ה"ניו יורק טיימס" דיווח היום (רביעי) כי לפני הדחתו של חוסיין טאאב, שהיה ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, נעצר גנרל איראני בכיר ומי שהיה ממונה על יחידת אבטחת האישים במשמרות המהפכה, בחשד לריגול עבור ישראל. בנוסף, פרסם העיתון התבטאות נדירה של סגן נשיא איראן לשעבר, מוחמד אבטאהי, שאמר כי "פרצות האבטחה באיראן וההיקף העצום של הפעולות הישראליות ערערו את ארגון הביון החזק ביותר שלנו (משמרות המהפכה). הביטחון שלנו היה תמיד סלע קיומה של הרפובליקה האיסלאמית, והוא נפגע בשנה האחרונה".

המערכה מול איראן - כתבות נוספות

לפי הדיווח, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, הגנרל שנעצר - עלי נסירי - היה מפקד בכיר ביחידה להגנת המידע של משמרות המהפכה, שהופקד על פיקוח וניהול עבודות הארגון. דרגתו מקבילה לדרגת תת-אלוף בישראל. מעצרו, בשילוב המתקפות החוזרות ונשנות מצד ישראל, הטריד את ההנהגה בטהרן - ובעקבותיו החלו הקריאות להדיח את טאאב מתפקידו. טאאב, מצידו, ביקש עוד שנה בתפקיד - אלא שאז הגיעה המזימה הכושלת לפגוע בישראלים בטורקיה, והוא הודח.
3 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
מצעד של משמרות המהפכה. "סלע קיומנו נפגע"
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
חוסיין טאאב
3 צפייה בגלריה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
"תתעסק עם ישראל - תשלם מחיר". בנט בפתח ישיבת ממשלה
(צילום: AFP)
מעצרו של נסירי התרחש חודשיים אחרי שכמה עשרות עובדים בתוכנית פיתוח הטילים החשאית של משרד ההגנה האיראנית נעצרו בחשד להדלפת מידע צבאי מסווג, כולל שרטוטים מתוכניות פיתוח טילים, לישראל. גורמים ישראלים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי חלק מהאסטרטגיה של המודיעין הישראלי היא לחשוף כשלים של משמרות המהפכה במהלך מלחמתה החשאית עם ישראל, בתקווה שכך ייווצר עימות בין המנהיגים הפוליטיים באיראן למשרדי ההגנה והמודיעין.
בכירים איראנים הודו שהמודיעין הישראלי חדר עמוק לשורות החוגים הביטחוניים של איראן, כשבין היתר סוכנים ישראלים התנקשו במדענים ובבכירים במשמרות המהפכה, חשפו תוכניות רגישות, הובילו לפיצוצים מסתוריים ושורת תקריות נוספות.
הפרסום יצא לאור ברקע שורת החיסולים המסתוריים על אדמת איראן, והמגעים הלא-ישירים בין ארצות הברית לאיראן לקראת חידוש הסכם הגרעין. ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט התייחס אתמול למדיניות שהנהיג מול איראן, ואמר כי "הגישה שלי באופן כללי, מול האויבים שלנו - במיוחד איראן - היא שאנחנו לא פועלים כדי ליצור הרס וטרור, זו מעולם לא הייתה המדיניות שלנו. המדיניות שלי היא שאם אתה מתעסק עם ישראל - תשלם מחיר. לא תוכל לפגוע בישראל ישירות דרך שלוחים, דרך חיזבאללה או חמאס, ותחשוב שתוכל להתחמק מזה.
"אם אתה הבריון ששולח חבר'ה לתקוף אותנו, אנחנו לא ננסה להילחם בהם - אנחנו ננסה להילחם מול הבריון", הוסיף בנט. "זה תקף לכל המרחבים - הקינטי, החשאי ובמרחב הסייבר. אם מישהו תוקף אותו באמצעות סייבר, אנחנו נתקוף חזרה, לא נציג את הלחי השנייה".