מומחים טוענים כי שימוש ברכב דו-גלגלי עשוי להפחית באופן ניכר את הפקקים בערים הצפופות? במשרד האוצר הישראלי חושבים אחרת ומשתמשים בדוגמאות מוטעות. הצעת משרד האוצר בטיוטת חוק ההסדרים לגביית אגרת גודש מנוסעים אל מוקדי התעסוקה בגוש דן בשעות העומס, כוללת במפתיע גביית אגרה גם מאופנועים וקטנועים. האגרה אותה יתבקשו הרוכבים לשלם נמוכה אמנם ב-50% מזו של רכב הגדול ממנה פי כמה, אך תתבטא לפי הצעת האוצר ב-12.5 שקלים במקרים מסוימים בעת כניסת קטנוע בשעות הבוקר לתל אביב.
1 צפייה בגלריה
רוכבים
רוכבים
המחאה הבאה? האוצר רוצה עוד מס על הרוכבים
(רונן טופלברג)
כלכלני האוצר מסבירים כי הם אינם הראשונים שבוחרים להטיל מס שימוש על רוכבי דו גלגלי בערים, ומזכירים ערים נוספות שמפעילות מנגנון גביית אגרות גודש, למשל סינגפור שהחלה בכך עוד בשנות ה-70, לונדון שהחלה בשנות ה-90 ושטוקהולם שגובה מהעשור הראשון של המאה ה-21. אלא שבקידה מעלה כי בכולן פטור רכב דו-גלגלי מתשלום האגרה, בדיוק כמו אוטובוסים ורכבי הצלה שכן יוחרגו מהתשלום בישראל.
יש להזכיר כי הערים בשמן נקב האוצר מציעות גם מערך תחבורה ציבורית מהמשובחים, יעיל משמעותית מהשירות הבעייתי בגוש דן (ובכל הארץ). לפי הערכות, כ-150 אלף הכלים הדו גלגליים, אשר רובם מתניידים בגוש דן, ישלמו לקופת המדינה עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה. זאת בנוסף למסי קנייה שמייקרים אותם משמעותית מול מרבית מדינות העולם, ואף הם זורמים לאוצר.
לפי נתוני משרד התחבורה, הנסיעה בשעות העומס ברכב דו-גלגלי אורכת מחצית הזמן הנדרשת למכונית באותו מסלול, מזהמת פחות, מפחיתה כמובן את העומס על הכביש בעיר ומחוצה לה ומקטינה את הדרישה למקומות חנייה.

"קופי-פייסט לכבישי אגרה"

"נראה כאילו באגף התקציבים עשו קופי פייסט למקובל בכבישי אגרה, שם הוחלט לחייב רכב דו-גלגלי במחצית ממחיר הנסיעה שנגבה מרכב פרטי", אומר גורם רגולציה בתחום התחבורה. "רק שכחו שבכבישי אגרה מדובר בעוד כלי רכב שמשלם, מגדיל את הכנסות הזכיין וכדאיות ההפעלה. אין מאחורי זה שום שיקול תחבורתי. אם באוצר רוצים לגבות מס חדש, שיגדירו אותו ככזה".
גורם באוצר הגיב אמש לביקורת ואמר כי "גם רכב דו-גלגלי צריך לשלם על חלקו בשימוש בכביש. עם זאת ייתכן שיוחלט להתאים את גובה אגרת הגודש לגודל האופנוע והקטנוע, כך שכלים קטנים וזולים יותר ישלמו פחות אגרה". בתגובה רשמית נמסר ממשרד האוצר כי לפי החלטת השר אביגדור ליברמן, לא יקודם מהלך גביית אגרות גודש ללא הסכמת שרת התחבורה מרב מיכאלי.
ממשרד התחבורה נמסר כי "היות והמשרד מתנגד לאגרות הגודש, והיות ואגף תקציבים טרם הציע מודל המאפשר להבטיח צמצום הנסיעה ברכב פרטי באמצעות המס החדש, ודאי שאין מה לדבר על השתת המס על רכבים דו-גלגליים, אשר מסייעים בהפחתת הגודש, ובעתיד החשמלי גם של הזיהום".