עקב התפשטות האומיקרון והתרחבות היקף הבידודים, שרת הכלכלה והתעשייה חתמה על היתר המאפשר העסקה בשעות נוספות לצורך שמירה על רציפות תפקודית של המשק. השרה אורנה ברביבאי חתמה אתמול (יום א׳) על הוראת שעה המאפשרת העסקה בשעות נוספות, כאשר ההיתר ניתן לתקופה קצובה בזמן של כחודש, עד ל-14 בפברואר 2022.
גם במהלך אוקטובר 2020, שיא הגל השני של הקורונה, חתם שר הכלכלה דאז עמיר פרץ על היתר זהה, שגרר גם אז ביקורת בשל צמצום זכויות העובדים. לדברי משרד הכלכלה, ההיתר הכרחי נוכח הקשיים שעולים לאור התפשטות זן האומיקרון והשלכותיו, המביא לעשרות אלפי מאומתים מדי יום ומאות אלפי אזרחים הנדרשים לבידוד, בהם הורים רבים הנאלצים להיעדר מעבודתם בשל חשיפת ילדיהם לחולים מאומתים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפעל
מפעל
מפעל
(צילום: shutterstock)
ההיתר קובע:
• הגדלת מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרות ל-25 שעות, במקום 16 כיום.
• אורך שבוע העבודה, כולל שעות נוספות לא יעלה על 67 שעות, במקום 58 כיום.
• תתאפשר העסקת עובדים במשך של עד 14 שעות עבודה יומיות (כולל שעות נוספות), עד 8 פעמים בחודש.
• מכסת השעות הנוספות החודשית לא תעלה על 90 שעות.
ההיתר יוענק למעסיקים בעלי למעלה מ-20 עובדים אשר 20% לפחות ממצבת עובדיו נעדרו ממקום העבודה בנסיבות שאינן תלויות במעסיק וככל שלא ניתן לבצע את העבודה באמצעות עובדים קיימים. מעסיק עם פחות מ-20 עובדים יוכל להשתמש בהיתר ללא מגבלת מחסור 20%.
בתוך כך, בהיתר לא יכללו ענפים מסוימים מטעמי בטיחות - כמו נהגים ופועלי בניין.
במשרד הכלכלה מוסיפים כי מטרת ההיתר לוודא מינימום פגיעה בייצור, באספקת שירותים ובמוצרים שנדרשים לספק למשק, כדי להמשיך שגרת עבודה ככל הניתן.
המשרד מבהיר כי לא מדובר באישור גורף לכל המשק אלא רק למי שעומד בתנאי בהיתר, וכמו כן, לא מדובר באישור לפי חוק שעות עבודה בשעת חירום. מי שלא עומד בתנאים לפי הוראת השעה יכול להעסיק עובדים לפי ההיתר הכללי הקבוע להעסקה בשעות נוספות.
בנוסף, מובהר כי המעסיק צריך לשלם כמובן גמול שעות נוספות בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, וכי מדובר בהוראת שעה להעסקה בשעות נוספות ולא מדובר באישור להעסיק במנוחה שבועית.

עתירה לבג"ץ: לא להגדיר עובדים מאומתים לקורונה ללא תסמינים כחולים שזכאים לדמי מחלה'

בתוך כך, התאחדות התעשיינים הגישה היום עתירה לבג"צ בתביעה להפסיק להגדיר מאומתים לקורונה ללא תסמינים כחולים. "על הממשלה לשלם להם דמי בידוד, במקום שינצלו ימי מחלה".
בעתירה נאמר כי עובד מאומת ללא תסמינים נדרש לנצל ימי מחלה על תקופת הבידוד שלו. זאת בניגוד לעובד שנשלח לבידוד ואינו מאומת אשר ימי הבידוד שלו ממומנים במשותף על ידי המעסיק והמדינה. התאחדות התעשיינים עתרה היום לבג״צ בדרישה להפסיק באופן מיידי את הגדרתם של מאומתים ללא תסמינים כחולים, אלא לנהוג בהם כמי שזכאים לדמי בידוד.
על פי תחשיב של ההתאחדות, לאחר קיצור משך הבידוד ל-5 ימים, צפויים לנצל העובדים כ-5 מיליון ימי מחלה, מה שיעלה למעסיקים כ-2 מיליארד שקלים לחודש אחד. זוהי עלות אדירה היוצרת מצוקה תזרימית עבור המעסיקים והם אינם יכולים לשאת בה.
לפי העתירה "כבר לפני כשבועיים, טרם התפרצות האומיקרון, הזהירה התאחדות התעשיינים מהעלות האדירה הצפויה מהגדרת המאומתים ללא תסמינים כחולים. מאז ימי הבידוד קוצרו בחצי, אבל המדינה ממשיכה להתייחס לאותם מאומתים ללא תסמינים כחולים וללא כל בסיס. ממצב זה ניזוקים העובדים והמעסיקים'.