נבלמה הירידה בשיעור האבטלה הבסיסית בישראל, אולם שיעור התעסוקה גדל. מנתונים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי אחרי חודשים רבים של ירידה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמות נמוכות במיוחד, בחודש מאי חלה עלייה בשיעור ובמספר המובטלים: האבטלה הבסיסית בחודש מאי עלתה לשיעור של 3.5%, שהם 150.6 אלף מובטלים, לעומת שיעור אבטלה של 3.1% בחודש אפריל, אז היו 132.6 אלף מובטלים.
על אף העלייה שנרשמה בחודש האחרון, שיעור האבטלה בישראל ממשיך להיות מהנמוכים בעולם, ובעשירייה הראשונה מבין מדינות ה-OECD. אחת ההערכות לשינוי המסוים במגמה היא שחלק מהמעסיקים הפסיקו לגייס עובדים חדשים, בשל החששות בעולם ובארץ מתחילת מיתון וירידה בפעילות המשק ובצריכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
שירות התעסוקה בימי קורונה
(צילום: קובי קואנקס)
מהנתונים מתברר כי שיעור האבטלה הרחב, הכולל את כל הסיבות לאבטלה, כולל מפוטרי הקורונה (מי שעבד עד מרץ 2020 ולא חזר לעבוד מאז וגם מי שנעדר זמנית מהעבודה בגלל סיבות הקשורות לקורונה), לא השתנה בין חודש אפריל לחודש מאי, ונשאר על 4.7%. במספר המובטלים חל גידול מסוים, הנובע מהגידול בשיעור התעסוקה - 205.8 אלף מובטלים במאי לעומת 202.1 אלף מובטלים באפריל.
אם מסתכלים על שיעור האבטלה שבין הבסיסי לרחב, שבעבר שימש לקביעה אם לשלם דמי אבטלה לשוהים בחל"ת (אז נקבע כי תשלום החל"ת יימשך עד ששיעור זה יירד מתחת ל-7%), וכולל גם את הבלתי מועסקים וגם את מי שנעדר זמנית בגלל סיבות הקשורות לקורונה - גם פה חלה עלייה: במאי היו 165 אלף מובטלים, שהם 3.8% לפי הגדרה זו, לעומת 146.4 אלף מובטלים באפריל, שהיוו רק 3.4%.
בחישוב של חצאי חודש, שהוא פחות מדוייק משום שלא מתחשב בכל המשתנים שמחושבים בחישוב החודשי, במחצית השנייה של חודש מאי היו בישראל 158.7 אלף מובטלים, שהם 3.7%, לעומת 3.4% במחצית הראשונה של החודש - מה שעשוי לסמן את תחילת העלייה בשיעור האבטלה, שעדיין לא ברור אם תימשך גם בחודש יוני.
בסך הכל היו בחודש מאי בישראל שיא של 6,855,600 אלף בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבוד, מתוכם נכללו בכוח העבודה - עבדו או חיפשו עבודה ולא מצאו - 4,329,800 נשים וגברים, מהם היו מועסקים 4,179,300 ישראלים. שיעור התעסוקה עלה במאי ל-60.8% לעומת 60.1% באפריל. שיעור זה לא כולל נעדרים זמנית מהעבודה, שמספרם גדל לאחרונה בשל תחילת התפשטות הגל השישי של נגיף הקורונה.