נכון יש את האקס הזה שפשוט אי אפשר להוציא מהראש? גם אחרי שנים, כשנדמה שכבר עברנו הלאה, ולעיתים אפילו כאשר אנו כבר מנהלים זוגיות חדשה וטובה יותר, הוא עדיין שם, בראשנו, כמו זיכרון מהדהד שמסרב להתפייד.
בסדרה SEX/LIFE אשר משודרת בימים אלו בנטפליקס, בילי, אם לשניים מהפרברים, נשואה ל"קן" בדמות אנוש וגרה בבית שלא מבייש את ההמפטונס. למרות כל זה, היא עדיין מפנטזת על האקס המיתולוגי שלה. מדי לילה, כשכולם ישנים, היא מעלה על המחשב את שלל זיכרונותיה מהרומן הסוער שחלקה איתו, נזכרת איך הרטיט כל נים בגופה ובנשמתה, ואיך גרם לה לצרוח מרוב עונג. היא כמהה ומשתוקקת אליו, גם אחרי שפגע בה אינספור פעמים וריסק את ליבה לרסיסים.

3 צפייה בגלריה
מתוך SEX/LIFE
מתוך SEX/LIFE
געגועים לאקס. מתוך SEX/LIFE
(צילום: באדיבות נטפליקס)


שבע שנים של און ואוף

בעקבות הסדרה הגיעו לאוזניי מקרים רבים של "אקסוסיביים", אנשים שחווים אובססיה בלתי מובנת לאקס שלהם, בעקבותיה חזרו לחיקו פעם אחר פעם למרות קול ההיגיון הבריא. אחת מהן היא שמרית (38), גרושה פלוס שלוש. שמרית מספרת שחברות מכנות אותה "בילי", כממש כמו הדמות בסדרה, בגלל הקשר המתמשך שלה עם האקס. כמה מתמשך? כבר שבע שנים שהם און ואוף. נפרדים ואז חוזרים ואז שוב נפרדים.
לדבריה, האקס מעולם לא היה רציני לגביה, אבל זה לא עצר אותה מלקבל אותו פעם אחר פעם ולחשוב רק עליו לאורך השנים. "ידעתי שהוא לא מעוניין בקשר רציני, אבל עם הזמן התחלתי לפתח רגשות ורציתי עוד", היא משתפת. אחרי שנה היא הציבה לו אולטימטום: קשר רציני או פרידה. הוא הסכים, אבל כשל בלהתנהג כאילו היו במערכת יחסים זוגית.
"הוא שולח לי הודעות מדי פעם, 'אני אוהב אותך', 'אני חושב עלייך'. מה אני אמורה לעשות עם המידע הזה?"
חודשיים אחרי הפרידה האחרונה, גילתה שמרית מחבר משותף שהאקס הכיר מישהי חדשה, התאהב בה והציע לה להתחתן איתו. "כאב לי הגוף ברמות שלא יכולתי לנשום. הרגשתי שהוא שלי, ולא הבנתי מה קרה בדרך שגרם לנו לפספס ככה האחד את השני".
אם זה לא מספיק, מתברר שביום החתונה אותו אקס שלח לה הודעות כועסות ומאוכזבות. "למה לא נלחמת עליי?" הוא שאל וגרם לגופה של שמרית להתכווץ מרוב כאב. ארבע שנים עברו מאז, וניכר שהוא עדיין לא שחרר. "הוא שולח לי הודעות מדי פעם, 'אני אוהב אותך', 'אני חושב עלייך 24/7'. מה אני אמורה לעשות עם המידע הזה?" היא תוהה בקול רם, ומשתפת שכל הודעה כזאת לא מאפשרת לה להמשיך הלאה.

3 צפייה בגלריה
מחבק את כלתו אך מתגעגע לאקסית
מחבק את כלתו אך מתגעגע לאקסית
מחבק את כלתו אך מתגעגע לאקסית
(צילום: Shutterstock)

"אני עדיין אוהבת אותו", היא מתוודה, "אבל אני לא רוצה שהוא יתגרש בגללי. אני חוששת שאם נחזור שוב, הפנטזיה שבניתי תתנפץ". ייתכן שהקסם של האקס המיתולוגי, לפחות במקרה של שמרית, טמון בהיותו פנטזיה בלתי מושגת שממלאת אותנו בריגוש ובאתגר.
"זה הכי קל, הכי זמין והכי נוח מבחינתי לחזור אליו. הוא יודע איך אני אוהבת את הקפה שלי ואיפה אני אוהבת שנוגעים בי"
גם ליטל, רווקה בת 35, משתפת בחוסר מוכנותה לשחרר מהאקס. בעשור האחרון הם חזרו זה לזה בערך שש פעמים. שאלתי אותה האם הפעמים הרבות שנפרדו הן לא ההוכחה שמדובר בקשר נטול עתיד. "זה הכי קל, הכי זמין והכי נוח מבחינתי לחזור אליו. הוא יודע איך אני אוהבת את הקפה שלי ואיפה אני אוהבת שנוגעים בי", היא עונה בביטחון. "לאורך השנים, בכל פעם כשקשר זוגי אחר לא עבד, פשוט חזרתי אליו. היינו מדברים בפתיחות על הכול והחיבור והאינטימיות שיש לי איתו הם משהו שלא חוויתי עם אף אחד אחר".
ועדיין, הקשר נכשל שוב ושוב: "רבנו על כל שטות, כמו ילדים קטנים, אבל זה היה הקטע שלנו, להרגיש ולהתרגש", היא מגחכת. "אני מרגישה לפעמים כמו ילדה קטנה שיודעת שממתקים עושים חורים בשיניים, אבל בכל זאת בא לי על הסוכרייה הכי מתוקה בקיוסק, ולא מעניין אותי כלום". כשאני שואלת אם היא רואה סיכוי שהיא תחזור אליו שוב, היא צוחקת ומשתפת שהוא התחתן לפני חצי שנה ושהיא עצמה נמצאת היום בזוגיות ארוכה, למרות שזה לא מונע ממנה לחשוב עליו ולהתגעגע. מבחינתה, הוא תמיד יהיה "The one that got away".

