• במה נהגנו: טויוטה אייגו X (דור 3)
  • מתחרים: יונדאי i10, קיה פיקנטו, שברולט ספארק
  • מתי אצלנו: עכשיו
  • מחיר: החל מ-94 אלף שקל
  • בעד: מראה, יכולת דינמית, בטיחות, גג נפתח (לא בישראל)
  • נגד: מחיר, מנוע, בידוד רעשים (עם גג נפתח), מושב אחורי זניח
בגדול: חשוב לזכור כי בחירתה של טויוטה להציג דור חדש (ושלישי) לאייגו הקטנה, מיני עירונית שיוצרה בעבר יחד לצד התאומות פיז'ו 108 וסיטרואן C1, אינה מובנת מאליה. פיז'ו-סיטרואן למשל, ויתרו אחרי אכזבות מסחריות, וגם במקרה של טויוטה לא מדובר היה בבוננזה פיננסית. אלה מכוניות עם מתח רווחים צנוע מאוד עבור היצרן מלכתחילה, ועכשיו עוד יותר מתמיד.
אז למה בכל זאת? כי זו החלטה פחות מסחרית, אבל יותר אסטרטגית. האייגו ממוקמת בפינת "הטויוטה הראשונה שלי", קורצת לקהל צעיר ללא עודפי ממון, אבל כזה שאמור להתרשם מהיכולת, האמינות ושמירת הערך, ולהמשיך לדגמים יקרים יותר עבורו, רווחיים יותר עבור היפנים.
בחזרה לאייגו המקורית. שני הדורות הקודמים והראשונים שלה, לא ממש הצליחו כאן. למעשה, קשה לחשוב על דגם נוסף של יצרנית הענק מיפן שכשל אצלנו (או בעולם) מבחינה מסחרית. וכמו דורות קודמים, גם החדש ימצא עצמו מתמודד עם מתחרים מצליחים ממנו, הגם שהרשימה כיום הצטמצמה לשלושה בלבד - יונדאי i10, קיה פיקנטו ושברולט ספארק. האם הייחוס המשפחתי, הגישה הרעננה ולא פחות חשוב, תיבה שאינה רובוטית מטרידה, יכולים לסייע לו לדלג מעלה בהיררכיית הקטנטנות-נחשקות?
עיצוב ותא נוסעים: האייגו העדכנית נראית טוב, מרשימה ובולטת ממתחרותיה שאינן מתעלות מבחינה זו, בלשון המעטה. תורמות לכך יחידות תאורה מקוריות בחרטום, אבל גם אלמנטים עיצוביים מעולמם הרוחני של רכבי הפנאי. למשל פסי הגנה מושחרים סביב למרכב, סף כמו-מגן-תחתון, סבכה עמוקה, צביעה דו-גונית ואחוריים מסוגננים. כן, היא נראית טוב, ומיוחד.
6 צפייה בגלריה
עם תיבה ידנית - בחירה עדיפה
עם תיבה ידנית - בחירה עדיפה
עם תיבה ידנית - בחירה עדיפה
(הלל פוסק)
סביבת הנהג מעניינת ובעיקר מודרנית, בוגרת ועשירה יותר. החל בלוח מחוונים שכולל צג נתונים נאה ומפורט (ולעיתים מעט עמוס מדי) מבעבר, או מסך מגע גדול ואיכותי יותר ("9 לעומת "7), עד שמגיעים למערכת הניווט בה צוידו מכוניות ההשקה. מהפחות טובות בהן נתקלנו בשנים האחרונות. עם טעויות לרוב, תצוגה מבלבלת וסטיות מפתיעות מהציר הנבחר.
מושב הנהג נוח יחסית ומוצב גבוה יותר (5.5+ ס"מ) ויחד עם זווית מוצלחת לקורות A הקדמיות, הראות לפנים שודרגה. כבעבר, גרסת גג בד נפתח חשמלית היא מהאלמנטים החביבים ביותר שמציעה תעשיית הרכב בקטגוריה העירונית, וכעת הוא מציע מפתח גדול עוד יותר ב-20%. תענוג של ממש. אבל גם עם נקודת חובה אחת חשובה - היבואנית לא תשווק אותה בארץ.
בהשוואה לאייגו היוצאת, החדשה ארוכה בלא פחות מ-23.5 ס"מ (370 ס"מ), רחבה ממנה ב-12.5 ס"מ (174 ס"מ), גבוהה ב-5 ס"מ (151 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-9 ס"מ (243 ס"מ). המידות האלה מקפיצות אותה לצמרת הקטגוריה, אבל עובדה זו לא מתבטאת במרחב המחיה המאוד צנוע מאחור, עד כדי כך שמבוגרים יוכלו להצטופף בו רק אם לפניהם יושבים מאותגרי גובה.
ואולי מכיוון שממילא הספסל שם אינו אמור להכיל נוסעים של ממש, בוודאי לא לאורך זמן, ממשיכה טויוטה להסתפק בחלונות צד שנפתחים כלפי חוץ לכדי חרך צנוע ולא יותר. תא המטען גדל אמנם ב-60 ליטר (231 ליטר), אבל הוא עדיין קטן במקצת מזה של יונדאי וקיה. אבל היצע מערכות הבטיחות האקטיביות מקיף ועשיר מהמקובל בקטגוריה הזו, כשמלבד בלימה אוטונומית יש גם שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
6 צפייה בגלריה
הספסל האחורי - לא באמת
הספסל האחורי - לא באמת
הספסל האחורי - לא באמת
(הלל פוסק)
מנועים וביצועים: המנוע הקטן נותר ללא שינוי, עדיין יחידת בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר בלבד ועם הספק מרבי של 72 כ"ס. בטויוטה מרוצים ממנו כנראה, אבל הוא ללא ספק אחד המרכיבים הפחות משכנעים כאן. הוא רועד מעט ורועש בסל"ד סרק אחרי הנעה, ולעומת זאת רועד מעט ורועש מאוד כאשר הוא מתבקש לשחרר כוח. קשה כמובן לאמוד האם הוא באמת מצליח להגיע ל-72 כ"ס, אבל לפחות על פי תחושה, גם אלה לא נמצאים שם.
