית נמשך כבר ארבע שנים, ובעוד שהעלויות הגבוהות של מגפת הקורונה נתנה לה דחיפה משמעותית - העסקה נחתמה רק היום, עם הסרת התנגדותן של אירלנד, אסטוניה והונגריה.
"ההסכם פורץ הדרך, שהוסכם על 136 מדינות המייצגות מעל 90% מהתוצר הגלובלי, יביא להקצאה מחדש של רווחים בהיקף של 125 מיליארד דולר מכ-100 המדינות העשירות בעולם למדינות אחרות ברחבי העולם, ויבטיח שהחברות ישלמו מס הוגן בכל מקום בו יפעלו", נמסר מה-OECD.
פריצת הדרך במו"מ הושגה אחר שנעשו כמה שינויים בהצעה המקורית, בהם הקביעה כי שיעור המס של 15% לא יועלה במועד מאוחר יותר, וכי עסקים קטנים לא ייפגעו מהכללים החדשים.