6 צפייה בגלריה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: EPA)
פרסום ראשון: הזכיין הישראלי של חברת הגלידות בן אנד ג'ריס, אבי זינגר, הודיע בצהריים (רביעי) כי הגיע להסדר מול תאגיד יוניליוור העולמי - שיאפשר לו להמשיך למכור את הגלידות שהוא מייצר גם בהתנחלויות, בניגוד למה שהחברה האמריקנית דרשה. המחלוקת שהתפתחה בשנה שעברה סביב מכירת הגלידות, כך נראה, הגיעה לסיומה.
במסגרת ההסדר שנחתם, הובטח לזינגר להמשיך לייצר את הגלידה כפי שעשה ב-35 השנים האחרונות ללא הגבלת זמן או מגבלת מכירה, והזכיין הישראלי ציין כי הסיכום מאפשר את המשך פעילות המפעל בבאר טוביה שמעסיק מאות עובדים, ואת פרנסתם של אלפי ישראלים ולפסטינים שאמונים על האספקה והשירותים של המפעל.
מה שאפשר את ההסדר מול יוניליוור שעוקף את חברת בן אנד ג'ריס האמריקנית הייתה הסכמה ולפיה האריזות יוחלפו לכאלו שהכיתוב בהן יהיה בעברית ובערבית - ולא באנגלית. כמו כן, תמונתם של מייסדי החברה, בנט כהן וג'רי גרינפלד, תוסר מהאריזה בישראל.
6 צפייה בגלריה
הלוגו החדש - בעברית
הלוגו החדש - בעברית
הלוגו החדש - בעברית

סערת הגלידה - כתבות נוספות

"אני שמח מאוד שלאחר חודשים ארוכים של מאבק הצלחנו להבטיח שנמשיך לייצר ולמכור את גלידת בן אנד ג'ריס האהובה לכלל לקוחותינו, ללא אפליה, ובכל רחבי ישראל ויהודה ושומרון", אמר זינגר. "אני מודה ליוניליוור על נכונותם להגיע לפתרון, ולעמדתם הנחרצת נגד תנועת ה-BDS. זה היה מאבק ממושך ומורכב, חוצה גבולות ומגזרים. מדובר בניצחון משמעותי עבורנו ועבור כל מי שמאמין בשיתוף פעולה ובדו-קיום, ובתבוסה מהדהדת לאלו הדוגלים באפליה ובחרמות".
6 צפייה בגלריה
אבי זינגר זכיין בן אנד ג'ריס בישראל
אבי זינגר זכיין בן אנד ג'ריס בישראל
הזכיין הישראלי אבי זינגר
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
התמונה שתרד מהאריזה
התמונה שתרד מהאריזה
מייסדי החברה בנט כהן וג'רי גרינפלד - תמונתם תוסר מהאריזות בישראל
זינגר הוסיף כי "אני רוצה להודות בשמי ובשם עובדי המפעל על התמיכה המשמעותית שקיבלנו מחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל, וממשרד החוץ בראשות יאיר לפיד. מודה על מאמצם של נציגי ממשל במדינות רבות בארה"ב, אשר יזמו סנקציות חמורות בתגובה לחרם, לארגונים יהודים ופעילים מרחבי העולם, שתמכו במאבק".
עו"ד מרק צל, שהיה חבר בצוות המשפטי המצומצם שניהל את המו"מ מול יוניליוור, אמר כי "סיפור החרם גרם ליוניליוור נזקים אדירים בארה"ב, ולא בכדי. התביעה שלנו נגדם הייתה הקש ששבר את גב הגמל, ונקודת התפנית במו"מ היה הרעיון להעביר לאבי זינגר את העסק לצמיתות. אני שמח במיוחד בשבילו, הוא איש עסקים יוצא דופן, שבאמת מחויב שנים לעובדים שלו ולדו קיום ולשוויון, והלך עכשיו עם תחושת הצדק שלו עד הסוף וניצח. מגיע לו".
בהצהרה משותפת של שר החוץ יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי נכתב כי "ישראל מברכת על הודעת יוניליוור מהיום על כך שחברת בן אנד ג'ריס בישראל תמשיך למכור גלידה, ללא אפליה ומברכת את אבי זינגר, הבעלים של בן אנד ג'ריס בישראל על ההסכם שהושג. מדובר בניצחון ערכי חשוב נגד האפליה והאנטישמיות העומדות בליבו של קמפיין החרם על ישראל".