חתונה אחרי חמש פרידות

בשונה משמרית וליטל, דווקא יותם (39), נשוי פלוס שניים, זכה לסוף מהאגדות. הוא והאקסית נפרדו וחזרו חמש פעמים במהלך ארבע שנים. "התאהבתי בה מהרגע הראשון שראיתי אותה וידעתי שאני רוצה רק אותה, אבל היה לי קשה לשחרר את חיי הרווקות", הוא מודה.
לדבריו, שלוש הפרידות הראשונות נבעו מקנאה ומאגו, וכפי שהריבים היו שטותיים כך גם הפרידות. "אף אחד מאיתנו לא רצה להיפרד, אבל לא ידענו לדבר על הדברים ושיחקנו משחקי כוחות", הוא מספר.
"התאהבתי בה מהרגע הראשון שראיתי אותה וידעתי שאני רוצה רק אותה, אבל היה לי קשה לשחרר את חיי הרווקות"
לפי מחקר של אוניברסיטת קנזס משנת 2014, שליש מהזוגות יחזרו זה לזה בגלל רגשות אמביוולנטיים, ובשל ספק בנוגע לפרידה שלעיתים נעשית מתוך דחף ולא בתום החלטה שקולה ומבוססת. כפי שיותם סבר, תקשורת מתאימה, זיהוי הבעיה ומציאת הפתרון הם המפתח למניעת פרידות מיותרות, שמונעות מגחמות מהירות.
יותם מספר ששתי הפרידות האחרונות שלו נבעו מהפחד להתמסד, ורק אחרי הפרידה החמישית, שלוותה סוף-סוף בנתק האחד מהשני, הוא הבין שהוא רוצה אותה לתמיד ושהפעם הוא מעוניין להתמסר באמת. "אנשים משתנים במהלך השנים ועוברים תהליך, וזה היה התהליך שלי", הוא מסכם.

3 צפייה בגלריה
יותם זכה לסוף מהאגדות
יותם זכה לסוף מהאגדות
יותם זכה לסוף מהאגדות
(צילום: Shutterstock)

גם ליאל (26), שנפרדה וחזרה לאקס ארבע פעמים במהלך ארבע שנים, מצהירה שהיה זה תהליך מתמשך שיצר את הזוגיות המדהימה שהיא מנהלת בימינו. "לא באמת לקחנו את הזמן להסיק מסקנות, לשנות או להשתנות. הגעגועים גברו על השכל הישר, ולכן בכל פעם שהתגעגענו, חזרנו זה לזה".
לאחר הפרידה הרביעית הגיעה נקודת המפנה: "היינו פרודים ובנתק מוחלט כחצי שנה. שנינו חווינו עולם ויצאנו עם בני זוג אחרים, אבל מה שהכי חשוב הוא שהלכנו לקבל עזרה מקצועית. עשינו שינוי בחיים האישיים, מה שהוביל לשינוי בחיים הזוגיים".
הקאמבק החמישי כבר נערך בסתר: "במשך חודשיים שלמים הסתרנו את הזוגיות מהמשפחה שלנו מרוב שחשנו בושה", היא צוחקת. "רק מאוחר יותר סיפרנו להם, ואז גם התארסנו".
מדוע הסוף שלכם יפה יותר ממרבית הזוגות שנפרדים וחוזרים וחוזר חלילה?
"היה לנו בסיס טוב ואהבה גדולה ממש מההתחלה, אבל כדי שזה יצליח היינו צריכים לעבוד על עצמנו, אז לקחנו עזרה מקצועית ופתרנו את הבעיה מהיסוד".
לעיתים, ממש כמו עם בילי מ-Sex\Life, האקס שלנו מסמל תקופה נחשקת שלא תחזור יותר, ריגוש וגעגוע לאדם החופשי שהיינו בעברנו. אין זה געגוע לאקס עצמו, אלא למי שהיינו במחציתו. אך בזמן שחזרה לעבר לא מביאה להתפתחות האני, למידה ממנו דווקא כן מאפשרת את ההתפתחות המיוחלת. זה גם ההבדל בין מי שצלח את הקשר עם האקס וזכה לסוף טוב, ובין מי שבזבז שנים רבות מחייו על קשר ללא עתיד.
במידה שחלקתם אהבה גדולה עם אדם מהעבר ויש רצון הדדי לנסות שוב, חשוב שתוודאו שהנתק ממנו יהיה מספיק ארוך כדי לאפשר לכם לטפל בעצמכם ובסיבות שבגללן הזוגיות לא צלחה בפעמים הקודמות. שינוי אישי וזוגי הוא חיוני מאוד, והוא המפתח לוודא שבפעם הבאה שתחזרו, זה כבר יהיה לתמיד, כשאתם מגובשים וחכמים מאי פעם.
בהצלחה!
סיון קנטי אביטן היא שדכנית, יועצת זוגיות ודייטינג, מייסדת מועדון הדייטינג האקסקלוסיבי SHRINE ומחברת הספר "אחת שיודעת"