אתם מכירים את נוסחת הקסם של "המשפחתית הישראלית", זו שהייתה איתנו ממש עד לא מזמן. מנוע 1.6 ליטר, תיבה אוטומטית, הנעה קדמית, ארבע דלתות ותא מטען נפרד. נכון, בשנים האחרונות חלה תזוזה נאה לכיוונים אחרים, בעיקר לרכבי פנאי כמובן - חלקם הלא קטן מבוסס על משפחתיות אבל עם מרכב גבוה - וגם בתחום המנועים חלו שינויים. אבל בסופו של יום זו הבחירה הפופולרית, גם של עובדים שכירים שקיבלו רכב מקום העבודה. אוקיי, לא תמיד. לעיתים קרובות זה מה שהאחראי על הרכב איפשר לקחת, מסיבות שונות שלא כולן מוטוריות ורק חלקן קשורות לרווחת העובד. אבל בגדול, משפחתית סטנדרטית היא עדיין סוג של חלום ישראלי.
9 צפייה בגלריה
מכוניות משפחתיות
מכוניות משפחתיות
(צילום: נועם עופרן)
אחת מתוצאות המעבר המסיבי לרכבי פנאי היא הצפת השוק במשפחתיות "אולד-פאשן" שמתאימות כמעט לגמרי לנוסחה המוזכרת. עשרות אלפים מהן מוצעות כיום למכירה, אם בידיים פרטיות ואם מסחריות, ובכל מקרה מתחננות לרוכש. המחירים, כמעט מיותר לציין, גמישים בהתאם. המשמעות היא שיש על מה להתמקח, והרבה. והכי חשוב, הן אלטרנטיבה חכמה ובעיקר חסכונית למשפחתית חדשה שתעלה פי 3 או אפילו 4.
ערכנו רשימה של כמה אפשרויות מומלצות, שאותן בחרנו לאחר שיחות עם מקצועני התחום, שמכירים את כל אחד מהדגמים המופיעים כאן עד הבורג הקטן ביותר בכיסוי הפנס האחורי. הקפדנו שכולן יהיו בנות עשור או פחות, עם מערכות בטיחות כמו ABS ובקרת יציבות והכי חשוב, כולן נמכרות לפי מחירון לוי יצחק בפחות מ-40 אלף שקלים.

הדור העשירי של טויוטה קורולה, המכונית הנמכרת ביותר בעולם, הוצע בתחילה עם תיבה רובוטית חד-מצמדית שפגעה אנושות במוניטין הנקי מרבב של המשפחתית היפנית בשוק הישראלי. התיבה הבעייתית הוחלפה ב-2009 בתיבה אוטומטית "רגילה", שלא רק שיפרה פלאים את נוחות הנסיעה בפקקים, אלא גם הרגיעה חלק ניכר מאלה ששקלו רכישה והיססו בצדק. במה היא מתבלטת חוץ מאמינות וסחירות? מעט מאוד, אם בכלל, שכן בסופו של יום מדובר במכונית משעממת להפליא. אבל, כשאנחנו מחפשים מכונית משומשת בת עשר שמיועדת להיות שימושית כמשפחתית ולשמור על אמינות וערך, אין לה אפילו מתחרה אחת.
  • מחירון: 31.5 אלף שקל (2010) עד 39 אלף שקל (2013)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 124 כ"ס
  • תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: להקפיד על קויל ומצתים מקוריים

דור חמישי למשפחתית סדאן של יונדאי כונה בישראל i35, כחלק מהמיתוג המחודש של דגמי יונדאי בישראל בין היתר, בשונה ממרבית השווקים שבהם היא כונתה בפשטות וכבעבר "אלנטרה". אבל בניגוד לאלנטרה "ההיא", הוותיקה של פעם, הדגם הזה נראה הרבה יותר טוב, גם מול המתחרות בקטגוריה. לשמחת הרוכשים, גם סביבת הנהג מודרנית יחסית והביצועים טובים הודות למנוע חזק, ועם תיבת שישה הילוכים אוטומטית בשונה ממרבית מתחרותיה, שהסתפקו אז בארבעה.
  • מחירון: 33.5 אלף שקל (2011) עד 42 אלף שקל (2014)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 132 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: הקפדה על טיפולים שוטפים בזמן ותקינות כללית

הדור השני של מאזדה 3, זו שהייתה גם המכונית הנמכרת בישראל, שמר על האופי הדינמי ומהנה יחסית של קודמו, ובכך גם היא הייתה המשפחתית המהנה ביותר לנהיגה בישראל ובפער לא קטן. המראה עודכן במעט אבל תא הנוסעים שודרג היטב. ביצועי מנוע ה-1.6 ליטר עצלים אומנם, ומשפחה עם ילדים בוגרים תגלה שהישיבה מאחור אינה מרווחת כבמרבית המתחרות בקטגוריה, וכך גם תא המטען הצנוע. במילים אחרות, למי שפחות מעוניין בנוחות למשפחה ויותר בהנאה מהנהיגה.
  • מחירון: 23.7 אלף שקל (2010) עד 31.5 אלף שקל (2013)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 105 כ"ס
  • תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: בלאי יחידות תאורה מלפנים, שלמות הקונסולה הקדמית, תושבות מנוע

