שר הביטחון בני גנץ ימריא הלילה (רביעי) לביקור בארצות הברית שבמהלכו ייפגש בוושינגטון עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם מזכיר ההגנה לויד אוסטין במקביל לפגישות שצפויות להתחדש בין המעצמות לאיראן בעניין הסכם הגרעין.
2 צפייה בגלריה
דוד ברנע בני גנץ
דוד ברנע בני גנץ
ראש המוסד דוד ברנע ושר הביטחון בני גנץ
(צילום: רועי עידן, קובי גדעון לע"מ)
גנץ צפוי להזהיר את האמריקנים שאם איראן תמשיך בתוכנית הגרעין שלה, היא עלולה להתקרב לאזור של מדינת סף גרעינית. שר הביטחון יבקש מהאמריקנים לנסות להגיע להסכם טוב יותר שייקח בחשבון גם את התוקפנות האזורית שלה ואת סוגיית הטילים הבליסטיים.

המאבק מול האיראנים - כתבות נוספות

עוד ידגיש בפניהם כי צריך למצות את כל הלחצים על איראן לפני ההסכם, תוך כדי ההסכם וגם לאחריו, וכן להגביר את הלחץ על טהרן בתחום הצבאי, הכלכלי והמדיני. עם זאת, שר הביטחון לא אמור לבקש מהאמריקנים לתקוף מטרות איראניות - אך בהחלט יקרא להפגנת שרירים ולהגברת הנוכחות באזור.
כמו כן, ראש המוסד דדי ברנע ממשיך בשיחות שלו בארה"ב וצפוי לחזור לארץ ביום חמישי. ל-ynet נודע שברנע הציג לאמריקנים שורה של חומרים מודיעיניים עדכניים בנוגע להתקדמות בתוכנית הגרעין האיראנית וקמפיין הטרור הבינלאומי של איראן.

ברנע, נזכיר, התבטא בעניין באופן חריג בזמן השיחות בווינה ואמר בטקס המצטיינים של המוסד כי הוא מתחייב באופן אישי שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. "ברור שאין צורך באורניום מועשר ל-60% למטרות אזרחיות, אין צורך בשלושה אתרים עם אלפי צנטריפוגות פעילות אלא אם כן קיימת כוונה לפתח נשק גרעיני".
ברנע הדגיש כי ההסכם המתגבש גרוע ובלתי נסבל, ואמר שהוא מקווה שלא יגיעו אליו. "איראן חותרת להגמוניה אזורית, מתנהלת בטרור אותו אנו בולמים יומיום בכל רחבי העולם, ומאיימת באופן מתמשך על יציבות המזרח התיכון", אמר בשבוע שעבר. "עינינו פקוחות, אנו דרוכים, ונעשה יחד עם עמיתינו במערכת הביטחון את כל שנדרש כדי להרחיק את האיום ממדינת ישראל, ולסכלו בכל דרך. לאיראן לא יהיה נשק גרעיני, לא בשנים הקרובות, לעולם לא, זו התחייבותי, זו התחייבות המוסד".
2 צפייה בגלריה
ראשי טיל איראני
ראשי טיל איראני
(צילום: Shutterstock)
לעומתו, שר הביטחון סבור שחזרה להסכם הנוכחי היא לא אסון, אך ודאי שיהיה עדיף לשפר אותו - אך גם בגבולות ההסכם הנוכחי, אם מגבירים את הפיקוח על איראן יש בכך גם יתרונות. בהמשך גנץ ידון עם עמיתיו האמריקנים גם בשמירת היתרון הצבאי האיכותי של ישראל למקרה של חזרה להסכם. בתקופה האחרונה גנץ מקפיד לומר שארה"ב היא הידידה הטובה ביותר של ישראל בעולם, ומאוד קריטי שהשיח איתה יהיה מכבד ושקוף.
ביום שישי יגיע גנץ למיאמי וינאם בכינוס השנתי של ה-IAC, ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית. בכנס ישתתפו גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושר התפוצות נחמן שי.