יותר מ-30 פעם הזכיר ראש הממשלה נפתלי בנט את איראן בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם אתמול (יום ב'), וחלק ניכר הוא הקדיש ל"צבא המל"טים" של איראן - כלי הטיס הבלתי-מאוישים שהיא מפתחת ומספקת לשלוחיה ברחבי המזרח התיכון, רבים מהם במטרה להתפוצץ על יעדיהם. בנאומו ציין בנט כי המל"ט האיראני המתאבד שהתפוצץ על גשר הפיקוד של המכלית "מרסר סטריט" סמוך לעומאן ביולי האחרון היה מסוג שאהד-136, מל"ט שלפי הדיווחים נהנה מטווח טיסה עצום של יותר מ-2,000 ק"מ.
8 צפייה בגלריה
בנט בנאומו באו"ם והמל"טים האיראנים
בנט בנאומו באו"ם והמל"טים האיראנים
בנט באו"ם, והמל"טים המתאבדים של איראן
(צילום: AFP)

בתדרוך אמש לאחר נאומו ציין בנט כי בחר להתמקד ספציפית בדוגמה של הכטב"מים, "למרות שבאמת יש המון דברים שאפשר לדבר על איראן", מכיוון שמדובר בדרך פעולה "קלאסית", כלשונו, שבאמצעותה טהרן יכולה להכחיש את מעורבותה – ולגרום נזק רב במינימום עלות. "הם נותנים את הכטב"מים ל'פרוקסיס' – ובעצם זה יוצר מצב א-סימטרי שבו לא עולה הרבה להפעיל כטב"מים, אבל עולה המון כדי להגן מפני כטב"מים", אמר בנט בתדרוך לתקשורת.
"זה מזכיר את הטילים - כל התפיסה של 'להקיף את מדינת ישראל בטבעת אש', זה יוצר מצב א-סימטרי שהוא לא בר-קיימא, אנחנו לא יכולים לעצור בטילים של מיליון דולר דברים שנוצרים ב-100 דולר. ולכן – אנחנו נפעל", הוסיף בנט, מבלי לומר כיצד בדיוק בכוונתו לפעול נגד מערך הכטב"מים האיראני.
בנאומו ציין בנט כי איום המל"טים אינו מכוון רק כלפי ישראל. "איראן החלה להפעיל יחידת טרור קטלנית חדשה – נחילים של כטב"מים קטלניים חמושים בנשקים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה", הוא הזהיר.
8 צפייה בגלריה
תצלום לוויין
תצלום לוויין
טווח של יותר מ-2,000 ק"מ. צילום הלוויין מתימן
(מתוך Newsweek)
8 צפייה בגלריה
תרשים של מל"ט כטב"מ איראני מסוג שהאד 136
תרשים של מל"ט כטב"מ איראני מסוג שהאד 136
תרשים של המל"ט האיראני שאהד-136
(מתוך אתר newsweek)
"איראן כבר השתמשה בכטב"מים הקטלניים האלה, שנקראים שאהד-136, כדי לתקוף את סעודיה, מטרות אמריקניות בעיראק וספינות אזרחיות בים, והרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. איראן מתכננת לחמש את שלוחותיה בתימן, עיראק, סוריה ולבנון במאות ולאחר מכן אלפי רחפנים קטלניים כאלה. הניסיון מראה לנו שמה שמתחיל במזרח התיכון, לא מסתיים שם", הוסיף.

ייצור, ייצוא - והכוונה

אז מהו אותו שאהד-136 שבנט התמקד בו בנאומו? כבר בינואר השנה דיווח המגזין האמריקני "ניוזוויק" כי איראן העבירה מל"טים מהדגם הזה, שבנוי בצורת כנף דלתא, למורדים החות'ים בתימן – וכי הללו יכולים לפעול משם גם נגד מטרות ישראליות, שכן הטווח שלהם, כך לפי הדיווח, נע בין 2,000 ל-2,200 קילומטרים. לפי "ניוזוויק", שצירף צילומי לוויין המתעדים את הפריסה של המל"ט בתימן, שאהד-136 הוא למעשה שדרוג של מל"ט איראני אחר, שאהד-131.
"האיראנים מנסים להשיג אפשרות להכחשה", אמר מומחה שצוטט בדיווח ההוא. "כלומר, אפשרות לתקוף מטרה אמריקנית, סעודית, מפרצית או ישראלית - ושיוך התקיפה לתימן, בתקווה שאיראן תוכל להכחיש אותה אל מול פעולת מנע".
8 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
הספינה מרסר סטריט לאחר הפיצוץ, ביולי השנה
(צילום: טוויטר)
8 צפייה בגלריה
הנזק לספינה. חור בגשר הפיקוד
הנזק לספינה. חור בגשר הפיקוד
הנזק לספינה. חור בגשר הפיקוד
(צילום: AFP)
ואכן, אחרי תקיפת המכלית "מרסר סטריט" סמוך לחופי עומאן ביולי האחרון, איראן הכחישה מכל וכל את הטענות שהיא אחראית למתקפה הקטלנית. לפי חקירת הצבא האמריקני המתקפה הזו כללה שני ניסיונות כושלים לפגוע בספינה ב-29 ביולי וניסיון שלישי מוצלח ב-30 ביולי, שהביא למותם של הקפטן הרומני של הספינה ומאבטח בריטי שלה.
ישראל מיהרה להפנות אצבע מאשימה לעבר איראן: הספינה אמנם לא הייתה בבעלות ישראלית, אך הופעלה על ידי חברה בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר, והמתקפה הגיעה בצל מה שזכה לכינוי "מלחמת הצללים הימית" בין טהרן לירושלים, במסגרתה נפגעו כלי שיט רבים המזוהים עמן.
המערב מיהר להצטרף להאשמות כלפי טהרן, ובאותה חקירה שניהל הצי האמריקני הודגש כי שרידים של כטב"מ שאותרו בספינה זהים לכטב"מים איראניים ממתקפות קודמות. ישראל ניסתה לנצל במהירות את המומנטום שנוצר נגד איראן, ולרתום את העולם נגדה. למרות הגינויים החריפים כלפי איראן, עד כה לא נקט המערב צעד משמעותי בתגובה. דיון במועצת הביטחון של האו"ם לא הניב אפילו הודעת גינוי.