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואורנה ברביבאי
יאיר לפיד ואורנה ברביבאי
"האנטישמים לא ינצחו אותנו". לפיד וברביבאי
(צילום: יריב כץ )
לדברי לפיד, "האנטישמים לא ינצחו אותנו. גם לא בגלידה. נילחם בדה-לגיטימציה ובתנועת החרם בכל זירה, תודעתית, כלכלית וערכית. המפעל של בן אנד ג'ריס בישראל הוא מיקרוקוסמוס של כל גווניה של החברה הישראלית. הניצחון היום הוא עבור כל אלו שיודעים שהמאבק ב-BDS הוא קודם כל למען קידום שותפות ושיח ומאבק מתמשך נגד אפליה ושנאה. אני מודה לחברת יוניליוור על פעילותם לפתרון הסוגיה".
ברביבאי הוסיפה: "גלידת בן אנד ג'ריס תמשיך להיות מיוצרת כאן ולהימכר בכל מקום, ולתרום לעובדים ולכלכלה. זה ניצחון לכל הישראלים, ותבוסה למחרימים".
סגן שר החוץ עידן רול אמר כי "‏הכלכלה הישראלית חזקה יותר ממאמצי ה-BDS, שכושלים זה אחר זה. המפעל שמייצר את גלידת בן אנד ג'ריס, ומייצג את המגוון של החברה הישראלית, יישאר פתוח. מברך את חברת יוניליוור ואת אבי זינגר, מנכ"ל בן אנד ג׳ריס ישראל, על הסכם זה המוכיח שאחריות תאגידית תפקידה לבנות ולחבר, ולא להחרים ולפלג".
גם יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), בירך: "ההסכם הוא הוכחה שאת ה-BDS מנצחים במעשים ולא בהכרזות, בפעולה חכמה ותקיפה ולא באמצעות תקנות שפוגעות בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והיצירה. בחוק הישראלי קיימים היום מספיק כלים חכמים למאבק בתנועת ה-BDS. אין כל צורך בתקנות שנועדו יותר לסתימת פיות מאשר למניעת חרמות. שמח שכולנו נוכל להמשיך לקנות גלידות בן אנד ג'ריס כחול לבן".
6 צפייה בגלריה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
ימשיכו למכור בהתנחלויות. מפעל הגלידות בישראל
(צילום: AFP)
מאז ההחלטה החל לחץ כבד מאוד על החברה, שהופעל בין היתר דרך חברות שונות שמשכו את השקעותיהן מהתאגיד יונילוור. מייסדי הגלידה המפורסמת, החברים הוותיקים בנט כהן וג'רי גרינפלד, פרסמו כמה ימים לאחר ההחלטה להפסיק למכור מעבר לקו הירוק מאמר ב"ניו יורק טיימס" שבו הסבירו כי התנגדותם להתנחלויות אינה אנטישמיות או אנטי ישראליות.
"אנחנו הקמנו את בן אנד ג'ריס, ואנחנו גם יהודים גאים", כתבו מייסדי החברה שמחזיקה ביותר מ-50% משוק הגלידות בישראל. "זה חלק מהזהות שלנו, וכך הזדהנו לאורך כל חיינו. כשהחברה שלנו החלה לצמוח ולפעול מחוץ לארצות הברית - ישראל הייתה אחד המקומות הראשונים שהגענו אליהם. כמו אז, גם היום נותרנו תומכים של מדינת ישראל. אך ניתן לתמוך בישראל - ולהתנגד לחלק מהמדיניות שלה, כפי שהתנגדנו למדיניות של הממשל האמריקני. כך, באופן שלא משתמע לשתי פנים - אנחנו תומכים בהחלטת החברה להפסיק את פעילותה בהתנחלויות, כפי שהקהילה הבינלאומית - כולל ארצות הברית - קבעה כי מדובר בשטח כבוש".
כהן וגרינפלד הוסיפו כי "אף כי איננו ממלאים שום תפקיד ביצועי בחברה שייסדנו ב-1978, אנחנו גאים בהחלטה ומאמינים כי הבחירה בה היא בחירה בצד הנכון של ההיסטוריה. בעינינו, להפסיק את מכירת הגלידה בהתנחלויות היא אחת ההחלטות החשובות שהחברה קיבלה ב-43 שנות קיומה. זהו צעד אמיץ במיוחד מצדה, למרות שידעה שהתגובה - שלא בוששה להגיע - תהיה עוצמתית, בן אנד ג'ריס החליטה לעשות את הצעד שעומד בקנה אחד עם ערכיה הפרוגרסיביים".