ברחוב החרדי מביטים בסיפוק על נתוני התחלואה, המציבים את המגזר בתחתית הטבלה הארצית - אבל מנהיגי הציבור וגורמי המקצוע גם למודי ניסיון מגלי הקורונה הקודמים, ויודעים כי מדובר במציאות הפכפכה שעלולה להשתנות בכל יום. בינתיים הם מנסים לפענח ולהסביר את המספרים הנמוכים - ובעיקר מתפללים לעבור את חופשת "בין הזמנים" בשלום.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי נתוני משרד הבריאות, ביום חמישי האחרון רק 3% מכלל המאומתים היו מהחברה החרדית, לעומת 91% מהמגזר הכללי. גם שיעור הנבדקים היה נמוך במיוחד ‑ ורק 4% מכלל הנדגמים באותו יום היו מהחברה החרדית.
קראו עוד בערוץ היהדות:
במערכת הבריאות הביעו לאחרונה חשש מפני עלייה עתידית של שיעורי התחלואה בחברה החרדית, אבל בינתיים בקופות החולים מצביעים על מספר סיבות להיפוך במגמה. "הרבה מאוד בחברה החרדית הם מחלימים או מחוסנים", מסביר ד"ר מנחם ביתן, המנהל הרפואי של מחוז ירושלים בקופת חולים מאוחדת. "הצלחנו בשיח ישיר עם ראשי החסידויות לשכנע אותם בחשיבות החיסונים, ראינו שהם באים להתחסן, ואחוז גבוה מאוד של חרדים מחוסנים, באופן די שווה ליתר האוכלוסייה. בנוסף, מאחר ששיעור החולים בחברה החרדית היה גבוה יותר אז, כעת שיעור המחלימים בחברה הזו הוא גבוה יותר ‑ ולכן אחוז האנשים שיש להם הגנה טבעית הוא גבוה יותר".
אפרים רוזנשטיין, מנהל המגזר החרדי בלאומית שירותי בריאות, מחזק: "יש הרבה מאוד מחלימים במגזר. היו הרבה חולים, גם מבוגרים וגם ילדים. לכן אנחנו רואים פחות חולים. בנוסף, הכמות הגדולה ביותר של אנשים שנוסעים כעת לחו"ל היא מהמגזר הכללי. הסיבה המרכזית שאנחנו לא רואים הדבקות חדשות היא משום שהאוכלוסייה הזו ברובה התחסנה או עברה את המחלה".

"החרדים לא טסים"

המועצה המקומית קריית יערים (טלז-סטון) היא אחד המקומות המסמלים יותר מכל את היפוך המגמה. לפני פחות מחצי שנה עלה הריכוז החרדי הקטן שבהרי ירושלים לכותרות, כשכבש את צמרת רשימת היישובים האדומים, והיום אין בו אפילו לא חולה אחד. ראש המועצה, יצחק רביץ, מבין ש"אנחנו מדינה קטנה ואם רק ייכנס לכאן נדבק או שניים הכול יכול להשתנות ברגע אחד", אבל יחד עם זאת הוא יודע להסביר איך הגיע למצב החדש, מונה את הצעדים שהוא ותושביו נקטו – וגם מחלק טיפים לקולגות מהערים הגדולות.
1 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים בבני ברק
מבצע החיסונים בבני ברק
שיעור גבוה של מחוסנים ומחלימים
(צילום: מוטי קמחי)
רביץ איננו יודע להצביע על גורם אחד עיקרי למיעוט התחלואה - מלבד "זהירות וערנות" שלא אפיינו את המגזר בעבר. "ראשית, יש לנו כאן אחוזי מתחסנים מהגבוהים בארץ", סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", ושיבח את האחריות האישית של התושבים. "בימים האחרונים ראינו עשרות ביטולי טיסות. זה הרי יישוב במעמד גבוה יותר מהממוצע החרדי, ולכן בקיץ הרבה נופשים בחו"ל, אבל השבוע ראינו איך אנשים מוותרים על זה בלי לחשוב פעמיים".
כצעד משלים, נערכה המועצה לארגן פעילויות לתושבים לימי "בין הזמנים" (החופשה המרוכזת של ההורים והילדים מהישיבות, הכוללים ותלמודי התורה המתרחשת בימים אלה), על מנת לאפשר להם מצד אחד לבלות - ומצד שני לא לייבא או לייצא את הנגיף.
"השקענו מאות-אלפי שקלים כדי לקיים אירועים ולעודד את האנשים שלא לצאת החוצה - לא מהארץ ואפילו לא מהקהילה", סיפר רביץ. "הרגלנו את עצמנו להסתגר עם עצמנו ולא להתערבב עם אחרים. המטרה שלנו היא ליצור עד כמה שניתן חיץ בין האוכלוסיות".
כך, למשל, שכרה השבוע הרשות המקומית פארק מים ולונה פארק דרומית לירושלים, למשך יום שלם, שבו הורשו רק תושביה להיכנס לאתר. רביץ דוחה את הטענה כי בערים חרדיות גדולות וצפופות כמו בני ברק לא ניתן ליישם פתרונות כאלה. "אני אומר תמיד שאת מה שעושים בקטן – אפשר לעשות גם בגדול", הסביר.

"אצלנו יש חסינות עדר"

אליהו ארנד, חבר אגודת "למענכם" לייעוץ רפואי במגזר החרדי, מצביע על גורמים אפידמיולוגיים נוספים למצבו הטוב באופן יחסי של ציבור זה, ומונה שלוש סיבות מרכזיות: "מקרב הילדים והנערים עד גיל 17, שרק לאחרונה התחילו להתחסן, היו אצל החרדים הרבה יותר חולים מאשר באוכלוסייה הכללית, ומכיוון שהם המדביקים העיקריים היום - נוצרה מעין חסינות עדר", אמר.
"שנית, המוטציות החדשות שנכנסו חזק וגרמו לרוב ההדבקות, הגיעו מחו"ל, וחרדים הרי טסים הרבה פחות מאחרים. הדבר השלישי הוא שיש הרבה פחות בדיקות מבעבר, כי אין מה לעשות - האווירה הציבורית כיום היא אחרת מאשר בגל השני והשלישי, ובהחלט ייתכן שיש תחלואה סמויה במגזר שאנחנו לא רואים בסטטיסטיקות". כמו רביץ, גם ארנד לא נותן לנתונים המשתפרים להרדים אותו, כי "אי אפשר לדעת מה יהיה בהמשך".
גם אבי בלומנטל, מנהל מטה ההסברה של משרד הבריאות לציבור החרדי, נותן פרשנות דומה למצב בריכוזי המגזר: "בעולם הישיבות יש כבר יותר מ-35% מחלימים, ובתוספת אלה שחלו ולא רשומים ככאלה זה מגיע להערכתנו ל-40%, ולצידם עוד מספר דומה מקרב בחורי הישיבות שהתחסנו", אמר.
"בנוסף, בגלל ימי 'בין המצרים' שהסתיימו רק בשבוע שעבר, היו שלושה שבועות שבהם לא התקיימו בכלל אירועים ציבוריים והתקהלויות במגזר, ואלה, כידוע, מחוללי ההדבקה הגדולים". לדבריו, "אנחנו נערכים גם לתרחיש שתהיה עלייה בתחלואה, אבל התקווה היא שבגלל שיעור המחלימים הגבוה בקרב ילדים, שהם מפיצי העל בגל הנוכחי, היא תהיה מינורית בלבד".