המנוע כה צנוע, עד כי כל התנהלות שאינה נהיגה עירונית איטית או שיוט נינוח בתוואי שאינו מישורי, מחייבת לדחוק בו ולייצר בכך שאון ניכר. הרבה יותר מהמקובל במתחריו בעלי מנועי הארבעה צילינדרים החזקים ובעיקר חלקים ונעימים יותר לשימוש. מצד שני, הוא מחובר לתיבת הילוכים רציפה, וזונח את הרובוטית הלא משכנעת בעבר. היא לא תיבה רהוטה לגמרי, השימוש בכאילו-יחסי-העברה קבועים לא תמיד משכנע, אבל היא עדיפה בכל זאת. גם מבחינת ביצועים בזינוק מהמקום (14.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, קיצוץ של 0.3 שניות) או בתאוצות ביניים הודות לתגובות מהירות משמעותית.
השיפור העיקרי בה הוא בתחילת נסיעה, החלקה יותר מהתיבה הרובוטית היוצאת או במתחרות הקוריאניות שמצוידות בתמסורת דומה. מצד שני, טויוטה לא מצליחה להקנות לתיבה הרציפה אופי פעולה קרוב יותר לתיבה אוטומטית רגילה, כפי שסובארו למשל עושה היטב. ומכאן מגיע גם השאון הצורם בכל האצה בה המנוע מוזנק לסל"ד גבוה קבוע. יש מקום לשיפור.
נוחות והתנהגות: פלטפורמת GA-B עליה נשענת האייגו משותפת ליאריס. ואלה חדשות מאוד טובות עבורה, ובעיקר עבור הנהג והנוסעים בה. העובדה שמדובר במבנה קשיח יותר ניכרת מיד, ומאפשרת בין היתר שימוש במערך מתלים שלא נדרש לפצות על כלום ויכול להסתפק במטרה לשמו הגיע - שיכוך ושמירה על מרכב מאוזן ככל הניתן. ויחד עם מפסקי סרנים רחבים משמעותית (11 ס"מ מלפנים, 10 מאחור), השיפור ביכולת הדינמית, ענק.
זו אמנם אינה מכונית עם ייעוד ספורטיבי כלשהו, אבל בכביש ההררי באזור ההשקה אי אפשר היה שלא לחשוב איך האייגו הייתה מרגישה עם מנוע חזק יותר, תיבה ידנית ומעט יותר גומי על הצמיגים הצרים יחסית. חשוב לא פחות, וכנראה יותר, היא נוחות הנסיעה שהשתפרה פלאים. האייגו כבר לא מתרסקת על פני מפגעי סלילה עירוניים כמו קודמתה. אגב, למרות בסיס גלגלים ארוך יותר, קוטר הסיבוב דווקא שופר (9.4 מטר, 80 ס"מ פחות) ותמרונים עירוניים הפכו לקלים עוד יותר.
סיכום: אז האייגו החדשה יותר טובה מהמוחלפת ואם תשאלו אותי, זו לא בעיה גדולה כל כך. היא בוגרת יותר, נראית טוב ממנה, עם סביבת נהג משופרת ובעיקר שיפור משמעותי באיכות הנסיעה. ולמרות שתיבה ידנית מתאימה לה יותר מכל, גם הרציפה בה היא מצוידת עדיפה על הרובוטית שבאייגו הקודמת או במתחרותיה הקוריאניות. בפשטות, היא הרבה יותר מכונית מהאייגו היוצאת.
ועכשיו לבעיות. לתיבת ההילוכים היעילה מוצמד מנוע שרחוק מאוד מלשכנע. עם מחסור ברור בכוח לכל שימוש מחוץ לעיר, עם צליל מנוע מטריד ומעייף מהרגע הראשון ופעולה לא חלקה. יתכן שבגרסה ללא גג נפתח (שהיא-היא המעניינת מכולן) היא שקטה יותר, אבל בה לא נהגנו. אה, ויש גם את עניין המושב האחורי המאוד תיאורטי. וגם את עניין המחיר.
הצדקה לתג מחיר גבוה ב-10,000 שקלים בקטגוריה כה תחרותית, אין כאן. לא בסביבה בה לעלות המוצר יש חשיבות עצומה. וגם כי כך היא קרובה מאוד (מדי) לסופר-מיני מודרניות, גדולות, נוחות ושקטות ממנה. אולי עם מנגנון הגג הנפתח והשובב ועם תיבה ידנית - אבל הוא לא יגיע. חבל.
  • מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.0 ליטר
  • הספק: 72 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 9.5 קג"מ ב-4,400 סל"ד
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 370 ס"מ
  • רוחב: 174 ס"מ
  • גובה: 152.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 243 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,115 ק"ג
  • נפח תא מטען: 231 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 14.8 שניות, 151 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 20 ק"מ לליטר, 113 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
  • מחיר הרכב (בסיס): 99 אלף שקל (94 אלף שקל)
הכתב היה אורח חברת טויוטה