במסגרת הניסיון הישראלי לרתום את העולם נגד איראן בעקבות המתקפה ליד עומאן, שר הביטחון בני גנץ נועד בחודש שעבר עם שגרירים זרים ממדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, וחשף בפניהם כי סעיד אראג'ני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי-מאוישים של חיל האוויר של משמרות המהפכה, הוא האיש שאחראי לכאורה לאותה מתקפה.
לפני כשבועיים חשף גנץ פרט נוסף מאותו מערך כטב"מים איראני: לדבריו בבסיס קשאן שמצפון לעיר איספהן ברפובליקה האיסלאמית מכשיר משטר האייתוללות פעילי טרור להטסת הכטב"מים. לדברי גנץ, מדובר ב"מערך של נשק קטלני, מדויק, שכמו טיל בליסטי או מטוס מסוגל לחצות אלפי קילומטרים. האיראנים מייצרים ומייצאים את כלי הטיס האלה לשליחים ואלה פועלים בתיאום איתם ובהובלת חיל האוויר של משמרות המהפכה וכוח קודס".
8 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
המל"טים המתקדמים האיראנית, במצגת שהציג לאחרונה שר הביטחון גנץ
(צילום: גו-לייב שידורים)
בדבריו החודש ציין גנץ כי בתימן מחזיקים החות'ים "עשרות רבות" של כטב"מים מתקדמים, וכי גם בעיראק מחזיקות המיליציות הפרו-איראניות שם עשרות כטב"מים, שכבר שוגרו לעבר כוחות אמריקניים ואחרים באזור. הוא הוסיף כי בלבנון מתבצעים "ניסיונות בלתי פוסקים להבריח כטב"מים מתקדמים לידי חיזבאללה" - וכי לאחרונה החלו האיראנים להעביר גם ידע לייצור כטב"מים לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה.

מתקן לניקוי שטיחים? אתרי הגרעין הסודיים

לאחר שהזהיר את העולם מצבא המל"טים האיראני, התמקד בנט בנאומו באו"ם בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. הוא ציין כי "יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצר נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהרן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן. תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות".
האתר ברובע טורקוזאבאד שבטהרן נחשף על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בנאומו באו"ם לפני שלוש שנים. נתניהו הציג אז את תמונת האתר, שאותו כינה "מחסן גרעין סודי", ואמר כי הוא נמצא 100 מטר מעסק לניקוי שטיחים. "שמעתי שהם עושים שם עבודה נהדרת בניקוי שטיחים. אבל אולי כעת הם הפכו להיות שטיחים רדיואקטיביים", אמר נתניהו מעל בימת האו"ם.
8 צפייה בגלריה
מחסן אטומי סודי של איראן בטורקוזבאד
מחסן אטומי סודי של איראן בטורקוזבאד
מחסן אטומי, או מפעל לניקוי שטיחים? האתר בטורקוזבאד
במרץ 2019 פורסמו צילומי לוויין המראים כי המחסן פונה מתכולתו. גורמים ביטחוניים ישראלים אמרו שבאתר נעשה שימוש לאכסון חומר גרעיני בין השנים 2009 ל-2018. לפי הגורמים, החומר הגרעיני הועבר לאתרים אחרים ועובד לאורניום מבלי שהועשר, במקום אחר.
על האתר במריבאן פורסם בשנה שעברה דו"ח מקיף באתר המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS). לפי הפרסום, מדובר באתר ניסויים חשוב שבו נערכו ניסויים בחומרי נפץ כחלק מפיתוח נשק גרעיני במסגרת פרויקט אמאד – המיזם האיראני לייצור נשק גרעיני. באותו דו"ח נכתב כי ב-2019 נהרס אתר התמיכה הלוגיסטי הסמוך, אבל שדה הניסויים עצמו נשאר כשהיה. בתמונות לוויין שצולמו אז נראו בין היתר שני בונקרים.
על פי ההערכה, אחד הניסויים שנערך במקום נועד לבחון את השרידות של גלאי נויטרון – גלאים שלהם תפקיד חשוב בתוכנית האיראנית להוציא לפועל ניסוי "קר" בפיצוץ גרעיני, לרוב אחד מהניסויים האחרונים לפני פיתוח נשק גרעיני. לאחר שאיראן התנגדה לכך במשך כמה חודשים, היא הסכימה שפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יגיעו למריבאן. באותם ביקורים, הפקחים לקחו דגימות מהמקום.
גם האתר במריבאן צוין בארכיון הגרעין הסודי שאנשי המוסד הצליחו לקחת מטהרן, בפעולה יוצאת הדופן שחשף נתניהו במסיבת עיתונאים באפריל 2018. לפי הפרסומים בעבר, לפחות אחד הניסויים במריבאן התקיים בשנת 2003. המידע שהתקבל מארכיון הגרעין כפי הנראה תומך בכך או מרחיב על כך.
פורסם לראשונה: 23:48, 27.09.21