הדור שני של קיה פורטה הייתה אחות תאומה ליונדאי i35. היא לא מכונית שזכתה כאן להצלחה גדולה (או פושרת), אבל בכל זאת מדובר ברכב מוצלח עם תא נוסעים מרווח ואיכותי יחסית השומר על שלמות לאורך שנים ארוכות. בנוסף, הביצועים ואיכויות הנסיעה טובות מהמקובל שם ובעיקר - מחיר המחירון נמוך יחסית, עד כדי כך שמכונית בת 6-5 עם קילומטראז' צנוע ויד ראשונה או שנייה עשויה לעלות פחות מ-40 אלף שקלים. היא אומנם פחות מרשימה למראה, וסביבת הנהג שלה משעממת ואפרורית, ולכן כשלה במבחן האטרקטיביות כחדשה, אבל כתמורה למחיר היא בהחלט מתמודדת על התואר.
  • מחירון: 32 אלף שקל (2013) עד 40.5 אלף שקל (2015)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 130 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: תקינות כללית

הדור השני של סקודה אוקטביה שימר את יתרונות קודמו, ובעיקר המשיך להציע מרחב מחיה נדיב מאוד (הטוב בקטגוריה) ותא מטען עצום. אבל הוא הביא עימו גם שיפורים משמעותיים בתא הנוסעים ובסביבת הנהג, שהעתיקו את אלה של בעלת הבית פולקסווגן. אומנם יחידת המנוע כאן אינה 1.6 אלא 1.2 ליטר מוגדשת, אבל היא מספקת ביצועים טובים משמעותית ממתחרותיה ואיכויות הנסיעה משובחות. והכי חשוב, היא הכי גדולה ומרווחת לנוסעים בה, ובפער גדול.
  • מחירון: 25.6 אלף שקל (2010) עד 33.5 אלף שקל (2013)
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 105 כ"ס
  • תמסורת: שבעה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: תקינות תיבת הילוכים, רעשים בהתנעת בוקר קרה יעידו על תקלה בשרשרת התזמון

לפני שאתם קופצים, פורד פוקוס בדור השני הייתה מכונית משובחת ואיכותית, אבל חשוב מכל, עם מוניטין אמינות משובח, בניגוד גמור לפוקוס שהחליפה אותה ב-2012 וגרמה עקב בעיות גיר פגיעה משמעותית בתדמית (וגם הפסד כספי ניכר לצד הפסקת היבוא) לפורד בכלל וליבואנית בפרט. והפוקוס הזו הייתה מהמשפחתיות הבולטות יותר, עם איכויות נסיעה סופר-גבוהות בעיר ומחוצה לה, איכויות דינמיות משובחות ותא נוסעים שימושי. ביצועי יחידת ההנעה לעומת זאת היו עצלים, ואנחנו עדינים כאן. אבל יש כמה סיבות לרכוש אותה ולא אחרת. הראשונה היא כמובן נוחות הנסיעה הגבוהה, אבל חשוב עוד יותר, מחיר מחירון נמוך מאוד וגמישות יוצאת דופן במחיר הנדרש - פועל יוצא של השפעת הדור שאחרי. זה אומר שאתם יכולים לרכוש לכם משפחתית משובחת בת 10 שתסיע אתכם שנים ארוכות, במחיר שהוא שבריר ממחיר רכב חדש.
  • מחירון: 15.3 אלף שקל (2010) עד 21.4 אלף שקל (2012)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 100 כ"ס
  • תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: תקינות לוח מחוונים, לוודא החלפה מסודרת של רצועת התזמון כל חמש שנים או 120 אלף ק"מ

קבלו את הנציגה הכמו-אמריקאית בקטגוריה, שברולט קרוז מבית קונצרן GM. ככזו, יתרונה המשמעותי על פני שאר חבורת המשפחתיות-בזול הוא בביצועים טובים של המנוע החזק מכולם כאן, אבל גם אבזור עשיר. לצערה (ולצער היבואנית), הקרוז פחות מרשימה משאר הבחינות, עם צריכת דלק גבוהה מדי, איכויות נסיעה בינוניות ותא נוסעים שמתרפט בקלות. מצד שני, היא היחידה שתאפשר לכם כנראה לנהוג במכונית חזקה בת 6-5 תמורת לא הרבה מעבר ל-30 אלף שקלים, כחמישית ממחיר מכונית חדשה. דיל לא רע בתנאי שתבדקו אותה היטב.
  • מחירון: 28.8 אלף שקל (2011) עד 37 אלף שקל (2015)
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 140 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • חשוב במיוחד לבדוק: תיעוד החלפת שמן מנוע וגיר על פי הוראות יצרן