נסיעה במאדים יכולה להיות מסע בודד למדי עבור הרובר התמדה (Perseverance), אלא שבמהלך יותר מארבעה חודשים הוא לא נסע לבדו.
סלע קטן "הצטרף" לנסיעה, לאחר שנתקע באחד מהגלגלים שלו, ולא הפריע למשימה. בקרוב מאוד ייסע הרובר - שנחת על אדמת מאדים בפבוראר 2021 - בעלייה, והוא כנראה יצטרך להיפרד מהחבר החדש בגלגל.
4 צפייה בגלריה
אבן בגלגל על מאדים
אבן בגלגל על מאדים
אבן בגלגל על מאדים
(צילום: נאס"א)
ועוד במאדים. תמונה חדשה שצולמה בכוכב הלכת האדום חושפת מכתש ענק, בגודל של עיר, שדומה לעין ענקית וקצת מפחידה.
המכתש, שגודלו 30 ק"מ (18.6 מייל) לרוחב, יושב באזור בחצי הכדור הדרומי של מאדים המכונה אאוניה טרה. יש בו מכתשים כבדים, ונושא התמונות החדשות של Mars Express רחוק מלהיות הגדול או המרשים ביותר; זה לא רחוק ממכתש לואל, בגודל עצום של 200 קילומטרים.
4 צפייה בגלריה
המכתש על מאדים
המכתש על מאדים
המכתש על מאדים
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
לדברי החוקרים, צילומי לווין יכולים לעזור לנו להבין טוב יותר את הגיאולוגיה וההיסטוריה של מאדים.
ועכשיו, לחוקרים שמאכילים אלמוגים בתוספי תזונה. המטרה: לעזור להצמיח מחדש את שונית המחסום הגדולה.
השונית הזאת שוכנת בצפון מזרח אוסטרליה, והיא מערכת שונית האלמוגים הגדולה ביותר בכדור הארץ. היא מורכבת מאלפי שוניות נפרדות ומאות איים לאורך כ-2,300 קילומטרים.
כל היופי הזה נמצא בסכנה, בעיקר בגלל שינויי האקלים, אבל לא רק: זיהום המים, תאונות כמו דליפות נפט, דיג מאסיבי ועוד. כל הפגיעות הן, כמובן, מושפעות ממעשי ידי אדם.
4 צפייה בגלריה
מנסים לשקם את השונית
מנסים לשקם את השונית
מנסים לשקם את השונית
(צילום: Great Barrier Reef Foundation)
כעת, המדענים מאכילים את האלמוגים בפרוביוטיקה כדי לנסות ולהציל אותם למען הדורות הבאים. כיצד הם עושים זאת? הם בודדו 850 זני חיידקים משישה מיני אלמוגים, ומנסים לאתר את התכונות שעשויות לתמוך בבריאות ובפיתוח אלמוגים שגודלו על ידי אדם, בסימולטור שמדמה את הים. התהליך יאפשר בעתיד לגדל מיליוני אלמוגים בריאים ולהציל את השונית.
ולסיום, תראו – אין מי שלא מכיר את המשפט "כלב הוא חברו הטוב של האדם", אבל השאלה היא למה?
בעבר הרחוק מאוד כלבים הזכירו זאבים בהתנהגות שלהם, אלא שעם ההתפתחות האבולוציונית - גן אחד מיוחד הוריד את רמת הלחץ שלהם, גרם להם להיות רגועים יותר בקרב בני אדם, והפך את הכלב לחבר המושלם. כך עולה ממחקר חדש ביפן שבחן 624 כלבים.
4 צפייה בגלריה
אילוף כלבים
אילוף כלבים
(צילום: shutterstock)
כלבים נושאים למעשה שתי מוטציות של גן המכונה MC2R – המייצר את ההורמון קורטיזול, שמשתחרר בזמן פחד או חרדה. לגזעים שונים יש גרסאות שונות של הגן, והחוקרים סיווגו את זה בעיקר בין גזעים "עתיקים" שנחשפו לזאבים זמן רב יותר, מול "מודרניים", שהתבייתו בשלב מוקדם יותר. החוקרים הראו כי MC2R השתנה והתעצב אחרת, היחיד מבין הגנים. וזה מסביר המון על ההיסטוריה של ההולך על ארבע.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי